تشریح فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در بندر امام (ره) / تعهد 29 هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی برای مکانیزه سازی پایانه‌های تخلیه و بارگیری غلات بندر امام (ره) تعمیرات اساسی و زیرآبی ۹ فروند شناور در دستور کار اداره کل بنادر و ‌دریانوردی هرمزگان/ بازگشت شناور "هادی یک"به چرخه خدمات دریایی/ تعمیر و الحاق بیش از 20 فروند شناور در سال گذشته ایجاد داشبوردهای مدیریتی و شاخص های کلیدی عملکرد در سازمان بنادر/ شاخص های کلیدی عملکرد بندری و دریایی پایش می شود نامه ایران به سازمان بین المللی دریانوردی در اعتراض به راهزنی یونان/ توقیف کشتی نفتکش MT Lana در بندر کاریستوس توسط آمریکا و یونان نقض آشکار قوانین‌ بین‌المللی است/ دولت یونان برای آزادی کشتی همکاری کند قرارداد کار دریانوردان؛ گام نخست در تسهیل فرآیند استخدام آنان/ راه‌اندازی «سامانه متمرکز کاریابی دریایی» در دستورکار/ فرآیند استخدام دریانوردان شناورهای زیر ۳۰۰۰ تن شفاف نیست نصب کد شناسایی علایم کمک ناوبری بندر چابهار اعتراض انجمن حفاظت از محیط زیست کاریستوس یونان به توقیف نفتکش حامل نفت ایران/ محیط زیست کاریستوس نباید بهای سنگین گزینه های سیاسی دولت یونان را پرداخت کند/ نفتکش باید فورا بندر کاریستوس را ترک‌ کند سوخت کم‌سولفور نیم درصد برای ناوگان ملی دریایی تامین شد/ برنامه‌ریزی برای توسعه ساحل و فراساحل سوخت‌رسانی در بندر سلخ در جزیره قشم بیانیه سازمان بنادر درباره توقیف بار کشتی ایرانی در آب‌های یونان/ اقدام یونانی‌ها؛ دزدی دریایی و برخلاف موازین بین‌المللی است/ دولت یونان فورا به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند زیرساخت بانکرینگ در بندر چابهار ایجاد می‌شود/ توزیع روزانه ۱۲۰۰ تن سوخت‌ کم‌سولفور به ناوگان ملی از سایت بندر شهید رجایی
محمدرفیع قنواتی| پیش‌کسوت دریایی
تجربیاتم را به دانشجویان دریایی منتقل کردم
 
مدرک تحصیلی‌ام فوق‌دیپلم علوم دریایی است و سمت‌هایی چون راهنما، سرراهنما، مسئول امور راهنمایان بندر امام‌خمینی(ره)، کارشناس بازرسی بدنه‌ی واحدهای چوبی و فلزی و ممتحن امتحانات دریانوردی را بر عهده داشته‌ام.
برای هدایت کشتی و فریب دشمن تا دندان مسلح ـ و همچنین باز نگه‌داشتن کانال استراتژیک خور موسی که جنبه‌ی حیاتی برای ملت و جمهوری اسلامی ایران داشت ـ تنها ابزاری که با تمام سختی‌های کنترل کشتی وجود داشت، خاموش‌کردن کلیه‌ی وسایل کمک ناوبری و همچنین کلیه‌ی دستگاه‌های تولید امواج صدا و نور و گرما بود. چون هدایت کاروان کشتی‌ها در طول کانال تا بندر امام‌خمینی(ره) با هماهنگی نیروی هوایی و اتاق جنگ نیروی دریایی بوشهر انجام می‌شد، پس قبل از شروع حرکت آن‌ها کپسول‌های کوچکی به نام چف (محتوی پودر آلومینیوم) به ما می‌دادند که با شلیکشان در هوا باعث سرگردانی موشک‌ها و اختلال در به‌هدف‌خوردن دقیق می‌شدیم؛ به‌طوری که در یک کاروان 16 موشک به نام اتومات ساخت ایتالیا شلیک شد و هیچ‌کدام به هدف برخورد نکرد. عراق بعد از عملیات، اعلام کرد که 16 کشتی را زده است. این تجربیات را بعد از جنگ تحمیلی به کارآموزان و دانشجویان دریایی منتقل کردم.
 
یکی از افتخارات من در زمان خدمت خود، هدایت صدها کشتی در طول جنگی تحمیلی از تنگه‌ی هرمز، بندر عباس، بوشهر و بندر امام‌خمینی(ره) و بالعکس بوده است. در این زمان بود که سه بار مورد حمله‌ی موشکی و هوایی قرار گرفتیم. از سه فروند کشتی مورد اصابت به نام کشتی «سعدی»، کشتی «ایران استقلال» و «ایران شهادت»، موفق شدم تا دو فروند اول را نجات بدهم. با تجربیاتی که داشتم، آن‌ها را به بندر رساندم ولی متاسفانه کشتی «ایران شهادت» که صدمات شدیدی دیده بود، در منطقه خورموسی و در 9 مایلی شرق ایستگاه راهنمایی غرق شد. من و پرسنل کشتی هم بعد از 24 ساعت سرگردانی توسط نیروی دریایی نجات پیدا کردیم. همچنین بعد از اتمام جنگ تحمیلی هم، به اموری چون نجات کشتی کلیو و الوکره و اسپرینگ گلوری، تربیت صدها راهنما و سرراهنما و تدریس در موسسات دریانوردی و تربیت هزاران ملوان و صدها فرمانده شناورهای زیر 500 تن و بالای 500 تن و همچنین سخت‌ترین کارهای بندری مشغول بوده‌ام. قبل‌تر هم از طرف سه وزیر راه، شش مدیرعامل سازمان و هشت مدیرکل بندر امام‌خمینی(ره) تشویق شده‌ام.
 
یکی از تلخ‌ترین خاطره‌های زمان خدمتم این بود که یک فروند کشتی مورد اصابت موشک‌های دشمن بعثی قرار گرفت و همه‌ی خدمه ازجمله راهنما، پرسنل خارجی و پل فرماندهی در آتش سوختند. کشتی مورد نظر در نزدیکی لایت ‌ویسل (فانوس دریاییِ خورموسی) در حدود 80 مایلی بندر به گل نشست. این کشتی چون در دید کامل عراقی‌ها بود، امکان انتقال اجساد را بسیار دشوار کرده بود. من با چند نفر از همکاران در یک شب طوفانی با یک قایق کوچک و دور از چشم عراقی‌ها، به‌منظور آوردن اجساد سوخته‌شده (ازجمله شهیدخلیلی، راهنمای کشتی و پرسنل خارجی آن) به محل مورد نظر رفتیم و آن‌ها را به بندر منتقل کردیم. دیدن اجسادی که کاملا سوخته شده بودند، بسیار تلخ و ناراحت‌کننده بود.
در آن زمان با توجه به این‌که در هر کاروان چند فروند کشتی مورد اصابت قرار می‌گرفت و همکارانمان شهید و مجروح می‌شدند، صحیح و سالم رسیدن کاروان‌ها به بندر، جزء لحظات شیرین من به‌حساب می‌آمد و من با دیدن آن‌ها دلگرم می‌شدم.
 
شعار امسال آیمو شعار کاملا درستی است، به‌شرطی که وضعیت دریانوردان و خانواده‌های آن‌ها هم مورد توجه قرار بگیرند. با توجه به سختی‌هایی که من و همکارانمان متحمل شده‌ایم، تاکنون از هیچ‌گونه امتیازی (رزمندگی، ایثارگری و... ) برخوردار نشده‌ایم. به هر مرجعی هم مراجعه کردیم، یک جواب بیشتر برایمان نداشتند که این وظیفه‌ی شما بوده است. این را هم اضافه کنم که بندر امام‌خمینی(ره) در سال 1360 از سوی ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی، منطقه جنگی نیز اعلام شده بود.   |
۲۵ مهر ۱۴۰۰ ۱۰:۵۵
کد خبر : ۵۵,۸۰۳

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید