زیرساخت بانکرینگ در بندر چابهار ایجاد می‌شود/ توزیع روزانه ۱۲۰۰ تن سوخت‌ کم‌سولفور به ناوگان ملی از سایت بندر شهید رجایی آمادگی بندر تیاب برای جذب سرمایه گذار جهت احداث انبارهای نگهداشت کالا / ساخت اسکله چند منظوره بندر سیریک درحال اتمام است ضرورت تسهیل تردد کشتی‌های با پرچم ایران به تمامی بنادر روسیه/ تسریع در راه‌اندازی خط منظم کشتیرانی رو-رو بین بنادر روسیه و بنادر شمالی ایران/ اعلام آمادگی ایران برای سرمایه گذاری در خرید و ساخت کشتی برای فعالیت در خزر روسیه و‌ ایران برای توسعه همکاری دریایی مصمم هستند/ حداکثر بار از دریای خزر باید به بنادر ایران برسد/ لزوم عمیق‌سازی دریای خزر برای افزایش حمل‌ونقل دریایی اولین سالگرد تدفین شهیدان گمنام در بندر شهید رجایی برگزار شد کاهش ۲ میلیون تنی کالای اساسی انباشته در بندر امام خمینی(ره)/ خروج کالا از بندر امام با سرعت در حال انجام است برنامه سازمان بنادر برای مقابله با کرونا و بیماری‌های عفونی در بنادر و روی کشتی در سال ۱۴۰۱/ تداوم نظارت و کنترل شیوع بیماری‌های عفونی در بنادر بازرگانی و مسافری امضای ۱۲ سند همکاری در حوزه های مختلف بین ایران و عمان پیام مدیرعامل سازمان بنادر به مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر امداد رسانی آتش نشانان بنادر آبادان به حادثه دیدگان زیر آوار ساختمان متروپل
ابراهیم کریمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان:
توسعه گلستان، در گرو شکستن طلسم گردشگری دریایی است

 اشاره   بندر و دریا  |  استان گلستان به‌واسطه‌ی قرارگرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب و شرایط ویژه نظیر برخورداری از ساحل دریای خزر، ارتباطات آبی با کشورهای اطراف و اشتراکات قومی و فرهنگی با آن‌ها، چشم‌اندازهای طبیعی و جاذبه‌های گردشگری، از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است. همین‌ موارد می‌تواند باعث توسعه اقتصادی این استان شود و گلستان را به یکی از قطب‌های گردشگری، به‌خصوص در زمینه‌ی گردشگری دریایی در کشور تبدیل کند. در این رابطه با ابراهیم کریمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان که پیش از این پنج سال مدیر گردشگری استان هم بوده است، به گفت‌وگو نشستیم تا از اقدامات انجام‌شده و برنامه‌های آتی استانداری گلستان در ارتباط با ظرفیت‌ها و پتانسیل حوزه گردشگری دریایی این استان بگوید.

با توجه به ظرفیت طبیعی و اقتصادی استان گلستان، به‌خصوص در بخش بندری و دریایی، احیا یا ساخت بندر جدید در این استان چقدر توجیه اقتصادی دارد؟

نگاه شما ملی و کلان است و شاید در ذهنتان این باشد، وقتی بندر امیرآباد در نزدیکی استان گلستان وجود دارد، چه ضرورتی دارد که بندر دیگری ساخته شود؟ اما واقعیت این است، یک معذوریتی در رابطه با واردات چوب در کشور وجود دارد که این مسئله ضرورت ساخت یک بندر برای ورود چوب را به وجود آورده است. با توجه به معذوریت‌های فنی که استان‌های شمالی دارند، بندر امیرآباد این امکان را ندارد که در زمینه واردات چوب فعالیت کند و سایر بنادر شمالی هم نمی‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند؛ بنابراین تنها نقطه‌ای که به‌لحاظ مطالعاتی و فنی جواب داده، همین محدوده‌ی «گمیشان» و «خواجه‌نفس» است. ما هم به استناد مصوبه‌ی سازمان بنادر و دریانوردی و دستگاه‌های ذی‌ربط که این اجازه را می‌دهند تا در آن منطقه واردات چوب انجام شود، برای واردات چوب متقاضی شده‌ایم. اگر این بندر ایجاد شود، طبیعتا می‌تواند ظرفیت‌های دیگری را هم در حوزه اقتصادی در استان به کار بگیرد. ما برخلاف استان‌های مازندران و گیلان که ساحلشان اشباع شده و دیگر عملا قدرت مانور چندانی ندارند، ظرفیت بکر و دست‌نخورده‌ای داریم که در کنار بندر چوب می‌تواند این امید را ایجاد کند که توسعه گردشگری را در سواحل استان گلستان داشته باشیم. این مسئله، دسترسی افراد و اشخاص را به سواحل برای کاربری‌های مسکونی و تجاری کاملا از بین می‌برد.

 

عده‌ای معتقدند با پسروی آب دریا در بنادر گز و ترکمن، بنادر استان گلستان دیگر ظرفیت توسعه تجاری و اقتصادی ندارند و بهتر است که فقط روی بحث توسعه گردشگری تمرکز کنند. به نظر شما هم واقعا بنادر استان گلستان دیگر ظرفیت تجاری ندارند؟

یک عده معتقد بودند که نهایت خلیج گرگان، خشکی است، ولی ما از این مرحله عبور کرده‌ایم و همه متقاعد شده‌اند که این خشکی، راه دارد و راه نجات خلیج گرگان، لایروبی است. در حال حاضر لایروبی خلیج گرگان جزء پروژه‌های اصلی استان است. ما نسبت به این مسائل ناامید نیستیم و سعی کرده‌ایم امیدمان را از دست ندهیم. از اولویت‌هایی که استان گلستان در طی دولت‌های مختلف داشته، لایروبی خلیج بوده است. هم سازمان حفاظت محیط زیست و هم سازمان بنادر و دریانوردی به این نتیجه رسیده‌اند که معنای پسروی آب این نیست که خلیج گرگان حتما خشک می‌شود و از بین می‌رود، پس برای آن راهکار در نظر گرفته‌اند و راهکار آن، لایروبی است. برنامه جدی دولت و مسئولان استان این است که این لایروبی را حتما انجام بدهند؛ لذا ما با لایروبی خلیج گرگان قطعا با پسروی آب مقابله خواهیم کرد و خلیج گرگان در آینده به روزهای خوب خودش برخواهد گشت. در حال حاضر بندر «خواجه‌نفس» بیش از 28 درصد پیشرفت داشته است. و در صورت اجماع استان، ساخت بندر خواجه‌نفس یا بندر سبز خزری را با جدیت دنبال خواهیم کرد.

 

در سال‌های اخیر همواره استفاده از بحث ظرفیت‌های خلیج گرگان مطرح است و حتی به‌طور مثال برخی از جزیره «آشوراده» به‌عنوان «کیشِ خزر» نام برده‌اند. چقدر امکان عملیاتی‌شدن این پروژه وجود دارد؟

بحث «آشوراده» یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی بود که سالیان متعددی مردم و مدیران آن را پیگیری می‌کردند و هیچ‌کس فکر نمی‌کرد، این پروژه روزی به نتیجه برسد. ما انتظارمان این بود که بتوانیم از ظرفیت آشوراده به‌عنوان یک مقصد گردشگری استفاده کنیم، اما به دلیل همه‌ی ملاحظات زیست‌محیطی و تلاش‌های NGOها، در حال حاضر حداقل انتظارمان این است که این اتفاق در آشوراده بیفتد و به تصویب برسد. یعنی موضوعی که چند سال پیش امکان نداشت، امروز امکان‌پذیر شده است. ما در محدوده 22 هکتار مجوز محیط زیست و شورای عالی شهرسازی و معماری را گرفته‌ایم و الان کار برای اجرا آماده شده است. امروز این بستر آماده شده و ما تلاش می‌کنیم بحث آشوراده به عملیات اجرایی برسد. ما خودمان هم به مسائل زیست‌محیطی واقف هستیم و اعتقاد و باور داریم. اگر کار اجرایی آشوراده شروع شود و در کنار آن بحث لایروبی خلیج گرگان صورت بگیرد، مطمئن باشید یک تصویر جدیدی از استان گلستان مشاهده خواهید کرد.

روزی که بحث آشوراده مطرح بود، دستگاه‌های بازرسی و نظارتی با شکل واگذاری آن مخالف بودند و این روند همین‌طور در دولت‌های مختلف ادامه پیدا کرد. ما در سال‌های گذشته جلسات مختلفی برگزار کردیم و امروز طرح آشوراده هیچ مخالفی در حوزه اداری و بازرسی و دستگاه‌های ذی‌ربط ندارد. یک اراده ملی در پشت آشوراده وجود دارد و حتی مخالفان جدی این طرح هم با ما همراه شده‌اند و پذیرفته‌اند که این طرح، طرح آسیب‌زننده‌ای نیست.

در رابطه با صحبت‌هایی که مبنی بر تبدیل‌شدن آشوراده به کیشِ خزر می‌شود، باید بگویم ما اصلا به دنبال این موضوع نیستیم که آشوراده را تبدیل به کیش خزر کنیم. آن چیزی که در کیش اتفاق افتاده، اصلا قابلیت اجرایی در آشوراده را ندارد. آشوراده بستری است که می‎توان امکان گردشگری طبیعی و زیست‌محیطی را فراهم کرد. در واقع آشوراده به‌دنبال این است که هم بتواند امکان گردشگری طبیعی را فراهم کند و هم محیط زیست را حفظ کند.

 

در حال حاضر تنها بندری که با رویکرد تجاری در استان گلستان فعالیت دارد، بندر «خواجه‌نفس» است که با همکاری بخش خصوصی در حال ساخت است. در سال‌های اخیر چقدر از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرده‌اید؟

متاسفانه بخش خصوصی بندر «خواجه‌نفس» هم دستخوش تغییرات اساسی در حوزه سهام‌داران و سرمایه‌گذارانش شده که این مسئله ارتباطی به نهادهای دولتی نداشته است. تمام ظرفیت‌ها برای کمک به بخش خصوصی فراهم بود، ولی دست‌به‌دست‌شدن، تغییر سهام‌داران و واگذاری به سرمایه‌گذاران جدید، باعث شد که این پروژه مدتی متوقف شود. با این حال امروز، کار این بندر به جایی رسیده که سرمایه‌گذار صراحتا اعلام کرده که من آماده‌ام تا فاز اول بندر را در سال آینده به بهره‌برداری برسانم. سرمایه‌گذارِ بندر خواجه‌نفس، انسجام استان را می‌خواست که این انسجام در حال حاضر در استان به وجود آمده است. ما به‌دنبال حمایت از بخش خصوصی هستیم و کمک می‌کنیم این اتفاق در راستای لایروبی خلیج گرگان و جزیره آشوراده بیفتد و به توسعه استان کمک کند.

 

شما به‌عنوان دستگاه دولتی چقدر از پیشرفت بخش خصوصی در بندر خواجه‌نفس رضایت دارید؟

در برابر انتظاراتی که آن‌ها از ما داشتند، پیشرفت را مناسب نمی‌بینیم. مجموعه‌ی استان در یک سال گذشته به‌لحاظ کارشناسی به این نتیجه رسیدند که ضرورت ندارد ما فقط به این بندر خصوصی فکر کنیم. سیاست استان این بود که یک بندر دیگر هم در کنار این بندر ایجاد کنیم. طبیعتا اگر این اتفاق بیفتد، بخش خصوصی دیگر مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ولی با سیاست‌هایی که استاندار جدید اعلام کردند، حمایت از بندر توسط بخش خصوصی به‌عنوان یک اصل، مد نظر قرار گرفته است. من فکر می‌کنم اگر چتر حمایتی را روی این بندر داشته باشیم، بخش خصوصی هم امیدوارتر می‌شود و انگیزه‌اش برای راه‌اندازی فاز اول این بندر افزایش پیدا می‌کند.

 

در سال‌های گذشته احداث بندر گمیشان با اولویت واردات چوب خام صورت گرفت. آیا قرار است که تنها کارایی این بندر، واردات چوب باشد یا این‌که فعالیت‌های دیگری هم خواهد داشت؟

با نگاهی که ما و سازمان بنادر و دریانوردی داریم، قطعا می‌خواهیم گردشگری دریایی را قوت ببخشیم و در کنار آن اگر بتوانیم از ظرفیت‌های تجاری نیز استفاده ‌کنیم.

 

در استان گلستان ظرفیت و پتانسیل زیادی در رابطه با گردشگری دریایی وجود دارد. چقدر به این مقوله توجه کرده‌اید؟

ما به دلیل تشنگی و عطشی که داریم و خلأ بزرگی که حس کرده‌ایم، مجاب شده‌ایم که حتما به‌سمت گردشگری دریایی برویم. من خودم پنج سال مدیر گردشگری استان گلستان بودم و جلسات متعددی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داشتیم، ولی هر چقدر جلو رفتیم، پسروی آب دریا ما را به عقب برد و جلوی برنامه‌های ما را گرفت! به‌صراحت عرض می‌کنم، راه توسعه استان گلستان، شکسته‌شدن طلسم گردشگری دریایی است. یکی از اولویت‌های ما در سواحل استان گلستان، بحث تجاری با نگاه توسعه اقتصادی استان است و دیگری بحث گردشگری دریایی خواهد بود.

 

در پایان اگر صحبتی باقی مانده است، بگویید. 

سازمان بنادر و دریانوردی قطعا نگاهش بیشتر به‌سمت بنادر مطرحی مانند شهیدرجایی، امام خمینی(ره) و چابهار است و شاید توجه چندانی به بنادر استان گلستان نداشته باشد. خواهش من این است که سازمان بنادر و دریانوردی، توجه بیشتر به بنادر استان گلستان را هم در دستور کار قرار بدهد و یک نگاه کلان به این موضوع داشته باشد.   |

۳۰ آذر ۱۴۰۰ ۱۰:۵۹
کد خبر : ۵۶,۵۳۶

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید