تخلیه ۵.۷ میلیون تنی کالای اساسی در بنادر کشور تا پایان خرداد/ اعلام میزان موجودی تفکیکی کالاهای اساسی در بنادر مجوز تمدید بهره برداری از اسکله صنایع پتروشیمی بندر ماهشهر صادر شد برنامه راهبردی مصر برای توسعه ناوگان کشتیرانی و کمک به زنجیره تامین منطقه برنامه‌های گسترده سازمان بنادر برای تقویت پدافند غیرعامل و مدیریت بحران/ تاکید بر بکارگیری نیروهای متخصص و کارآمد/ انجام مطالعات تفصیلی مدیریت بحران در ۹ بندر پهلوگیری خودکار کشتی ها در بنادر، پیش نیاز کشتیرانی خودران پروژه برق رسانی بندر شادگان در مراحل پایانی عزم‌ سازمان‌بنادر برای تسریع در رفع مسائل و مشکلات سرمایه گذاران در بنادر کشور/ شفافیت در واگذاری های اراضی در بنادر کشور در دستور کار زلزله هیچ خسارتی به زیرساخت های بنادر هرمزگان وارد نکرد/عملیات تخلیه و بارگیری در تمامی بنادر بدون وقفه درحال انجام است ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای تردد ایمن شناورهای مسافری و تفریحی در بنادر مازندران/ آمادگی کامل بندر نوشهر در پذیرش شناورهای استاندارد/ ارائه تسهیلات از سوی سازمان بنادر به متقاضیان تامین شناور سیزدهمین کارگروه حمل و نقل بین ایران و روسیه برگزار شد/ اعلام آمادگی شرکت های حمل و نقل دریایی و پایانه های بندری ایران برای سرمایه گذاری/ تاسیس شرکت های مشترک لجستیکی بندری و دریایی بین ایران و روسیه در دستور کار
فرصت انتقال کالاهای ترانزیتی ازبکستان از طریق بندر چابهار
یادداشت حسین شهدادی، معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان بر فرصت انتقال کالاهای ترانزیتی ازبکستان از طریق بندر چابهار

دنیای اقتصاد| با روی کار آمدن دولت جدید؛ به  توسعه همکاری تجاری با کشورهای منطقه از سوی رئیس جمهور محترم به عنوان یکی از اولویت‌های سیاست خارجی دولت تاکید فراوان شده است. به دلیل محدودیت‌های که برای کشور ازبکستان جهت بهره برداری از ریل سراسری روسیه در مسیر غرب چین به روسیه ایجاد شده است. طی سال گذشته در جریان سفر مقامات کشور ازبکستان به ایران و بازدید از بنادر جنوبی کشور از قبیل بندر چابهار و شهید رجایی آمادگی طرف ازبک برای سرمایه گذاری و انتقال کالا از طریق ایران به کرات اعلام گردید.

کشور ازبکستان برای دستیابی به آب‌های آزاد در جنوب ایران ناگزیر به عبور از سه کشور می باشد که این موضوع محدودیت‌هایی زیادی برای تجارت و انتقال کالا پیش روی تجار و فعالان اقتصادی ازبک گذاشته است.

مسیرهای انتقال کالا به/از ازبکستان به مبادی و مقاصد مصرف از طریق ایران محدود به مسیرهای ذیل می باشد.

الف) از مسیر دریایی بنادر شمالی ایران (آستارا، انزلی، امیر آباد) و سپس بندر کوریک و اکتاویو در قزاقستان - بینو -قره قالپاق (مرز ازبک و قزاقستان) - نکوس - بخارا - سمرقند و تاشکند که علاوه بر طی مسیر دریایی لازم است بخشی طولانی از مسیر بصورت زمینی طی گردد.

ب) از مسیر کشور ترکمنستان با عبور از پایانه مرزی سرخس - شهر فاراب (ترکمنستان) - شهر مرزی آلات در ازبکستان.

ج) از مسیر افغانستان با عبور از پایانه میلک - قندهار - کابل - مزار شریف - ترمز (مرز ازبکستان) - قارشی ازبکستان - سمرقند و بخارا‌

 متاسفانه در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های کشور ازبکستان، تردد کالای ترانزیتی از سرخس و آلات به ترکمنستان توسط دولت ترکمنستان کاملا محدود گردیده است و صرفا تریلرهای حامل  کالای ترانزیتی توسط کامیونهای ترکمن در مسیر فوق حمل می شود و کامیونهای ایرانی و ازبک امکان تردد از طریق ترکمنستان را ندارند، که این امر سبب افزایش هزینه و زمان انتقال کالا از طریق ترکمنستان به مبدا و مقصد ازبکستان گردیده است.

در مسیر دریایی که در سطور بالا به آن اشاره گردید، علی رغم آمادگی بنادر شمالی بویژه بندر آستارا به دلیل محدودیت‌های انتقال دریایی کامیون توسط شناورهای رو-رو و توقف طولانی در بندر کوریک و اکتاویو هزینه و زمان انتقال بالا می باشد.

 علاوه بر آن محدودیت‌های ریلی در قزاقستان و عدم امکان انتخاب مسیر ریلی توسط تجار ازبک در کشور قزاقستان و همچنین مسیر طولانی زمینی سختی‌های خاصی را پیش روی حمل زمینی کالا پس از تخلیه در بنادر قزاقستان قرار داده است.

به نظر می رسد بهترین مسیر انتقال کالا از طریق چابهار و پایانه مرزی میلک و ترانزیت از خاک کشور افغانستان به ازبکستان خواهد بود.

لذا برنامه ریزی برای الحاق ازبکستان به توافقنامه چابهار و استقبال تجار ازبک از مسیر افغانستان فرصت بسیار مناسبی برای ایجاد مسیر ترانزیتی مطمئن برای جابجایی کالای متعلق به کشور ازبکستان از خاک جمهوری اسلامی ایران و دسترسی ازبکستان به آب‌های آزاد از طریق بندر چابهار خواهد بود.

۳۱ فروردین ۱۴۰۱ ۱۴:۰۸
دنیای اقتصاد |
کد خبر : ۵۷,۸۰۵

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید