خواست خدا بود که در بندر مشغول کار شدم

متولد خرمشهر هستم و تحصیلاتم فوق دیپلم علوم دریایی است. حدود 46 سال بهطور مداوم، با تلاش و جدیت در مسئولیتهای رئیس اداره امور دریایی، معاونت دریایی و بندری، راهنما و سرراهنما در تمام بنادر کشور، بهخصوص بنادر جنوب خدمت کردم و همواره مورد تشویق و تقدیر مسئولان قرار گرفتم.

از آغاز ورودم به سازمان بنادر و دریانوردی تا دوران بازنشستگی، ماموریتها و عملیاتهای مختلفی را تجربه کردم. زمانی مامور کنترل تجهیزات بهمنظور تخلیه و بارگیری بودم و در دوره‌‌ای راهنمای کشتیها در اروندرود، خورموسی، بندر امام، بوشهر، عسلویه، بندر عباس و... شدم. همچنین شرکت در عملیات جداسازی و پهلودهی تمام کشتیها در کل بنادر، سرپرستی عملیات بندری و دریایی و ریاست امور دریایی در بندر آبادان، عملیات جداسازی و پهلودهی کشتیبهکشتی در بندر نکا و عملیات داکینگ و عملیات کشتیهای بدون موتور هدایت از دیگر فعالیتهای من در سالهای خدمتم بوده است.

با شروع جنگ تحمیلی و با بستهشدن دهانه اروند، با توجه به وظیفه حراست از مرزهای آبی و خاکی و حفظ اقتصاد کشور در دوران جنگ تحمیلی، هدایت کشتیهای حامل سوخت و مواد غذایی از طریق کانال خورموسی بندر امامخمینی(ره) که صف مقدم جبهه دریایی نام گرفت، بر عهده گرفتم و زیر آتش مستقیم و بمباران هوایی دشمن بعثی قرار گرفته و مجروح شدم تا این آبراه اقتصادی نگاه داشته شود و با تمام وجود سعی و تلاش و کوشش خود را در راستای بهسلامترساندن کشتیها به مقصد انجام دادهام.


در طول دوران خدمتم اتفاقات و حوادث مختلفی برایم رخ داد که ازجمله آن
ها میتوان به اسارت به دست آمریکاییها و انتقالیافتن به عربستان، نجات 100 مسافر در پی آتشگرفتن کشتی مسافربری در اروندرود و نجات کشتی مسافربری با حدود 30 مسافر در پی آتشگرفتن کانال باهنر اشاره کرد. همچنین در بندر امیرآباد، کشتی تجاری با محموله بار به گل نشست که بنده در یک عملیات سخت، کشتی را به سلامت نجات دادم.

بعد از قطعنامه، بهمنظور راهاندازی اروندرود و دو بندر آبادان و خرمشهر از بندر عباس به منطقه اعزام شدم و کار بازسازی را بهطور شبانهروزی با تلاش و جدیت در راستای نیل به اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و سازمان بنادر و دریانوردی ادامه دادم که جنبه حیاتی برای اقتصاد کشور و دو شهر مذکور داشت. از طرفی، بهمنظور راهاندازی پالایشگاه آبادان و رساندن مواد اولیه از طریق اروندرود بهعنوان راهنمای کشتیها همکاری داشتم که در یکی از این ماموریتها مورد حمله و ضرب و جرح کماندوهای آمریکایی قرار گرفتم و پس از آن بنده و سایر کارکنان از طرف آمریکاییها بهعنوان اسیر به عربستان منتقل شدیم و سه روز در اسارت بودیم. در این خصوص نائل به دریافت تشویقیها، قدردانیها و تقدیرنامههایی از طرف مسئولان کشوری و سازمانی شدم که برایم باعث افتخار است.

مشغول بهکارشدن من در بندر بهصورت اتفاقی و خواست خدا بود. به کار در زمینهی تجارت و کشتیرانی علاقه داشتم، پس تقاضای کار دادم و با حضور و فعالیت بنده در این حوزه موافقت کردند و استخدام شدم.

جذابترین کار برای من عملیات راهنمای کشتیهای اقیانوسپیما و حضور در عملیاتهای سخت و دشوار بود. زمانی که این عملیاتها بدون هیچگونه حادثهای به پایان میرسید، خستگی از تنم بیرون میرفت و احساس لذت میکردم.

اگر به عقب برگردم، شک ندارم که دوباره همین مسیر را انتخاب میکنم، زیرا به این کار علاقهمند هستم و معتقدم اگر در کار، علاقه به همراه جدیت و پشتکار وجود داشته باشد، موفقیت به دست خواهد آمد.

خاطرات خوبی از محیط کار و همکارانم دارم. بین من و همکارانم، بهخصوص افراد درستکار و فعال، یک صمیمیت و برادری وجود داشت و این به موفقیت ما در کار نیز کمک میکرد.

از نظر من مهمترین ملاکهایی که آدمها باید برای موفقیت در کارشان مورد توجه قرار دهند، آموزش، مطالعه و خود را بهروزکردن، بهکارگرفتن تجربه دیگران، علاقهمندی و پشتکار، فعالیت، دلسوزی و داشتن تعصب و وجدان کاری است.

آدمها معمولا یک نوستالژی نسبت به کارشان دارند و من هم از آنجایی که به کارم ایمان و علاقه دارم، همچنان دلتنگ آن روزها و کارم هستم.

سازمان بنادر تاکنون تمایل و اشتیاقی برای استفاده از تجارب بازنشستگان نشان نداده است.

این روزها در کنار گذراندن یومیه و زندگی در کنار خانواده، به مطالعه، ورزش و پیادهروی مشغول هستم و دعاگوی شما و انسانهای شریف و همکاران خوبم هستم.   |

۲۵ مهر ۱۴۰۰ ۱۵:۲۸
کد خبر : ۵۵,۸۴۴

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید