ازبکستان؛ فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری/ رویکرد سازمان بنادر در توسعه همکاری با همسایگان به سود اقتصاد ایران است/ همکاری ایران و کشورهای آسیای میانه؛ معامله برد-برد است پایان طوفان دریایی منطقه شمال مرکزى خلیج فارس و دریای عمان بدون خسارت جانى و مالى اعلام حمایت اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان از توسعه روابط تجاری با ازبکستان/ تقدیر از نگاه سازنده سازمان بنادر به توسعه روابط اقتصادی با ازبکستان/ استفاده از ظرفیت بنادر ایران برای بازار ازبکستان؛ اتفاق بسیار مثبت برای اقتصاد کشور است راهبرد تجاری تاشکند برای توسعه روابط ترانزیتی با تهران/ ایجاد مرکز لجستیک کالای ازبکستان در بندر چابهار حمایت قاطع انجمن صنفی دریانوردان از جذب نیروی متخصص توسط سازمان بنادر/ مجلس از این اقدام مثبت سازمان بنادر پشتیبانی کند کنترل و نظارت پروژه‌های تجهیزاتی بنادر با سامانه جامع کنترل پروژه/ رصد مدیریت هزینه و زمان پروژه‌ها به صورت هفتگی/ راه‌اندازی سامانه نگهداری و تعمیر تجهیزات پروژه‌های زیربنایی بنادر هرچه سریع‌تر در مسیر بهره‌برداری قرار گیرد/ تجهیزات دریایی و بندری به بازنگری و به‌روز رسانی نیاز دارد/ ضرورت رعایت استاندارد‌های لازم در پروژه‌های سرمایه‌گذاری تخفیف سود بازرگانی برای رونق فعالیت‌های صادراتی بندر شادگان اقدامات سازمان بنادر برای ارتقاء ایمنی سفرهای دریایی و گردشگری دریایى/ سفرهای دریایى در نوروز ١٤٠١، منوط به تصویب و ابلاغ ستاد ملى مقابله با کرونا است بندر چابهار؛ مورد توجه جدی کشورهای منطقه است/ بیش از ۳۰ درصد از تجهیزاتی که در قرارداد چابهار پیش بینی شده در بندر مستقر شده است
محمد تقی انزان پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران، سازمان بنادر و دریانوردی
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران مزایای متعدد شناورهای رو-رو را تشریح کرد و گفت: این نوع شناورها می‌توانند بیشترین نفع اقتصادی را در زمینه حمل و نقل برای کشورها رقم بزنند.
محمد تقی انزان پور در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، در رابطه با مزیت های شناورهای رو-رو و نیاز بنادر شمالی کشور به ویژه بنادر مازندران به این نوع شناورها و نیز تاثیر آن بر توسعه حمل و نقل دریایی حوزه دریای خزر، اظهار داشت: کشتی های رو-رو را می توان به عنوان پل ارتباطی میان کشورها به حساب آورد و با توجه به موقعیت جغرافیایی بنادر شمالی، این نوع کشتی ها بیشترین منفعت اقتصادی را در زمینه حمل و نقل دارد و حمل بار از کریدور شمال جنوب را اقتصادی تر می کند.

ویژگی های مثبت شناورهای رو-رو
وی ادامه داد: یکی از جنبه‌های مثبت استفاده از کشتی‌های رو-رو،‌ بهره‌مندی از ظرفیت های بندر در جهت ارائه خدمات تخصصی به کالاهای رو-رو و کانتینری است و از دیگر ویژگی های آن با توجه به چشم انداز توسعه کریدور شمال-جنوب، زمان تحویل کالا از چین و سایر کشورهای آسیایی به اروپا است که به شدت کاهش می‌یابد و می تواند ظرفیت استفاده از کریدور شمال و جنوب را افزایش دهد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با اشاره به اینکه پذیرش کالاهای رو-رو، راهی برای افزایش تجارت محصولات کشاورزی، خودرو از روسیه با کشورهای حوزه خلیج فارس و هند از طریق ایران و همین طورکالاهای چینی به مقصد اروپا است، گفت: انتظار می‌رود بیشتر بار ترافیکی رو-رو از هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس از مسیر بنادر شمالی منتقل شود.
 
شناورهای رو-رو چه شرایطی دارند؟
انزان پور افزود: کشتی های رو-رو؛ کشتی‌های باری هستند که برای حمل محموله‌های چرخ‌دار شامل اتومبیل، کامیون، کامیون نیمه تریلر، اتوبوس و...طراحی شده‌اند و منحصرا برای حمل و نقل اتومبیل‌ها و کامیون‌ها در اقیانوس‌ها استفاده می‌شوند.
وی با تاکید بر اینکه این نوع حمل و نقل، معمولا کم هزینه ترین روش حمل و نقل است، اظهار داشت: در مقایسه با روش های مختلف حمل و نقل کانتینری استفاده از کشتی‌های رو-رو کم هزینه‌تر است.
 
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با بیان اینکه کشتی های رو-رو مدرن، شاهکارهای بسیار پیچیده مهندسی مدرن هستند، خاطرنشان کرد: برخی از بزرگترین کشتی‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند بیش از 860 فوت طول و 9 عرشه داخلی دارند و قادر به حمل 6000 اتومبیل در هر دریانوردی هستند.
وی با اشاره به اینکه سرعتی که یک کشتی رو-رو می تواند به آن برسد حدود 20 گره است، گفت: انواع مختلفی از کشتی‌های رو-رو وجود دارد که شامل کشتی، کشتی‌های کروز، کشتی‌های باری و بارج می شود.

سرعت تخلیه بالا
انزان پور در مورد برخی از مزایای کشتی‌های رو-رو، توضیح داد: سرعت تخلیه یکی از مزایای این کشتی ها است و از آن‌ جا که ماشین‌ها و کامیون‌ها می‌توانند مستقیم به سمت کشتی در یک بندر حرکت کنند، بارگیری شوند و سپس در چند دقیقه پس از پهلوگیری کشتی به سمت بندر دیگر حرکت کرده و در آن محل تخلیه شوند، بنابراین در زمان حمل‌کردن صرفه‌جویی بسیاری صورت می گیرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران افزود: علاوه بر این محصولات به صورت پکیج و کانتیری قابلیت تخلیه و بارگیری مستقیم دارند و به دلیل داشتن رامپ شرایط آسان است و تخلیه و بارگیری به سرعت و با ایمنی انجام می شود.
انزان پور با اشاره به اینکه مقوله تصادفات، نیاز کم به تجهیزات قدرتمند و استراتژیک تخلیه و بارگیری و انبارداری و کاهش هزینه حمل و نقل ریلی و جاده ای از دیگر مزایای کشتی‌های رو-رو است، گفت: شناورهای رو-رو می‌توانند به خوبی با سایر روش های حمل و نقل مانند کانتینرها ادغام شوند و استفاده از واحدهای پلمب شده گمرکی امکان عبور از مرزها را با حداقل تاخیر فراهم می‌کند و باعث افزایش سرعت و کارایی فرستنده می شود.
 
تطبیق پذیری مناسب
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با اشاره به اینکه تطبیق پذیری کشتی های رو-رو برای حمل و نقل محموله های متنوع و اقامت کوتاه در بندر نشان دهنده کارایی این کشتی ها است، اظهار داشت: ظرفیت حمل بار هر کشتی باعث افزایش کارایی کشتی ها می شود و استفاده بهینه از فضای بار که ذاتا با مفهوم Ro-Ro مشکل‌ساز بوده است، به منظور ایجاد نقشه‌های انبار بهینه بسیار مهم است.
انزان پور با تاکید بر اینکه در قالب تفاهم نامه ها باید فرایند استفاده از شناورهای رو-رو فراهم شود و ارایه تعرفه های مناسب مانند حقوق، عوارض و هزینه های بندری، برای این کشتی ها مدنظر قرار گیرد، گفت: خطوط کشتیرانی به ویژه کشتیرانی دریای خزر باید پیشگام در خرید شناورهای رو-رو باشند هرچند که اقتصادی بودن استفاده از کشتی های رو-رو مستلزم داشتن بار در دو طرف مسیر است.
۱۴ آذر ۱۴۰۰ ۱۱:۴۰
کد خبر : ۵۶,۳۳۶

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید