وزیر بنادر و کشتیرانی هند وارد تهران شد توسعه فعالیت‌های ترانزیتی اولویت مهم بندر شهید رجایی است/احداث بندر جدید در سواحل منجر به تحول در منطقه شود پایان بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان با امضای ۴ یادداشت تفاهم همکاری/ امضای سندهمکاری دریانوردی بین تهران و اسلام آباد دیدار رستم قاسمی با وزیر دریانوردی پاکستان/ اعلام آمادگی ایران برای انتقال تجربیات در توسعه بنادر تبیین شاخصه‌های عفاف و حجاب در مجتمع بندری امام(ره) آغاز لایه برداری شمال کانال آشوراده خلیج گرگان عملیات موفقیت‌آمیز سبک‌سازی یک فروند کشتی حامل کالای اساسی‌ در بندرامام(ره) جذب ۸۰ میلیارد تومان برای توسعه بندر امیرآباد بازدید معاون اجرایی رییس جمهور از بندر شهید رجایی/ طرح‌های سازمان بنادر و دریانوردی در هرمزگان اثرگذاری ملی و منطقه‌ای دارد/ برنامه کلان دولت سیزدهم حمایت از اقتصاد دریامحور با دیپلماسی منطقه‌ای است مطالعات تفصیلی مدیریت بحران و پدافند غیر عامل بندر چابهار نهایی شد
در گفت‌وگو با فواد جلیلیان، مدیرعامل شرکت «پایانه کانتینری بندر عباس آریا» مطرح شد:
قطبی مهم در صنعت لجستیک منطقه خلیج فارس هستیم
نگهداری و انبار کالا، ارائه‌ی خدمات کانتینرهای یخچالی و ترانزیت کالا، بخش عمده‌ای از فعالیت‌های شرکت «پایانه کانتینری بندر عباس آریا» را شامل می‌شود که از سال 1386 تاکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین پایانه‌ی اختصاصی چندمنظوره در بندر شهیدرجایی فعالیت می‌کند. این مجموعه‌ی چندمنظوره‌ی لجستیکی به‌دلیل نزدیکی با اسکله‌های پهلوگیری کشتی‌ها و با اتکا به نیروهای متخصص و کارآمد، از قابلیت‌ها و مزایای مناسبی بهره‌مند بوده و به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه‌ی خدمات بندری مطرح است. مهندس فواد جلیلیان، مدیرعامل شرکت «پایانه کانتینری بندر عباس آریا» در گفت‌وگوی پیش رو، علاوه بر اشاره به تاریخچه‌ی فعالیت‌های این شرکت در زمینه‌های گوناگون و شرح ارائه‌ی خدمات نوین بندری آن که طبق استانداردهای روز جهانی صورت می‌گیرد، درباره‌ی افق و برنامه‌های آتی این مجموعه نیز توضیحاتی ارائه داده است. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.
 
 
شرکت «پایانه کانتینری بندر عباس آریا» فعالیت حرفه‌ای خود را از چه سالی و با چه هدفی آغاز کرده است؟
شرکت «پایانه کانتنیری بندر عباس آریا» فعالیت رسمی خود را از سال 1386 به‌عنوان شرکتی پیشرو در حوزه‌ی خدمات بندری و با هدف توسعه‌ی حمل‌ونقل کانتینری همراه با ارائه‌ی خدمات نوین بندری طبق استانداردهای روز جهانی آغاز کرد. برنامه‌ی شرکت، ایجاد زیرساخت‌ها، فراهم‌کردن تجهیزات به‌روز بندری و توسعه‌ی امکانات، با ایجاد بستری مناسب به‌منظور ارائه‌ی کلیه‌ی خدمات مورد نیاز مشتری به‌عنوان یکی از زیرشاخه‌های حمل‌ونقل ترکیبی در زمینه‌ی انبارش، نگهداری کالاهای صادراتی، وارداتی، ترانزیت و جلب رضایت مشتریان است.
 
شرکت شما یکی از پایانه‌های مهم در بندر شهیدرجایی است. از مجموعه‌فعالیت‌های خود و سابقه‌ی آن در این بندر بگویید.
فعالیت‌های شرکت شامل نگهداری کالا، کانتینر، خدمات جانبی و هر سرویسی را که مشتریان از بدو ورود کالا و کانتینر به بندر تا زمان ترخیص به آن نیاز دارند، می‌شود؛ مانند خدمات اسنادی و عملیات کانتینری، به‌منظور ارزیابی، نمونه‌برداری، خدمات استریپ و استافینگ با استفاده از تجهیزات تخصصی و یا نیروی انسانی، ارائه‌ی خدمات کانتینرهای یخچالی مانند مانیتورینگ پیوسته، تعمیرات مکانیکی، بازرسی و تعمیرات بدنه‌ی کانتینر طبق استانداردIICL ، انبارش کالا در انبار، بسته‌بندی و پالتایزکردن کالا، برچسب‌‌زنی و...
 
قرارداشتن فعالیت‌های این شرکت در منطقه‌ی ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی چه مزایایی از لحاظ هزینه‌های ثابت شرکت و یا رضایتمندی صاحبان کالا در بر داشته است؟
معافیت از پرداخت بخشی از هزینه‌های گمرکی برای تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز شرکت که در منطقه‌ی ویژه استفاده می‌شود، در کاهش هزینه‌های ثابت تاثیر داشته است. همچنین به‌دلیل این‌که عمده عملیات واردات و صادرات کانتینری در این بندر متمرکز شده است، بازار رقابتی مناسب برای فعالان این حوزه فراهم شده است که در نهایت منجر به رقابت سالم و کیفیت روزافزون خدمات می‌شود.
 
روش‌های نوین انبارداری در مرکز لجستیک پایانه را چگونه به ‌کار گرفته‌اید و این روش، چه نقشی در کاهش هزینه‌های صاحبان کالا داشته است؟
به‌کارگیری اتوماسیون تخصصی در انبار لجستیک برای تمامی کالاهای دپوشده در انبار به‌منظور دسترسی سریع و آسان به مکان آن‌ها، رهگیری آنلاین و تقسیم‌بندی فضای داخل انبار با توجه به نیازهای متفاوت مشتریان در طبقات و فضای باز، امکان چیدمان کالا در انواع سایز و وزن. تخلیه و بارگیری با تجهیزات تخصصی و برقی با شرایط نگهداری مناسب و ایمن صورت می‌گیرد که استفاده از این خدمات در نهایت منجر به کاهش هزینه‌ها به‌خصوص حذف هزینه دموراژ کانتینری می‌شود.
 
همچنین از امکانات و قابلیت‌های مرکز لجستیک پایانه کانتینری بندر عباس آریا بگویید.
مرکز لجستیک پایانه کانتینری بندر عباس آریا به مساحت 12 هزار متر مربع در فضایی کاملا تخصصی و با گنجایش بیش از 30 هزار تن با جدیدترین روش‌ها در سیستم انبارداری نوین طراحی و آماده بهره‌برداری شده است. موقعیت بندر شهیدرجایی در کریدور شمال ـ جنوب و همچنین قرارگیری این مجموعه در منطقه‌ی ویژه اقتصادی، از نکات قابل بیان در توضیح ارزش‌های عملکردی این مرکز لجستیک است.
به بیان دیگر، در مواجهه با تجزیه، تحلیل و بحث‌های مرتبط با هزینه‌های حمل‌ونقل در زنجیره تامین کالا، قابلیت‌های این مجموعه در کنار پتانسیل‌های ساختاری و تخصصی، این مرکز را به قطبی مهم در بخشی از صنعت لجستیک منطقه‌ی خلیج فارس تبدیل می‌کند. این درحالی است که فازهای دوم و سوم این مرکز لجستیک مجموعا به وسعت 20 هزار متر مربع و گنجایش 30 هزار تن (Freight Ton) به‌طور چندمنظوره متشکل از انبارهای تخصصی، سردخانه‌ها و باراندازها با قابلیت دسترسی مستقیم به شبکه راه‌آهن، در دست طراحی تفصیلی بوده است و نخستین بخش‌های آن به‌زودی اجرایی خواهد شد.
 
مزایای استفاده از انبار لجستیک ترمینال کانتینری بندر عباس آریا چیست؟ 
  از مهم‌ترین خصوصیت‌های انبار لجستیک بندر عباس آریا، قابلیت استریپ و انبارش کانتینرهای FCL حتی قبل از اظهار سند به گمرک است که باعث صفرشدن هزینه‌های مربوط به دموراژ (کرایه‌ی معطلی کشتی کانتینری) به کشتیرانی می‎شود.
  هزینه‌ی جابه‌جایی مجدد کانتینر به‌منظور استریپ در صورت عدم جذب کشنده صفر می‌شود.
  هزینه‌ی جابه‌جایی کانتینر به‌منظور ارزیابی، نمونه‌برداری، استاندارد و... کالا صفر می‌شود.
  امکان الصاق برچسب‌های مربوط به استاندارد و... در محوطه‌ی سوله با هزینه‌ی بسیار کم.
  قابلیت بارگیری کالا در هر زمان با توجه به نیاز مشتری.
  همچنین در صورت درخواست شرکت طرف قرارداد، گزارش روزانه‌ی تخلیه و بارگیری انبار از طریق ایمیل اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 
درباره‌ی دیگر تجهیزاتی که مورد استفاده شرکت «پایانه کانتینری بندر عباس آریا» است، توضیح دهید.
در این پایانه، همچنین تجهیزات تخصصی و لجستیک شامل: ترانستینر، ریچ‌استاکر، سایدلیفت، کشنده، انواع لیفتراک و تجهیزات تخصصی انبارش مانند پالت‌تراک و ریچ‌تراک با قابلیت چیدمان بار در ارتفاع و قفسه‌های انبار و همچنین دستگاه دیزل ژنراتور برای تامین برق اضطراری ترمینال وجود دارد. 
 
آیا شرکت شما این روزها برای انجام فعالیت‌های روزانه با چالش‌هایی نیز مواجه می‌شود؟ در این صورت، چه مواردی می‌تواند به رفع این چالش‌ها کمک کند؟
شرایط تحریم باعث شده نمایندگی‌های رسمی و فعال برای تامین قطعات در داخل کشور وجود نداشته باشند و یا قطعات با قیمت بسیار بالایی تامین شود. برای خرید قطعات از خارج کشور نیز هیچ‌گونه ارز دولتی تعلق نمی‌گیرد. مشکل دیگر، وضعیت نامناسب مسیرهای تردد در مجتمع بندری شهیدرجایی از نظر ترافیک و ناهمواری است که استهلاک تجهیزات را به‌شدت افزایش داده و بالابودن میزان آلایندگی‌های محیطی، به‌خصوص گرد ناشی از مواد معدنی، به‌دلیل نزدیکی دپوهای این مواد به ترمینال، باعث ایجاد بیماری برای کارکنان، آسیب به تجهیزات، قطعات الکترونیکی و برقی شده است که تفکیک و رعایت بعد مسافت پایانه‌های فله می‌تواند تاثیر بسزایی در کنترل این آلایندگی‌ها داشته باشد.
 
با شیوع اپیدمی کرونا در سراسر جهان، کیفیت ارائه‌ی خدمات شما چگونه بوده است؟
شیوع بیماری کرونا باعث افزایش هزینه‌های جاری و در بعضی مواقع، رکود در عملیات شده است و لیکن با برنامه‌ریزی و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تلاش شده است از کیفیت خدمات به مشتریان کاسته نشود.
 
درباره‌ی منابع نیروی انسانی شرکت «پایانه کانتینری بندر عباس آریا» نیز توضیح دهید.
منابع انسانی در این مجموعه به‌عنوان سرمایه‌ی اصلی و به‌منزله‌ی خط مقدم افزایش بهره‌وری تعریف شده است. کارکنان در تصمیم‌گیری‌های شرکت مشارکت فعال دارند و دیدگاه شرکت این است که هیچ خدماتی بدون نیروی انسانی توانمند عرضه نمی‌شود. ازاین‌رو به‌کارگیری نیروهای متخصص و متعهد، جزء روال کاری شرکت است.
 
به دیگر اقدامات مهم و برجسته‌ای که در این شرکت اجرایی شده است هم اشاره کنید.
از اقدامات برجسته در این شرکت، به‌کارگیری اتوماسیون تخصصی و نیمه‌هوشمندسازی عملیات کانتینرهای پرترمینال است، به‌طوری که تمامی دستورهای کاری عملیات از مرکز کنترل هدایت شده و همگی مجهز به کامپیوتر (vmc) شده‌اند و اپراتور، عملیات را بر اساس دستور کاری که مشاهده می‌کند، انجام می‌دهد. با این رویه، بارشمار به‌صورت فیزیکی از این بخش عملیات حذف و سطح ایمنی نیز به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. کشنده‌ها نیز به سیستم ناوگان متصل بوده و با gps به‌صورت لحظه‌ای کنترل می‌شوند. هرگونه رفتار و تخلفات راننده ازجمله سرعت غیر مجاز، ترمز شدید، ناگهانی و... قابل رصد و پیگیری است.
شرکت «پایانه کانتینری بندر عباس آریا» با هدف افزایش کیفیت ارائه خدمات به اربابان رجوع و نیز افزایش امنیت و سلامت پرسنل عملیاتی خود در محیط‌های عملیاتی و کاهش نیروی انسانی در مواجهه با تردد تجهیزات تخلیه و بارگیری، اقدام به راه‌اندازی اتوماسیون نیمه‌مکانیزه کنترل عملیات کانتینری و کالا کرده که با اتکا به دانش کارشناسان خود در حوزه‌ی لجستیک بندری و استفاده از تکنولوژی‌های فناورانه برای اولین بار در بنادر ایران بوده است. همچنین اقدام به پیاده‌سازی بارشماری آنلاین بدون محدودیت جغرافیایی در محیط‌های عملیاتی خود کرده‌ایم. با راه‌اندازی ماژول برنامه‌ریزی یارد، جانمایی کلیه‌ی کالاها و کانتینرهای ورودی به ترمینال مشخص می‌شود و طبق برنامه‌ای از پیش ‌مشخص‌شده نسبت به بارگیری و تخلیه کالاها و کانتینرها اقدام خواهد شد. همچنین این مجموعه از سامانه‌ی برخط مانیتورینگ به‌منظور کنترل ترافیک نظارت فیزیکی برخوردار است که مساحت 30 هکتار موجود را بدون وجود نقطه‌ای کور، پایش می‌کند. سامانه‌ی هوشمند مدیریت ناوگان عملیاتی با هدف نظارت، کنترل عملیات و ارائه خدمت به مشتریان در خارج از محیط عملیاتی ترمینال نیز از دیگر اقدامات شرکت «پایانه کانتینری بندر عباس آریا»ست.
 
اهداف کوتا‌ه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت (استراتژیک) شما بر چه مبنایی زمان‌بندی شده و نحوه‌ی کنترل دستیابی به این اهداف را چگونه نظارت و اجرا می‌کنید؟ همچنین برنامه‌ی شما برای توسعه‌ی فعالیت‌های شرکت و البته همکاری در دیگر پروژه‌های مرتبط بندری چیست؟
در این شرکت اهداف کوتاه‌مدت بر مبنای زمانیِ سه تا شش‌ ماه در نظر گرفته می‌شود که شامل بهبود مسائل روزانه و رویه‌های کاری، رفع مشکلات جاری و بهبود خدمات به مشتریان است. اهداف میان‌مدت شرکت شش ‌ماه تا دو سال برنامه‌ریزی شده که پیرامون تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام مجموعه مانند نرم‌افزارها، سخت‌افزارها، ارتقای سطح کیفی تجهیزات و خدمات بهبود نرم‌های عملیاتی شرکت است. اهداف بلندمدت و استراتژیک با افق زمانی بیش از 10 سال در نظر گرفته شده است و هدف ما ایجاد طرح‌های توسعه در حوزه‌ی جغرافیایی و ورود به بازارهای جدید در راستای تخصص شرکت و نیز حرکت به‌‌سمت مدرنیزه‌شدن و نزدیک‌شدن به استانداردهای بنادر نسل جدید و برندسازی در این صنعت است.
 
آیا شرکت «پایانه کانتینری بندر عباس آریا» با بنادر غیر ایرانی حاشیه‌ی خلیج‌ فارس هم به‌طور مستقیم به تبادل کالا می‌پردازد و یا عمدتا صاحبان کالاهای کانتینری ورودی و خروجی را واردکنندگان و صادرکنندگان ایرانی تشکیل می‌دهند؟
با توجه به پروژه‌هایی که سرمایه‌گذار شرکت در بنادر دیگر ازجمله کشورهای سومالی (موگادیشو) و امارات دارد، این شرکت نیز به نوبه‌ی خود خدمات فنی، تخصصی و پشتیبانی را ـ البته به‌صورت محدود ـ به شرکت‌های مستقر در این کشورها ارائه می‌دهد.
 
در خصوص نقش شرکت «پایانه کانتینری بندر عباس آریا» درترانزیت کالا توضیح می‌دهید؟
شرکت «پایانه کانتینری بندر عباس آریا» به‌عنوان یکی از حلقه‌های زنجیره‌ی تامین کالا، نقش خود را در خدمات بندری به کانتینرهای ترانزیتی به‌خوبی ایفا کرده و خدمات مناسبی را به مشتریان ارائه داده است. توسعه‌ی ترانزیت و حمل‌ونقل کانتینری جزء اهداف راهبردی و اصلی این شرکت است.
 
بدیهی است که شرکت شما در طول فعالیت خود گواهینامه‌های متعددی را دریافت کرده و در مواردی نیز از آن تقدیر شده است. به‌طور مشخص از دستاوردهای مختلف شرکت بگویید.
شرکت «پایانه کانتینری بندر عباس آریا» از سال 1392 در راستای ارتقای سطح کیفی خدمات خود و همچنین مطلوب‌کردن شرایط ایمنی، بهداشت و محیط زیست در شرکت، اقدام به استقرار سیستم مدیریت IMS کرده است و هم‌اکنون گواهینامه‌های ISO9001:2015 در زمینه‌ی مدیریت کیفیت،  ISO14001:2015 در زمینه‌ی محیط زیست و همچنین گواهینامه‌ی ISO:45001:2018 در زمینه‌ی ایمنی و بهداشت، از مرجع گواهینامه‌دهنده (CB) شرکت  IMQ   ایتالیا دارد که هر ساله روند ممیزی‌های مراقبتی، ثبت و صدور گواهینامه‌ها به‌صورت پیوسته صورت می‌گیرد.
این شرکت همچنین در 14 سال فعالیت خود، تقدیرنامه‌های زیر را از سازمان‌ها و نهادهای مختلف دریافت کرده است:
  دریافت تندیس واحد HSE برتر در سال 1394 از سازمان بنادر و دریانوردی (بندر شهیدرجایی).
  دریافت تقدیرنامه‌ی شرکت برگزیده در حوزه‌ی سلامت شاغلان در سال 1395 از طرف مرکز بهداشت استان هرمزگان.
  دریافت تقدیرنامه توسط مسئول HSE به‌واسطه‌ی اجرای طرح ملی استقرار مداخلات پیشگیری از اعتیاد در جامعه‌ی کار در سال 1396 از اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان.
  دریافت دو تقدیرنامه در حوزه‌ی ایمنی، بهداشت و محیط زیست برای مدیریت و مسئول HSE در سال 1398 از سازمان بنادر و دریانوردی (بندر شهیدرجایی).
  دریافت چهار لوح تقدیر توسط مدیر عامل، مدیر پایانه، مدیر HSE و کارشناس بهداشت حرفه‌ای به‌منظور انتخاب شرکت «پایانه کانتینری بندر عباس آریا» به‌عنوان شرکت پیشرو در استقرار سیستم‌های رفاهی و صیانت از منابع نیروی انسانی در سال 1398 از اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان.
 
شرکت شما برای ارتقای سطح علمی کارکنان چه برنامه‌های آموزشی را به‌منظور تقویت آگاهی و دانش آنان در دستور کار خود قرار داده است؟
شرکت با برنامه‌های آموزشی مناسب و تخصصی با اجرای دوره‌های کوتاه و بلندمدت به‌صورت توأمان و پیوسته سعی در توانمندسازی کارکنان داشته است که در این راستا، تعریف دقیق شرح وظایف، شناسایی توانایی‌ها و شایستگی‌های مورد نیاز هر شغل و ارائه آموزش‌های مرتبط به‌منظور افزایش کارایی و بهره‌وری آن‌ها نیز در نظر گرفته می‌شود. در واقع این شرکت به هزینه‌های آموزشی به دید سرمایه‌گذاری در بخش نیروی انسانی می‌نگرد.
 
جایگاه «پایانه کانتینری بندر عباس آریا» را در میان شرکت‌های داخلی، منطقه و جهان چگونه می‌بینید؟ این جایگاه و رتبه‌بندی شرکت چگونه مشخص می‎‌شود؟
«پایانه کانتینری بندر عباس آریا» به‌عنوان بزرگ‌ترین پایانه اختصاصی چندمنظوره در بندر شهیدرجایی همیشه خود را به‌عنوان شرکتی پیشرو در این حوزه مطرح کرده است و با برنامه‌های بلندمدت طرح‌های توسعه، افزایش دامنه و حوزه‌ی جغرافیایی عملیاتی خود، سعی در مطرح‌شدن در سطح منطقه دارد. لازم به ذکر است که این شرکت با استفاده از قطعات اصلی و طبق کنوانسیون بین‌المللی CSC، اقدام به تعمیر کانتینرهای خسارت‌دیده کرده و قادر به ارائه گواهینامه‌ی بین‌المللی ILCL برای کانتینرهاست.
۱۷ فروردین ۱۴۰۱ ۱۵:۰۵
کد خبر : ۵۷,۶۹۲

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید