پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت 26 مرداد، سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی نشست مدیرکل و‌مدیران بنادر و دریانوردی هرمزگان با استاندار/ طرح‌های سرمایه‌گذاری سازمان بنادر در هرمزگان نقش کلیدی در توسعه اقتصاد ملی و معیشت ساحل نشینان دارد برگزاری نشست کارگروه فرعی لایروبی حوزه جنوب غرب کشور به میزبانی بندر بوشهر ارتقاء شاخص های ایمنی و عملکردی داک یارد بندر امام(ره) آغاز فعالیت خطوط کشتیرانی منظم کانتینری در دریای خزر/ تردد ۹ کشتی از ۳ بندر شمالی ایران در گام نخست/ آستراخان، آکتائو و ماخاچ‌کالا؛ ۳ بندر مقصد ۴۰ دستگاه ماشین‌آلات مشغول لایروبی خلیج گرگان هستند افزایش 66 درصدی میزان تخلیه و بارگیری کانتینری در بندر بوشهر برگزاری کارگاه آموزشی ممیزی سازمان بین‌المللی دریانوردی/ آمادگی ایران برای اجرای درست اسناد "آیمو" نقش «حیاتی» ناوگان حمل‌ و نقل دریایی در زنجیره ارزش/ توسعه و به‌ روز رسانی ناوگان دریایی امری ضروری است ضرورت توجه به بنادر کوچک برای رونق اقتصاد خرد و محلی/ مشکل تامین هزینه کارورزی دانشجویان دریایی رفع می‌شود
خداداد پلاشی، رئیس اداره امور دریایی و بندری بنادر غرب استان هرمزگان:
در ایام نوروز بیش از سه میلیون گردشگر به سواحل غرب هرمزگان می‌آیند
اشاره بندر و دریا | در سال‌های اخیر، چندین پروژه‌ی دریایی و بندری در بنادر غرب استان هرمزگان کلید خورده که در گفت‌وگو با خداداد پلاشی، رئیس اداره امور دریایی و بندری بنادر غرب استان هرمزگان، برخی از مهم‌ترین آن‌ها را مرور کرده‌ایم. پلاشی در این گفت‌وگو ضمن اشاره به اقداماتی که اداره بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان در حوزه‌ی دریایی و بندری بندر لنگه و سایر بنادر انجام داده، از افزایش ایمنی برای سفرهای دریایی در ایام نوروز امسال، حضور و آمادگی همیاران ناجی در دریا صحبت کرده و همچنین آخرین وضعیت طرح جامع بندر لنگه را با هدف افزایش پسکرانه، اراضی پشتیبانی و لایروبی بنادر غرب هرمزگان شرح داده است.

ابتدا درباره پیشینه‌ی فعالیت‌های خودتان صحبت کنید و بگویید چطور وارد سازمان بنادر و دریانوردی شدید؟

پس از اتمام دوره کارآموزی‌ام در شرکت ملی نفتکش، از سال 1386 به سازمان بنادر و دریانوردی آمدم و در بندر امام‌خمینی(ره) مشغول‌به‌کار شدم. پس از آن به بندر خرمشهر رفتم و مدت سه سال در حوزه‌های عملیات، راهنمایی کشتی، جست‌‌وجو و نجات و خدمات دریایی فعالیت کردم. در واقع آن‌جا را به‌عنوان دانشکده‌ای کوچک در نظر گرفته بودم. از سال 1391 به بندرعباس منتقل شدم. ابتدا از بندر شهیدحقانی شروع به کار کردم و بعد به بندر شهیدباهنر رفتم. در نهایت از سال 1397 هم به بندر لنگه آمدم و هم‌اکنون به‌عنوان رئیس اداره امور دریایی و بندری فعالیت می‌کنم.
 
اگر بخواهید آماری از عملکرد معاونت دریایی و بندری بنادر غرب استان هرمزگان ارائه دهید، به چه اقدامات شاخصی اشاره می‌کنید؟
یکی از مهم‌ترین اقداماتی که ما در حوزه دریایی و بندری انجام داده‌ایم، این است که سعی کرده‌ایم همکاران دریایی و بندری خودمان را در تمامی بنادر مستقر کنیم، در حالی‌ که پیش از این در بسیاری از بنادر، هیچ خدماتی به‌عنوان خدمات دریایی و بندری از سمت اداره ما وجود نداشت. دومین گامی که برداشته‌ایم، این بود که شرکت‌های ترانزیت خودرو را از 9 شرکت به 17 شرکت فعال رسانده‌ایم. متوسط ترانزیت خودرو ما حدود 70 هزار خودرو (در سال) پیش‌بینی شده بود، ولی خوشبختانه در سال 1398 توانستیم 118 هزار خودرو را ترانزیت کنیم. در سال 1399 با آغاز همه‌گیری ویروس کرونا، مرزها مدتی مسدود شد و همین مسئله باعث شد تا ترانزیت کاهش پیدا کند. با این حال برای سال جاری، پیش‌بینی ترانزیت 130 هزار خودرو را داریم. مهم‌ترین پدیده‌ای که هم‌اکنون در بندر لنگه شاهد آن هستیم، ورود شناورهای حامل کانتینر یخچالی است. در فاز اول توانستیم با 12 پست اسکله رو ـ رو برای شناورهای یخچالی به این مهم دست پیدا کنیم. البته همچنان نیاز داریم که بتوانیم خدمات بهتر و بهینه‌تری به صاحبان کالا و شناورها ارائه بدهیم تا قدم‌های بزرگ‌تری در این حوزه برداریم.
 
در دیگر بنادر غرب هرمزگان چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
در بندر خمیر در حال راه‌اندازی مجتمعی بندری هستیم که بهمن‌ماه امسال یک پست اسکله‌ی آن افتتاح می‌شود. همکاران ما هم‌اکنون در آن بندر مستقر شده و آماده ارائه خدمات به کشتی‌های ورودی و شناورهای سنتی هستند. در حال حاضر به‌دنبال رویه‌های گمرکی بندر ابوموسی هستیم که به‌تازگی به مجموعه اضافه شده است. در حوزه‌ی بندر چارک فقط کاپوتاژ و خدمات مسافری وجود دارد. برای این‌که شناورها در انتظار کمتری بمانند و پراکندگی محصولات صادراتی‌ را داشته باشیم، بندر چارک را نیز فعال کرده‌ایم. ‌هم‌اکنون در این بندر صادرات به‌‌سمت کشورهای قطر، عمان و کویت انجام می‌شود. در بندر آفتاب هم برای اولین بار وارد بحث صادرات مواد معدنی شده‌ایم. با صدور مجوزی که برای بندر «نخیلو» انجام شده، همکاران ما در آن بندر نیز مستقر هستند تا بتوانند به ساکنان لاوان و سکوهای نفتی اطراف آن، خدمات بدهند. بندر شیوء را هم داریم که یکی از بنادر ملکی ما در شهرستان پارسیان است. این بندر با توجه به حضور 200 فروند شناور چوبی، بر روی کالای ملوانی کار می‌کند و تاکنون خوب هم پیش رفته‌ است؛ به‌طوری که حدود 300 هزار تن کالای ملوانی وارد منطقه شده است. همچنین در حوزه‌ی صادرات میوه ‌و تره‌‌بار از طریق کانتینرهای یخچالی به کشور قطر ورود کردیم. در حال حاضر برای لایروبی آن بندر برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بتوانیم کشتی‌هایی با سایز بزرگ‌تر را با سرویس‌هایی بهتر داشته باشیم. بندر انرژی‌بر پارسیان را هم زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت داریم که با آبخور طبیعی 5/17 متر، بزرگ‌ترین بندر غیر ملکی سازمان بنادر و دریانوردی محسوب می‌شود. 
به‌طور کلی سیاست ما در اداره بندر لنگه و بنادر غرب هرمزگان، تمرکززدایی بوده است. این تمرکززدایی باعث می‌شود که هم انتخاب صاحبان کالا راحت‌تر شود و هم هزینه‌ی حمل‌ونقل پایین بیاید. وقتی هزینه‌ی حمل‌ونقل پایین بیاید، بسیاری از خطوط در حوزه ترانزیت، صادرات و واردات می‌توانند فعالیت خودشان را ادامه بدهند.
 
اخیرا با شیوع ویروس اُمیکرون، فعالیت بنادر در زمینه‌ی سفرهای دریایی با محدودیت مواجه شده است. به‌طور کلی در حوزه امنیت دریایی، بنادر غرب هرمزگان هم‌اکنون در چه وضعیتی قرار دارند؟
با توجه به نزدیکی بندر لنگه به کشور امارات که اولین مورد ویروس کرونای منطقه در این کشور مشاهده شد، همیشه دغدغه‌ی مسئولان منطقه این بوده که کرونا احتمالا از بندر لنگه وارد کشور می‌شود. از آن‌جا که ما به‌طور ماهانه هزار تردد شناورهای کوچک و متوسط را داریم، جلوگیری و کنترل شیوع این ویروس کار بسیار سختی بود، اما خوشبختانه با کمک ارگان‌های دیگر سعی کرده‌ایم، پروتکل‌های بهداشتی را به‎درستی اعمال کنیم. در حال حاضر با سویه‌ی جدید ویروس کرونا، تمهیداتی در بنادر مسافری ازجمله بنادر چارک و آفتاب اندیشیده‌ایم و کنترل‌های ورودی و خروجی مسافران به‌درستی انجام می‌شود. با این حال امیدوار هستیم که شاهد ورود ویروس جدید کرونا از کشورهای همسایه به داخل کشور نباشیم.
با توجه به اهمیت سفرهای دریایی به‌خصوص در تعطیلات نوروزی که نزدیک است، برای افزایش ایمنی سفرهای دریایی چه تدابیری اتخاذ کرده‌اید؟
در طی دو سال گذشته تعداد سفرهای دریایی با افت چشمگیری مواجه شد و در ایام نوروز فقط در مورد سفر اهالی بومی منطقه خدمات‌دهی داشتیم. درست است که در سال‌های گذشته با این وضعیت روبه‌رو بوده‌ایم، ولی امسال با توجه به واکسیناسیون عمومی که در سطح منطقه و کشور انجام شده است، پیش‌بینی می‌شود که نوروز بسیار سنگینی داشته باشیم. این اتفاق طبیعتا وظیفه‌ی ما، ترمینال‌داران و بندرگاه‌ها را سنگین می‌کند. منتظر نظرات اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم و اگر آن‌ها دستور برگزاری سفرها را بدهند، آمادگی‌های لازم را در این زمینه داریم که ایمنی سفرها را تضمین کنیم. البته طبیعتا هر کجا تجمع وجود داشته باشد، خطر گسترش این ویروس هم وجود دارد.
 
لایروبی بنادر غرب هرمزگان در چه وضعیتی قرار دارد؟ 
فاز نهایی لایروبی بندر لنگه که پنج و نیم متر در جزر کامل بود، در سال 1398 به پایان رسید. با توجه به تفاهمی که با اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان داشته‌ایم و اهمیتی که بندر چابهار برای کشور دارد، مدتی است که لایروب‌های ما به بندر چابهار رفته‌اند تا بتوانند عمق بندر چابهار را به عمق لازم برسانند، ولی در ماه‌های آینده حتما لایروب‌ها را به‌سمت بنادر ملکی خودمان خواهیم آورد و سعی می‌کنیم عمق بنادر را به سطحی برسانیم که کشتی‌ها با کمترین موانع مواجه باشند.
وضعیت همیاران ناجی در بنادر غرب هرمزگان به چه صورت است؟ 
طول کل سواحل غرب استان، 575 کیلومتر است که بسیاری از این سواحل، سواحل بکر و قابل بهره‌برداری هستند. اگر اغراق نکنم، در طرح ایام نوروز بیش از سه میلیون نفر گردشگر به این سواحل مراجعه می‌کنند. با توجه به گستردگی که این‌جا دارد، همکاران حفاظت ایمنی ما تلاش کرده‌اند، کلوپ‌های ورزشی و تفريحی را تجمیع کنند و در حال حاضر بیش از 23 مرکز فرعی جست‌وجو و نجات دریایی داریم که به‌عنوان همیاران ناجی فعالیت می‌کنند. جالب توجه است که نزدیک به 40 درصد عملیات جست‌وجو و نجات دریایی توسط همین همیاران انجام می‌شود. آن‌ها به‌صورت داوطلبانه کار نجات دریایی را انجام می‌دهند و از طرف ما هیچ‌گونه حمایت مالی نمی‌شوند. آن‌ها پابه‌پای شناورهای ناجی در صحنه حضور دارند. در سالیان قبل در مورد آموزش و همچنین تجهیزات مرتبط، اقداماتی انجام داده‌ایم تا آن‌ها در زمینه‌ی جست‌وجو و نجات دریایی تقویت شوند.
 
طرح جامع بندر لنگه با هدف افزایش پسکرانه و اراضی پشتیبانی در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
طی دستوری که مدیرعامل وقت سازمان بنادر و دریانوردی در سال گذشته داده‌اند، طرح جامع بنادر بازرگانی غرب هرمزگان را به‌صورت ویژه در دستور کار قرار داده‌ایم تا بحث بودجه‌ریزی و توسعه‌ی این بنادر را داشته باشیم. این طرح در حال حاضر نسبت به پیش‌بینی‌های‌ اولیه در زمینه تناژ تخلیه و بارگیری و توسعه فعالیت‌ها کمی جلوتر است. در این طرح برای بندر شیوء نزدیک به 100 هکتار پسکرانه در نظر گرفته‌اند که در فاز اول حدود 40 هکتار آن را تملک می‌کنیم. ما می‌توانیم با آبخور 5/5 متر و 100 متر اسکله، طرح توسعه بندر شیوء را در شهرستان پارسیان داشته باشیم. طرح جامع توسعه بازرگانی بندر لنگه انجام شده و هم‌اکنون منتظر هستیم که هیئت عامل آن را تایید و ابلاغ کنند. برای بنادری مانند خمیر و ابوموسی هم اقداماتی انجام داده‌ایم که مردم این دو شهرستان نیز از این امکانات محروم نباشند.
 
در راستای توسعه‌ی بنادر غرب هرمزگان، تاکنون چه اقداماتی انجام داده‌اید و چه طرح‌هایی را در دستور کار قرار داده‌اید؟
در چهار شهرستان بندر خمیر، بندر لنگه، ابوموسی و پارسیان فعالیت داریم و سعی کرده‌ایم تقسیم‌بندی‌ها را طوری انجام بدهیم که فعالیت هر کدام از بنادر را بنا به نوع نزدیکی‌هایی که به منابع دارند، پیش ببریم. وقتی بیش از هزار سفر تجاری در طول یک ماه داریم، باید تقسیم‌ منابع را هم به‌درستی انجام بدهیم و هم‌زمان این فعالیت‌ها را با هم پیش ببریم. حتما در آینده به‌سمت یک بندر جدید در کنار بندر لنگه گام برمی‌داریم تا بتوانیم پذیرای ورود این حجم از کالا باشیم.     |
۱۱ اسفند ۱۴۰۰ ۰۸:۵۰
کد خبر : ۵۷,۲۴۷

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید