سیزدهمین کارگروه حمل و نقل بین ایران و روسیه برگزار شد/ اعلام آمادگی شرکت های حمل و نقل دریایی و پایانه های بندری ایران برای سرمایه گذاری/ تاسیس شرکت های مشترک لجستیکی بندری و دریایی بین ایران و روسیه در دستور کار بازدید وزیر اقتصاد از گمرک بنادر اروندکنار و چوئبده/ افزایش تعداد سفر‌های دریایی لنج داران از ۳ به ۶ سفر در سال آغاز دوره آموزشی اطفاء حریق در بنادر صیادی سیستان و بلوچستان کسب رتبه برتر سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه پدافند شیمیایی انعقاد قرارداد سرمایه گذاری احداث سیلوی غلات به ارزش 600 میلیارد ریال در بندرامیرآباد بازدید هیات تجاری چینی از بندر شهید رجایی رشد 390 درصدی ترانزیت فرآورده‌های نفتی از بندر امام(ره) نشست شورای عالی سازمان‌ بنادر در بندر بوشهر/ رونق بنادر کوچک از اولویت‌های سازمان بنادر/ ظرفیت تخلیه و بارگیری در بنادر کشور 10 درصد افزایش یافت/ پرهیز از اجرای پروژه‎های عظیم فاقد عایدی برای مردم افزایش 56 درصدی واردات کالا به بندر خرمشهر/ رشد 79 درصدی ترانزیت خودرو از بندر خرمشهر تخلیه و بارگیری 11 میلیون تن کالا در بندر امام(ره) طی سه ماهه نخست سال جاری
زیست بوم خلیج فارس نقش بسزایی در تولید ثروت و امرار معاش مردم دارد/ این خلیج توانایی قرار گرفتن در لیست مناطق حساس دریایی سازمان آیمو را دارد
کارشناس مسوول حفاظت محیط زیست دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: خلیج فارس در طول تاریخ زیست بوم نقش بسزایی در تولید ثروت و امرار معاش مردمان کشورهای حاشیه این پهنه آبی داشته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، "جمال پاکروان" به مناسبت روز ملی خلیج فارس اظهار داشت: خلیج فارس اکوسیستم آبی نیمه باز است که فقط از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به آبهای آزاد راه پیدا می‌کند و بیش از دو سوم نفت خام جهان از خلیج فارس استخراج می‌شود و سالیانه به طور متوسط 52 هزار فروند کشتی که 14 هزار فروند آن نفتکش است، از تنگه هرمز رفت و آمد می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص اکولوژیک و تردد بسیار زیاد کشتی‌ها، خلیج فارس از نظر سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) نیز با اهمیت شمرده شده به نحوی که در کنوانسیون بین‌المللی پیشگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی‌ها (مارپول) خلیج فارس و دریای عمان به عنوان منطقه ویژه دریایی شناخته شده است.

عضو کمیته حفاظت محیط زیست دریایی سازمان بین‌المللی دریانوردی(آیمو) با بیان اینکه تمهیدات درنظر گرفته شده در کنوانسیون مارپول برای مناطق ویژه دریایی مانند خلیج‌فارس نسبت به سایر مناطق دریایی و اقیانوسی سخت‌گیرانه‌تر می‌باشد، گفت: خلیج فارس دارای مناطق حساس زیست محیطی است که توانایی قرار گرفتن در لیست مناطق به ویژه حساس دریاییPSSA) ) سازمان آیمو را دارند.

پاکروان در بخش دیگری در خصوص اقدامات پیشگیرانه و مقابله با آلودگی‌های دریایی از سوی کل بنادر و دریانوردی هرمزگان به عنوان نماینده مرجع دریایی کشور تصریح کرد: براساس کنوانسیون مارپول کشورهای متعهد به کنوانسیون باید در بنادر و ترمینا‌ل‌های نفتی خود تسهیلات دریافت زائدات کشتی‌ها را احداث و زائدات کشتی‌ها از جمله زائدات نفتی و زباله کشتی‌ها را دریافت نمایند که در این راستا این اداره کل با سرمایه‌گذاری بلندمدت ایجاد تسهیلات دریافت، نگهداری و پردازش زائدات کشتی‌ها در بندر شهید رجایی احداث نموده و زائدات نفتی و زباله کشتی‌های مستقر در بنادر و لنگرگاه بندرعباس را دریافت می‌کنند.

وی گفت: مشکل عمده در خلیج فارس نه آلودگی ناشی از کشتی‌ها بلکه آلودگی‌های ناشی از تخلیه پساب صنعتی و فاضلاب‌های شهری است، شهرهای بزرگ حاشیه خلیج فارس عمدتا به سیستم شبکه جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب مجهز نیستند و فاضلاب انسانی را به صورت مستقیم به دریا می‌ریزند.

این کارشناس مسوول حفاظت محیط زیست دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان تاکید کرد: مسوولان و مدیران شهرهای ساحلی باید ضمن اختصاص بودجه کافی، تمهیدات لازم را برای جلوگیری از تخلیه فاضلاب انسانی به محیط زیست آسیب‌پذیر خلیج‌فارس به عمل آورند تا این خلیج که سالیان سال به عنوان محل ارتزاق مردم کشورهای حاشیه آن بوده بیش از این آلوده نشود و بتواند سفره پرمهر و محبت خود را برای مردم بگستراند.

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۰:۴۹
کد خبر : ۵۷,۸۸۴

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید