وضعیت دریایی کشور با قانون مدیریت خدمات کشوری منجمد شده است/ مشکل نیروی انسانی حوزه دریایی در برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه 1402 حل شود/ سازمان بنادر به عنوان محور دریایی باید اختیار عمل داشته باشد ضروت حمایت ویژه دولت و مجلس از مقوله دریا/ اقتصاد دریایی، گره گشای اقتصاد کشور است/ روی ایجاد بندر راهبردی جاسک تمرکز کنیم توسعه دریانوردی می‌تواند اقتصاد ایران را به ثبات برساند/ نیروی متخصص و نوسازی ناوگان ۲ عامل اصلی توسعه دریانوردی کشور/ دریانوردی زودبازده‌ترین مسیر سرمایه گذاری در اقتصاد دنیا است نگرش نهادها و سازمان‌ها باید از اقتصاد زمینی به اقتصاد دریامحور تغییر کند/ سیاست جدی مجلس برای پررنگ کردن نقش دریا در برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۲ 20 میلیارد دلار طی 4 سال در پروژه‌های ریلی و بندری سرمایه گذاری می شود/ سیاست راهبردی وزرات راه برای استفاده از ظرفیت ترانزیتی و لجستیکی کشور صنعت دریایی کشور، هرگز، حرکت رو به عقب نداشته است/ برنامه‌ریزی برای به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید در لجستیک و هوشمندسازی بنادر با حضور وزیر راه و شهرسازی از دریاییان نمونه کشور قدردانی شد/ اسامی 42 دریایی نمونه در سال 1401 اقتدار آینده کشورها به مدیریت دریا، بستگی دارد/ امنیت غذایی به امنیت دریا گره خورده است یک افسر ارشد دریایی کشور : دریانوردی؛ شغلی مقدس، سخت و مظلومانه است/ توسعه ناوگان حمل‌ و نقل دریایی، موقعیت دریانوردی کشور را ارتقاء می‌بخشد تخلیه و بارگیری 23 میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر امام (ره) / افزایش 65 درصدی ترانزیت خارجی، 57 درصدی ترانشیپ و 27 درصدی کابوتاژ در بندر امام خمینی طی بازه زمانی شش ماهه
علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، ترانزیت دریایی، ساخت کانتینر، صنعت بانکرینگ
نشست مشترک مدیرعامل و اعضای سازمان بنادر و دریانوردی با فعالان جامعه دریایی و بندری با هدف بررسی مسائل و مشکلات ذی‌نفعان و شرکت های خصوصی فعال در امور بندری و دریایی کشور و دستیابی به برنامه راهبردی به منظور توسعه ظرفیت‌ها و استفاده از فرصت‌های اقتصادی و تجاری در حوزه ترانزیت برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علی‌اکبر صفایی؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این نشست که نمایندگانی از شرکت‌های کشتیرانی، پایانه‌داران بنادر، شرکت‌های رده‌بندی و بازرسی، اتاق بازرگانی و سرمایه‌گذاران در بنادر حضور داشتند، از برنامه‌ریزی گسترده و جدی سازمان بنادر در حوزه توسعه و آموزش تخصصی نیروی انسانی دریانورد خبر داد.
 
وی با بیان اینکه حمل‌ونقل دریایی در ایران، تحت تاثیرات منفی تحریم‌های ظالمانه، دچار عقب‌افتادگی شده است، تاکید کرد: به رغم کمک نخبگان دریایی، چرخ فعالیت‌های دریایی و دریانوردی در کشور هرگز دچار لنگی و توقف نشده، اما باید بپذیریم که حمل‌ و نقل دریایی در ایران، همگام با دنیا پیش نرفته است.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی طراحی و تعریف مدل بازرگانی و تجاری برای رونق ترانزیت در کشور را موضوع جدی برای حوزه تجاری و اقتصاد کلان دانست و گفت: این سازمان از هرگونه ارتباط تجاری بین مجموعه بخش خصوصی فعال در تجارت دریایی با بازرگانان حمایت می‌کند.
 
وی با بیان اینکه سازمان بنادر در حوزه بندری و دریایی، برنامه‌ریزی جامعی را در دست تهیه و تدوین دارد، خاطر نشان کرد: افزایش توان و ظرفیت ناوگان دریایی، یک ایده و تصمیم زیربنایی و استراتژیک است که به طور جدی در حال پیگیری آن هستیم.
 
صفایی از سرمایه‌گذاری بخش‌ خصوصی در حوزه کشتی‌های رو-رو برای دریای خزر خبر داد و تاکید کرد: اولویت ما توسعه کشتیرانی با تقویت حمل‌و نقل داخلی است و با خطوط کشتیرانی خارجی در صورتی که با خودشان ارزش ‌افزوده برای اقتصاد ایران آورده باشند و شریک ایرانی داشته باشند، همکاری می کنیم.
 
وی با بیان اینکه راه‌اندازی بانکرینگ را به طور جدی در دست پیگیری داریم گفت:  درصدد هستیم به سرعت، دستورالعمل بانکرینگ را با همکاری وزارت نفت، اجرایی و عملیاتی کنیم.
 
مدیرعامل سازمان بنادر، تفویض اختیار بیشتر به مدیران بنادر را یکی دیگر از برنامه‌های توسعه‌ای این سازمان برشمرد و گفت: برای افزایش ظرفیت سوخت‌رسانی در بخش سوخت کم‌سولفور برای شناورهای ایرانی در حال برنامه ریزی هستیم.
 
وی با تاکید بر اینکه تکیه ما در سناریوهای مختلف تجاری، استفاده از توان و ظرفیت‌های دریایی داخلی است، گفت: مجموعه حمل‌ونقل دریایی در ایران برای انجام فعالیت‌ اقتصادی در هر سناریویی آمادگی دارد و تلاش می‌کنیم در هر شرایطی زیرساخت‌ها و روبناهای تجاری و دریایی کشور را متناسب با مدل بازرگانی مطلوب توسعه دهیم.
 
صفایی همچنین از تزریق وجوه‌اداره شده سازمان بنادر برای ساخت کانتینرهای استاندارد ایرانی خبر داد و بر تلاش شبانه‌‌روزی سازمان بنادر برای رفع‌ورجوع مشکلات مشتریان، ذی‌ نفعان بندری و دریایی و بخش‌ های خصوصی فعال در بنادر تاکید کرد.
 
فعالان دریایی و بندری در این نشست کاری، افزایش هزینه‌های تمام شده حمل‌ونقل، فرسودگی تجهیزات، افزایش هزینه سوخت شناورها، کمبود شدید کانتینر، کمبود سوخت کم‌ سولفور، عدم تامین تجهیزات، بازنگری قرادادهای سرمایه‌ گذاری، معضل ترافیک بندری و مجوزهای دست‌وپاگیر و بعضا سخت‌گیرانه را از جمله مهم‌ترین مشکلات‌خود برشمردند.
۲۲ اسفند ۱۴۰۰ ۱۳:۳۴
کد خبر : ۵۷,۳۸۰

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید