انتقال دو پروژه سرمایه‌گذاری نیمه تمام ‌به بخش خصوصی در بندر امام/ ١.٨ میلیون تن به ظرفیت سالانه نگهداری کالا در بندر امام افزوده می شود آغاز عملیات خارج سازی مغروقه W14 از آبراه اروند اختصاص اعتبار ۲۸۴ میلیاردی برای تعمیرات اساسی سیستم‌های سرمایشی و شبکه برق بنادر استان بوشهر پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی بازدید معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از بندر امیرآباد/ بندرامیرآباد یکی از ظرفیت های استراتژیک دولت برای فعال کردن کریدور شمال – جنوب / فرآیند های صادراتی کالا تسهیل شود/ ضرورت توسعه زیرساخت های حمل و نقل جاده ای از بندرامیرآباد به بندرشهید رجایی و بالعکس افتتاح بندرچند منظوره بندر خمیر آرزوی دیرینه مردم است/ تاکید بر رعایت الزامات زیست محیطی بررسی توسعه ظرفیت‌های گردشگری دریایی در سواحل شرق خوزستان اجرای طرح مطالعاتی بندر پل رونق معیشت اهالی منطقه را به دنبال خواهد داشت/ طرحهای توسعه ای سازمان بنادر به رفاه بیشتر ساحل نشینان منجر شود دیدار مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور ایثارگران با مدیر کل و ایثارگران اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان بهره‌برداری از جایگاه سوخت مجتمع خدمات رفاهی بزرگراه بندر امام خمینی(ره)/ ارتقاء خدمات رفاهی به ناوگان جاده‌ای
بندری که با بیش از 400 بندر جهان مرتبط است
| فریما صالح | مترجم |
گوانجو؛ در قلب رودِ مروارید
گوانجو، بندری کانتینری در چین است که به‌عنوان یک هاب بندری جامع و کامل شناخته می‌شود. این بندر در سال‌های اخیر عملکرد کم‌نظیری را به نمایش گذاشته، به‌گونه‌ای که تقریبا هر سال توان عملیات‌ کانتینری آن با  رشدی چنددرصدی روبه‌رو بوده است. گوانجو در مرکز دلتای رود مروارید و در امتداد سواحل جنوب چین قرار دارد. این بندر همچنین مرکز مهم اقتصادی و حمل‌ونقل منطقه و استان گوانگدونگ است. گوانجو از نظر توان عملیاتی و کارگو در سال 2019 رتبه‌ی چهارم در چین و رتبه‌ی پنجم در جهان را به خود اختصاص داد. این بندر خدمات لجستیکی کارآمد و کاملی را برای توسعه اقتصادی دلتای رود مروارید، گوانگدونگ و چین جنوبی ارائه می‌کند و مسیرهای بین‌المللی آن به بیش از 400 بندر در بیش از 100 کشور در سراسر جهان می‌رسد. گوانجو حالا دیگر به بخش مهمی در زنجیره لجستیک جهانی تبدیل شده است. همچنین این بندر به‌عنوان یک بندر ترانزیتی مهم برای تامین انرژی و مواد خام در استان گوانگدونگ فعالیت دارد.
 
هزاران سال قدمت تا شکوفایی
این بندر از زمان سلسله‌های کین و هان، به‌عنوان کانال دریایی منطقه لینگنان و مهم‌ترین بندر تجاری خارجی، وفادارانه به چین خدمت‌رسانی کرده است. گوانجو در سال 221 قبل از میلاد، به‌عنوان یک شهر ساخته و به تعبیری نخستین بندر جاده ابریشم شد. این بندر در واقع مقدمه‌ای بر آغاز فعالیت‌های خارجی تجارت چین بود. شاید بتوان گفت سال‌های سال، شهر و بندر گوانجو با هزاران سال قدمت، به‌صورت مکمل هم توسعه یافته‌اند تا امروزه این بندر چنین مقتدرانه فعالیت کند.
 
بندر امروزی گوانجو
گوانجو مرکز اقتصادی، فرهنگی و لجستیکی جنوب چین و همچنین بزرگ‌ترین شهر منطقه است. بندر سابق گوانجو و بندر سابق هوانگپو در سال 1987 با یکدیگر ادغام شدند تا بندر گوانجوی فعلی را تشکیل بدهند. با ظهور کشتی‌های بزرگ و بزرگ‌تر، منطقه‌ی بندری به‌تدریج به‌سمت خروجی دریا در امتداد رود مروارید گسترش یافت. منطقه بندر مرکزی، هوانگپو، Xinsha و نانشا به‌طور متوالی از رود مروارید تا خروجی دریا ساخته شدند.
 
این چند منطقه
منطقه‌ی بندری یا پایانه‌ای نانشا یک منطقه کاملا جدید در آب‌های عمیق است که به‌تازگی و با یک استراتژی «گسترش به جنوب» توسعه یافته و ساخته شده است. این منطقه، مرکز اصلی برای حمل‌ونقل کانتینری در بندر گوانجو است و به‌عنوان تنها منطقه بندری عمیق در ساحل غربی رود مروارید، به کشتی‌های بیش از 150 هزار تن پهلو می‌دهد. منطقه بندر Xinsha به‌طور عمده، حمل‌ونقل کالاهایی مانند ظروف، زغال‌سنگ، سنگ معدن، غلات و کود را انجام می‌دهد. منطقه بندری هوانگپو نیز که در دو طرف جریان اصلی رود مروارید در منطقه هوانگپو واقع شده، عمدتا مسئول حمل‌ونقل کانتینری ساحلی و دریایی و حمل‌ونقل محموله‌های فله مانند غلات، زغال‌سنگ، کود و روغن تصفیه‌شده است. در مجموع شرکت بندری گوانجو با شرکت‌های کشتیرانی مشهور مانند Maersk، MSC، CMA، COSCO و CSCL روابط همکاری خوبی را برقرار کرده است.
 
اپراتوری کاربردی
اپراتور اصلی پایانه‌های عمومی بندر گوانجو، بزرگ‌ترین و کاربردی‌ترین اپراتور در جنوب چین به حساب می‌آید. فعالیت اصلی آن شامل پوشش عملیات مرتبط با کانتینر، پتروشیمی، معادن زغال‌سنگ، فولاد، مواد غذایی و خودرو می‌شود و همچنین خدمات یدک‌کشی را با امکانات مدرن برای کشتی‌های داخلی و خارجی انجام می‌دهد.
 
اشتراک شهر ـ بندر
در سال‌های اخیر، شرکت بندری گوانجو به‌طور فعال یک استراتژی را اجرا کرده است و به ‌این ‌ترتیب توانسته با سایر شهرها، برای ساخت و راه‌اندازی پایانه‌ها بر اساس اشتراک شهر ـ بندر روابط همکاری خوبی را برقرار کند. تا اواخر سال 2019، در این بندر، 156 مسیر کانتینری ازجمله 111 مسیر تجارت خارجی راه‌اندازی شد. این شرکت شش دفتر خارج از کشور ـ ازجمله در ایالات ‌متحده و سنگاپور ـ راه‌اندازی کرده و از این طریق ظرفیت بندر را به‌طور مداوم افزایش داده است. مسئولان بندر در تلاش هستند تا با توسعه ظرفیت‌های بندری و بهینه‌سازی عملکرد لجستیک بندر، گوانجو را به بندری مدرن‌تر و پیشرو در ارائه‌ی خدمات لجستیکی قوی بین‌المللی تبدیل کنند. آن‌ها تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند که رتبه‌ی جهانی خود را حفظ کنند و احتمالا ارتقا ببخشند که به نظر می‌رسد تاکنون موفق هم بوده‌اند.
 
معیار پیشرفته‌ترین بندر 
مسئولان بندر در تلاش هستند تا از یک سیستم خدمات حمل‌ونقل مدرن‌تر بهره بگیرند که به بهبود سیستم لجستیک با هدف تقویت زیرساخت‌های بندری، پایانه‌ای و سیستم حمل‌ونقل چندوجهی کمک کند. آن‌ها می‌خواهند به وسیله‌ی افزایش ارتباط با سایر بنادر، مسیر سبزشدن را هموار کنند و به بندری تماما ایمن و هوشمند تبدیل شوند. ازاین‌رو است که برای توسعه بیشتر و سبزشدن گوانجو، باید آن را با بنادر پیشرفته‌ی دیگری سنجید.   |

گردشگری

شهر تماشایی گوانجو به‌عنوان یکی از شهر‌های گردشگری چین، هر ساله سهم قابل توجهی از مسافران را به خود جذب می‌کند. گوانجو مدرن و زیباست و دیدنی‌های بی‌شماری دارد.

 

برج کانتون: کارهای عملیاتی برج کانتون تقریبا در سال 2009 به پایان رسید و سرانجام در 29 سپتامبر 2010، این برج به مناسبت بازی‌های آسیایی به روی عموم باز شد. کانتون برای مدت کوتاهی به‌عنوان بلندترین برج دنیا، دل‌خوش بود که چندی بعد اسکای‌تری توکیو این مقام را از او گرفت. البته در حال حاضر این برج، دومین برج بلند در جهان، دومین برج بلند در آسیا و بلندترین برج در چین است. ارتفاع کانتون در مجموع به 600 متر می‌رسد و با چراغ‌های رنگی و معماری مدرنش، شب‌ها دیدنی‌تر می‌شود. کانتون که معمارانی هلندی داشته است، شامل 37 طبقه و 2 طبقه زیرزمین می‌شود.

 

موزه‌ای از جنس قبیله‌ی چن: تالار اجدادی قبیله چن در واقع یک معبد دانشگاهی است که در سال 1894 ساخته شده است. در ابتدا اعضای این قبیله، آن را برای آمادگی امتحان‌های امپراتوری برای نوجوانانشان ساخته بودند که بعد از آن به کالج صنعتی‌شان تبدیل شد و حالا نیز با عنوان موزه هنرهای مردمی فعالیت می‌کند. مجموعه‌ای بزرگ و کم‌نظیر از سفال و چوب در این سازه یافت می‌شود. این تالار نمونه‌ای از معماری و سبک دکوراسیون سنتی چینی است و آن‌طور که چینی‌ها معتقد هستند، بر تحولات فرهنگی و معماری در سراسر جهان تاثیر گذاشته و این سابقه‌ی فراتر از 100 سال، نمایی اسطوره‌ای به موزه داده است. در این مجموعه صنایع‌دستی نیز به نمایش گذاشته می‌شود.

 

کوه بایون: درست در چند مایلی شمال گوانجو، کوهی چشمگیر به تمامی خودنمایی می‌کند که عجیب و زیباست. کوه بایون که به‌عنوان کوه «ابر سفید» نیز شناخته می‌شود، بیش از 400 متر ارتفاع دارد. بایون در زبان چینی به معنای ابرهای سفید است. این منطقه سرسبزی و زیبایی ویژه‌ای به گوانجو داده و آسمانش را آبی‌تر کرده است. جاذبه‌ی این کوه‌ها هر ساله، پای توریست‌های زیادی را به منطقه باز می‌کند تا به زبان‌های مختلف از آن بنویسند. آخر این جهان هنوز شاعر کم دارد.

۳۰ آذر ۱۴۰۰ ۱۳:۲۲
کد خبر : ۵۶,۵۵۸

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید