وزیر بنادر و کشتیرانی هند وارد تهران شد توسعه فعالیت‌های ترانزیتی اولویت مهم بندر شهید رجایی است/احداث بندر جدید در سواحل منجر به تحول در منطقه شود پایان بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان با امضای ۴ یادداشت تفاهم همکاری/ امضای سندهمکاری دریانوردی بین تهران و اسلام آباد دیدار رستم قاسمی با وزیر دریانوردی پاکستان/ اعلام آمادگی ایران برای انتقال تجربیات در توسعه بنادر تبیین شاخصه‌های عفاف و حجاب در مجتمع بندری امام(ره) آغاز لایه برداری شمال کانال آشوراده خلیج گرگان عملیات موفقیت‌آمیز سبک‌سازی یک فروند کشتی حامل کالای اساسی‌ در بندرامام(ره) جذب ۸۰ میلیارد تومان برای توسعه بندر امیرآباد بازدید معاون اجرایی رییس جمهور از بندر شهید رجایی/ طرح‌های سازمان بنادر و دریانوردی در هرمزگان اثرگذاری ملی و منطقه‌ای دارد/ برنامه کلان دولت سیزدهم حمایت از اقتصاد دریامحور با دیپلماسی منطقه‌ای است مطالعات تفصیلی مدیریت بحران و پدافند غیر عامل بندر چابهار نهایی شد
مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافق‌نامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی، خسرو سرایی، کشتی رو-رو،سازمان بنادر، حمل و نقل دریایی، قزاقستان
مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافق‌نامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی در دیدار با مدیر بندر اکتائو با اشاره به رویکرد دولت در گسترش همکارهای اقتصادی با کشورهای همسایه و منطقه، تاکیدکرد: با توجه به امکانات و قابلیت‌ های دریایی و بندری دو کشور، آینده بسیار روشنی در روابط دریایی و بندری ایران و قزاقستان وجود دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، خسرو سرایی در دیدار آبای توریک پنبایف گفت: رویکرد اصلی و محوری سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه همکاری‌های اقتصادی با قزاقستان، اجرایی و عملیاتی کردن حمل‌ونقل ترکیبی، دیجیتالی شدن حمل‌ونقل، ردیابی کالا و مباحث لجستیکی است.
 
وی با بیان اینکه در حمل ونقل ترکیبی، کالا از مرحله تولید در مبدا تا رسیدن در مقصد، باید تحت پوشش حمل‌ونقل قرار گیرد، تاکیدکرد: یکی از ضرورت‌ها و الزامات توسعه همکارهای تهران و آلماتی در حوزه دریا، توسعه حمل‌ونقل کانتینری است که باید در دستور کار جدی قرار گیرد.
 
مدیرکل لجستیک و توافق‌نامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره رویکرد دولت قزاقستان برای تغییر مسیر تجارت و ترانزیت دریایی از طریق بنادر و خاک ایران، از تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان بندر، گمرک و کشتیرانی و بررسی تخصصی موضوعات خبر داد.
 
وی خلا کشتی‌‌های رو-رو و سرویس دهی حمل‌ونقل رو-رو را یکی از مباحث جدی بین دو کشور برشمرد و گفت: در خصوص کشتی‌های رو-رو در بنادر ایران، تا ۸۰ درصد هزینه‌های مترتب بر این رویه کشتیرانی، شامل تخفیف می‌شود.
 
مدیرکل لجستیک و توافق‌نامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان برنامه‌های جدی دولت برای خرید کشتی‌های رو-رو با مشارکت بخش‌خصوصی، تاکیدکرد: دو کشور ایران و قزاقستان به مالکیت کشتی رو-رو نیاز داریم تا بتوانیم فارغ از نیاز به کشورهای دیگر، حمل‌ونقل برنامه‌ریزی شده در بخش رو-رو را هدایت و کنترل کنیم.
 
رویکرد جدی دولت قزاقستان برای استفاده از ظرفیت‌های ترانزیت دریایی ایران
آبای توریک پنبایف؛ مدیر بندر آکتائو قزاقستان، با بیان اینکه تولید کانتینر در بنادر و استفاده از ظرفیت‌های ترانزیت دریایی ایران، از برنامه‌های جدی دولت این کشور قلمداد می‌شود، تاکیدکرد: در پی گران شدن حمل‌ونقل اقیانوسی از جنوب خلیج فارس، امیدواریم ترانزیت محصولات مختلف از مبدا چین را از طریق دریای خزر و با حجم بیشتری به انجام برسانیم.
 
وی با اشاره به رویکرد تجاری و اقتصادی قزاقستان برای توسعه همکاری‌های بندری و دریایی با ایران، اظهار داشت: ارتباط ترانزیتی با بنادر هند به ویژه بندر ناواشیوا و صادرات کالاهای قزاقستان به شرق آسیا، رویکرد جدیدی است که در نظر داریم در این فرایند از ظرفیت‌های بندری و کشتیرانی ایران استفاده کنیم.
 
توریک پنبایف با تاکید حائز اهمیت بودن ترانزیت تایم در تجارت دریایی و با اشاره به تجربه خوب ترانزیت خودرو از طریق خاک و آب‌های سرزمینی ایران، اظهار داشت: تجار و بازرگانان قزاقستانی، به دنبال عملیاتی کردن مسیر تجاری و ترانزیتی از ایران هستند؛ چراکه ایران به لحاظ جغرافیایی در قلب و مرکز آسیا قرار دارد. 
 
مدیر بندر آکتائو، نبود خط کشتیرانی رو-رو بین دو کشور ایران و قزاقستان را یک خلا جدی برشمرد. 

 

ظرفیت خالی بندر انزلی در بخش حمل‌ونقل کانتینری
حمیدرضا آبایی؛ مدیرکل بنادر گیلان نیز با اشاره به پتانسیل مطلوب قزاقستان در بخش غلات و کالاهای فله، گفت: با اقدامات انجام شده و ایجاد سیلوهای متعدد غله در بنادر ایران در خزر، در خصوص پهلوگیری و تخلیه کشتی‌های حامل بار غلات و فله در بنادر انزلی، نوشهر و امیرآباد هیچ مشکلی وجود ندارد.
 
وی با اشاره به ظرفیت خالی بندر انزلی در بخش حمل‌ونقل کانتینری در رویه ترانزیتی، ابراز امیدواری کرد که طرف قزاقستانی از ظرفیت‌های این بندر و بنادر آستار و کاسپین در بخش ترانزیت کانتینری بهره ببرد.
 
آبایی با بیان اینکه در حوزه تجارت دریایی در خزر به یک فورواردر با تجربه نیاز داریم، گفت: یکی از مباحث جدی در حوزه توسعه همکاری‌ها، تضمین بازگشت کانتینرهای خالی است که باید در این زمینه اقدام جدی صورت گیرد.
 
پیشرفت ۷۶ درصدی احداث اسکله رو-رو در بندر امیرآباد
همچنین محمدعلی سعیدی‌پور، مدیرکل بندر امیرآباد با بیان اینکه بیشترین حجم عملیات دریایی و بندری قزاقستان از طریق بندر امیرآباد مازندران صورت می‌گیرد، گفت: طی ۱۱ ماه گذشته، در رویه‌های مختلف حمل‌ونقلی، حجم عملیات بندری و دریایی دو کشور در بخش واردات حدود ۶۱ درصد، در بخش واردات ۳۰ درصد و در بخش ترانزیت حدود ۹ درصد بوده است.
 
وی با اشاره به پیشرفت ۷۶ درصدی احداث اسکله رو-رو در بندر امیرآباد، ابراز امیدواری کرد که این اسکه در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد.
 
رونق فعالیت‌های تجاری و دریایی 
هادی کریمی؛ مدیرعامل شرکت بندری و دریایی بندر آستارا، با اشاره زیرساخت‌های مناسب ریلی و بندری بندر آکتائو، تاکید کرد: با توجه به ظرفیت خالی عمده بنادر ۵ کشور حاشیه خزر، لازم است تا کریدور شمال-جنوب را با جدیت بیشتری، عملیاتی کنیم.
 
وی با بیان مزیت خوب بندر آستارا برای فعالیت‌های تجاری با کشورهای ترکیه و عراق، اظهار داشت: با توجه به همسایگی قزاقستان با کشورهای چین و روسیه و همچنین موقعیت ممتاز و ژئوپلیتیک ایران، امیدواریم هرچه زودتر شاهد رونق فعالیت‌های تجاری و دریایی بین دو کشور باشیم.
۳ اسفند ۱۴۰۰ ۰۸:۱۰
کد خبر : ۵۷,۱۷۳

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید