زلزله هیچ خسارتی به زیرساخت های بنادر هرمزگان وارد نکرد/عملیات تخلیه و بارگیری در تمامی بنادر بدون وقفه درحال انجام است ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای تردد ایمن شناورهای مسافری و تفریحی در بنادر مازندران/ آمادگی کامل بندر نوشهر در پذیرش شناورهای استاندارد/ ارائه تسهیلات از سوی سازمان بنادر به متقاضیان تامین شناور سیزدهمین کارگروه حمل و نقل بین ایران و روسیه برگزار شد/ اعلام آمادگی شرکت های حمل و نقل دریایی و پایانه های بندری ایران برای سرمایه گذاری/ تاسیس شرکت های مشترک لجستیکی بندری و دریایی بین ایران و روسیه در دستور کار بازدید وزیر اقتصاد از گمرک بنادر اروندکنار و چوئبده/ افزایش تعداد سفر‌های دریایی لنج داران از ۳ به ۶ سفر در سال آغاز دوره آموزشی اطفاء حریق در بنادر صیادی سیستان و بلوچستان کسب رتبه برتر سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه پدافند شیمیایی انعقاد قرارداد سرمایه گذاری احداث سیلوی غلات به ارزش 600 میلیارد ریال در بندرامیرآباد بازدید هیات تجاری چینی از بندر شهید رجایی رشد 390 درصدی ترانزیت فرآورده‌های نفتی از بندر امام(ره) نشست شورای عالی سازمان‌ بنادر در بندر بوشهر/ رونق بنادر کوچک از اولویت‌های سازمان بنادر/ ظرفیت تخلیه و بارگیری در بنادر کشور 10 درصد افزایش یافت/ پرهیز از اجرای پروژه‎های عظیم فاقد عایدی برای مردم
کریدور شمال جنوب زمان حمل بار را برای هندی‌ها ٢٠ روز کم می‌کند
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: برای تکمیل راه‌آهن چابهار- زاهدان امکان استفاده ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی محقق شد که تا به امروز ۲۰۰ میلیون یورو پرداخت شده است.

موافقتنامه کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال- جنوب که امروز کارشناسان این کریدور را مسیر توسعه برای ایران می‌دانند،‌ سال ۱۳۷۹ در شهر بندری مهم روس‌ها یعنی سنت پترزبورگ به امضای وزرای حمل‌و‌نقل کشورهای ایران، هند و روسیه رسید. 

این کریدور را می‌تواند مهم‌ترین حلقه تجارت بین جنوب، جنوب شرق آسیا و اروپا دانست چرا که می‌تواند امکان حمل انواع کالاها را در کمترین زمان و با حداقل هزینه نسبت به مسیرهای عبوری از سایر کشورها و راه گذرها داشته باشد. 

این کریدور در حدفاصل بندر چابهار و بندر عباس نقطه اتصال دریایی هند به کشورمان و سپس بندر امیر آباد، بندر انزلی و بندر آستارا برای اتصال به کشورهای حوزه خزر متعاقبا اروپای مرکزی و شمالی است.

اهمیت این راه‌گذر بین‌المللی ترانزیتی به حدی است که سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو  تکمیل آن را از شب نان واجب‌تر می‌داند.

اما این کریدور دقیقا در نقاط اتصال به کشورهای طرف تفاهم موافقتنامه نوستراک (شمال - جنوب) فاقد زیرساخت‌ حمل و نقل ریلی است. 

طبق گفته «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی مشکل کشورمان در کریدور شمال - جنوب به ویژه از طریق بندر چابهار، در بخش پسکرانه و عدم اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشود است اما در امتداد این کریدور، هنوز راه‌آهن قزوین - رشت به دریای خزر نرسیده و همین یکی از عوامل بی‌نتیجه ماندن کریدور شمال – جنوب برای ایران بوده‌ است. 

در این باره خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت کریدور شمال – جنوب اظهار داشت: این راه گذر یکی از مسیرهای ترانزیتی بین ‌المللی محسوب می‌شود و اگر این کریدور از بندرعباس تا بندر آستارا تکمیل شود شاهد یک تحول بین‌المللی خواهیم بود و علاوه بر اینکه ایران از این مسیر ترانزیتی بهره‌مند می‌شود و می‌تواند حلقه اتصالی برای کشورهای جنوب و شرق آسیا، روسیه و اروپا باشد و همچنین می‌تواند مسیر فعلی حمل کالا از هند و کشورهای جنوب و جنوب شرق آسیا به سمت اروپا را تغییر دهد. 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره مزیت‌های حمل کالا از کریدور شمال - جنوب گفت: طبق بررسی‌های انجام شده، زمان سیر کالا از اروپا به سمت هند در این مسیر از ۴۰ روز به کمتر از ۲۰ روز کاهش پیدا می‌کند و برآورد‌ه‌ها نشان می‌دهد که قیمت حمل کالا از کریدور شمال- جنوب تا ۳۵ درصد کمتر می‌شود و این می‌تواند یک تحول بزرگ بین المللی را ایجاد کند. 

وی ادامه داد: طبق مطالعات انجام شده‌، حداقل حجم صادرات از طریق این کریدور حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون تن است بنابراین زمان و هزینه کمتر مهمترین جذابیت این کریدور برای کشورهای منطقه  محسوب می‌شود.  

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از دیگر زیرساخت‌های مهم و تاثیرگذار در این کریدور راه‌آهن چابهار – زاهدان است، گفت: برای تکمیل راه‌آهن چابهار- زاهدان امکان استفاده ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی محقق شد که تا به امروز ۲۰۰ میلیون یورو پرداخت شده و در حال پیگیری دریافت ۱۰۰ میلیون یورو دیگر هستیم اما به غیر از آن برای تکمیل این پروژه به ۲۵۰ میلیون یورو دیگر هم نیاز داریم.

بر اساس توافقنامه چابهار قرار بود دولت هند در تکمیل راه آهن چابهار - زاهدان در ایران سرمایه گذاری کند که این همکاری تا کنون جنبه عملی نیافته‌است و در این شرایط، یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری در راه‌آهن آستارا هند اعلام می‌شود.

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۴۱
خبرگزاری ایلنا |
کد خبر : ۵۸,۰۷۹

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید