نشست طرح الکترونیکی کردن روند ورود کامیون ها و تریلی ها با مقصود پیشبرد اهداف بنادر هوشمند در اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، مجتمع بندری انزلی با توجه به موقعیت جغرافیایی ممتاز و نزدیکی و همجواری این بندر به مراکز و شهرستانهای دارای کارخانجات تولیدی و راه دسترسی جاده ای ایمن و آسان و همچنین ارائه خدمات مطلوب تر مورد استقبال صاحبان کالا قرار بوده که با توجه به تاثیر مستقیم و مثبت این موضوعات در کاهش قیمت تمام شده، شاهد توسعه و افزایش روند رو به رشد 6 درصدی در تخلیه و بارگیری کالا و رشد 79 درصدی در صادرات کالاهای غیرنفتی در سال گذشته در مجتمع بندری انزلی بودیم.
با توجه به روند رو به رشد تخلیه و بارگیری در این بندر، حمل و نقل دریایی و جاده ای نیز به تبع آن افزایش می باید و نیازمند ساماندهی و هماهنگی بیشتر بر تردد جاده ای بوده که در همین راستا نشست طرح الکترونیکی کردن روند ورود کامیون ها و تریلی ها با مقصود توزیع عادلانه بار، پیشبرد اهداف بنادر هوشمند و تجارت الکترونیک در بندرانزلی با حضور مسئولین و مدیران ستادی و سازمانی بنادر و دریانوردی و راهداری و حمل و نقل جاده ای و همچنین مدیران کل بنادر و دریانوردی و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گیلان، رئیس اداره لجستیک سازمان بنادر و دریانوردی به مدت 2 روز در اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان برگزار شد.
در ایام کرونا و همچنین وجود تحریم های ظالمانه نیز به دلیل نیاز استان و کشور به برخی کالاهای اساسی بارها شاهد حمل و نقل یکسره بودیم و با هماهنگی و همکاری خوب بین دستگاه های اجرایی در کمترین زمان ممکن تخلیه و بارگیری از پای کشتی صورت گرفت.
تبادل الکترونیکی اطلاعات، ساماندهی ورود وسایل نقلیه مجاز به محوطه های بندری و اصالت بخشی فرآیند بارگیری در بندر انزلی از جمله مزایای طرح ساماندهی تردد کامیون ها و تریلی ها خواهد بود.
گفتنی است، مجتمع بندری انزلی به عنوان شاخص ترین بندر حاشیه جنوبی دریای خزر و با سبقه 300 ساله دارای امکانات و تجهیزات تخلیه و بارگیری کالاهای تحت حمل کشتی ها و کامیون ها بوده و همواره این بندر از قدیم تا به امروز به عنوان یک بندر مهم برای بازرگانان، تجار و خطوط کشتیرانی در شمال ایران مورد توجه بوده است . از دیرباز این بندر به عنوان دروازه اروپا برای مبادلات تجاری مورد استفاده قرار گرفته و برخورداری از مزیت هایی همچون نزدیکی با بنادر آستراخان و ماخاچ کالا در روسیه ، باکو در آذربایجان، دسترسی آسان به بنادر اکتائو در کشور قزاقستان و ترکمن باشی در کشور ترکمنستان ، دسترسی به بازار مصرف بالای ۳۰۰ میلیونی جمعیت کشورهای استقلال یافتـه شوروی سابق و کشورهای همسایه ایران و همچنین قرار گرفتن آن در مسیر کریدور های بین المللی ترانزیت ( شمال-جنوب ، تراسیکا ) و از همه مهم تر نزدیکی به مراکز اصلی و صنعتی کشور ایران، فلسفه وجودی بندر انزلی را نسبت به سایر بنادر شمالی در حوزه دریای خزر متمایز نموده است.