تشریح فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در بندر امام (ره) / تعهد 29 هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی برای مکانیزه سازی پایانه‌های تخلیه و بارگیری غلات بندر امام (ره) تعمیرات اساسی و زیرآبی ۹ فروند شناور در دستور کار اداره کل بنادر و ‌دریانوردی هرمزگان/ بازگشت شناور "هادی یک"به چرخه خدمات دریایی/ تعمیر و الحاق بیش از 20 فروند شناور در سال گذشته ایجاد داشبوردهای مدیریتی و شاخص های کلیدی عملکرد در سازمان بنادر/ شاخص های کلیدی عملکرد بندری و دریایی پایش می شود نامه ایران به سازمان بین المللی دریانوردی در اعتراض به راهزنی یونان/ توقیف کشتی نفتکش MT Lana در بندر کاریستوس توسط آمریکا و یونان نقض آشکار قوانین‌ بین‌المللی است/ دولت یونان برای آزادی کشتی همکاری کند قرارداد کار دریانوردان؛ گام نخست در تسهیل فرآیند استخدام آنان/ راه‌اندازی «سامانه متمرکز کاریابی دریایی» در دستورکار/ فرآیند استخدام دریانوردان شناورهای زیر ۳۰۰۰ تن شفاف نیست نصب کد شناسایی علایم کمک ناوبری بندر چابهار اعتراض انجمن حفاظت از محیط زیست کاریستوس یونان به توقیف نفتکش حامل نفت ایران/ محیط زیست کاریستوس نباید بهای سنگین گزینه های سیاسی دولت یونان را پرداخت کند/ نفتکش باید فورا بندر کاریستوس را ترک‌ کند سوخت کم‌سولفور نیم درصد برای ناوگان ملی دریایی تامین شد/ برنامه‌ریزی برای توسعه ساحل و فراساحل سوخت‌رسانی در بندر سلخ در جزیره قشم بیانیه سازمان بنادر درباره توقیف بار کشتی ایرانی در آب‌های یونان/ اقدام یونانی‌ها؛ دزدی دریایی و برخلاف موازین بین‌المللی است/ دولت یونان فورا به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند زیرساخت بانکرینگ در بندر چابهار ایجاد می‌شود/ توزیع روزانه ۱۲۰۰ تن سوخت‌ کم‌سولفور به ناوگان ملی از سایت بندر شهید رجایی
وضعیت اقتصادی رو به رشد دو کشور هند و چین و ضرورت بهره گیری از فرصت فعالیت این دو کشور در چابهار
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، در گزارشی تحلیلی روند رو به رشد وضعیت اقتصادی دو کشور هند و چین و ضرورت بهره گیری از فرصت فعالیت این دو کشور در چابهار را بررسی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، بهروز آقایی؛ مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: کشور هند در سال میلادی گذشته نزدیک به 20 میلیارد دلار و کشور چین در سال 2020 میلادی بیش از 200 میلیارد دلار  با 11 کشور پسکرانه بندر چابهار مبادلات تجاری داشته است.

وی افزود :در سال میلادی گذشته؛ 60 درصد از کل جابجایی کالا در دنیا در بنادر کشور چین انجام شده، بزرگترین بنادر کانتیری دنیا، بزرگترین خطوط کشتیرانی کانتیری دنیا و بزرگترین پورت اپراتورهای بندری دنیا متعلق به کشور چین هستند.

آقایی با اشاره به فاصله قابل توجه بنادر کشورچین از منظر «ضریب دسترسی به شبکه جهانی حمل و نقل دریایی» گفت: دو کشور هند و چین با استراتژی بلند پروازانه «شناسایی مسیر تردد تجاری و تثبیت حضور» به دنبال ایجاد مزیت های رقابتی تجاری از طریق کاهش هزینه و زمان انتقال کالا هستند.

 

وی یادآور شد: با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان منازعه ایدئولوژیک بین دو ابرقدرت، دنیای بعد از جنگ سرد، نظاره‌گر ظهور قدرت‌های جدیدی بود که تلاش می‌کردند، با موج جهانی‌شدن خود را با دنیای جدید وفق داده و تبدیل به ابرقدرت‌های اقتصادی دنیا گردند. یکی از این کشورها هند می باشد. علاوه بر هند، چین نیز با حمایت از کسب کارهای کوچک و استفاده از مزیت نیروی کار فراوان و انجام اصلاحات اقتصادی در مسیر صنعتی شدن و  در حال تبدیل به اقتصاد برتر دنیاست.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به انجام اصلاحات اقتصادی هند در پشت سر گذاشتن فقر، عقب‌ماندگی و بحران‌های اقتصادی دوران جنگ سرد افزود: هند در نهایت توانست به مرحله‌ای از رشد برسد که به یکی از قدرت‌های بزرگ جهان تبدیل شود. با انجام اصلاحات اقتصادی در هند در سال 1991 این کشور به چهارمین اقتصاد رو به رشد جهان و دومین اقتصاد در حال رشد از نظر سرعت رشد اقتصادی تبدیل شد. علاوه بر این‌ها از نظر تولید صنعتی در رتبه یازدهم و از نظر برخورداری از نیروی انسانی ماهر و تحصیل‌کرده در ردیف سوم جهان قرار دارد.

 

آقایی تصریح کرد: تا قبل از سال 2019 و همه گیری ویروس کرونا، هند با داشتن نرخ رشد سالانه 7.8 درصدی و برخورداری از بیشترین جمعیت کارگران ماهر انگلیسی‌زبان در میان کشورهای بریکس (BRIC countries of BRICS)  که شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی هستند، به‌عنوان موتور اقتصادی قوی و صادرکننده بزرگ خدمات، شناخته شده است، به‌طوری‌که طبق پیش‌بینی‌ها تا سال 2050 هند در کنار چین از دیگر کشورهای دنیا پیشی خواهد گرفت .

وی در خصوص روند صادرات و واردات هند بیان کرد: صادرات این کشور در سال 2015 برابر با 262.29 میلیارد دلار و واردات آن در همان سال برابر با 381 میلیارد دلار بوده است. صادرات و واردات این کشور به‌طور مداوم تا سال 2018 در حال افزایش بوده به طوریکه در پایان سال 2018 میزان صادرات آن برابر با 330 میلیارد دلار و میزان واردات آن برابر با 514 میلیارد دلار بوده است. پس از آن سال با همه گیری ویروس کرونا، اقتصاد و تجارت هند نیز همانند سایر کشورهای دنیا تحت تأثیر این پاندمی کاهش یافت بطوریکه در پایان سال 2020 میزان صادرات این کشور به 291.8 میلیارد دلار و میزان واردات آن به 394.4 میلیارد دلار کاهش یافت.

آقایی اظهار داشت: از میزان تجارت در سال 2020 حدود 10 میلیارد دلار صادرات و 9 میلیارد دلار واردات با یازده کشور ایران، روسیه، ترکیه، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، آذربایجان و گرجستان بوده است که بندر چابهار بعنوان بندر ارتباطی بین مقاصد و مبادی انتقال کالا به هند نقش مهمی خواهد داشت.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره وضعیت اقتصادی کشور چین در سال 2019 گفت: این کشور در مجموع 2498.5 میلیارد دلار صادرات و 2069 میلیارد دلار واردات داشته است که از این میزان حدود 105 میلیارد دلار صادرات (4.19 درصد از کل) و 98.4 میلیارد دلار واردات (4.75 درصد از کل) با 11 کشور ذکر شده در بخش قبلی بوده است.

وی اضافه کرد: بر خلاف باور عمومی و اقدامات سنتی چین و هند، کشور هند با صادرات انواع کالاها به ارزش تقریبی 18 میلیارد دلار به چین، رتبه 24 ام در صادرات و با واردات انواع کالاها به ارزش تقریبی 75 میلیارد دلار از چین در واردات از چین رتبه هفتم را دارا می باشد.

آقایی با اشاره به طرح های قابل توجه کشور چین در زمینه حمل و نقل دریایی و مدیریت سرمایه گذاری و راهبری ترمینال های بندری دنیا؛ توسعه غیر فیزیکی بندر چابهار و اتصال آن به شبکه جهانی حمل و نقل دریایی با رویکرد افزایش ضریب دسترسی و کاهش هزینه و زمان انتقال کالا از طریق همکاری و مشارکت با بخش تجارت دریایی چین را فرصت بسیار مناسب در شرایط کنونی سیاسی و اقتصادی دنیا برشمرد.

 مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از رقابت نسبی دو اقتصاد بزرگ چین و هند در راستای استراتژی های شناسایی و نفوذ  بازار های جدید به عنوان یک فرصت برای بندر چابهار یاد کرد و افزود:  اقدامات لازم برای تسهیل تجارت، اتصال به شبکه حمل و نقل دریایی و حضور بازیگران بزرگ حمل و نقل و راهبری بنادر شرط لازم برای استفاده از ظرفیت های بندر چابهار خواهد بود.

 

۲۱ آذر ۱۴۰۰ ۱۰:۱۰
کد خبر : ۵۶,۴۱۳

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید