زلزله هیچ خسارتی به زیرساخت های بنادر هرمزگان وارد نکرد/عملیات تخلیه و بارگیری در تمامی بنادر بدون وقفه درحال انجام است ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای تردد ایمن شناورهای مسافری و تفریحی در بنادر مازندران/ آمادگی کامل بندر نوشهر در پذیرش شناورهای استاندارد/ ارائه تسهیلات از سوی سازمان بنادر به متقاضیان تامین شناور سیزدهمین کارگروه حمل و نقل بین ایران و روسیه برگزار شد/ اعلام آمادگی شرکت های حمل و نقل دریایی و پایانه های بندری ایران برای سرمایه گذاری/ تاسیس شرکت های مشترک لجستیکی بندری و دریایی بین ایران و روسیه در دستور کار بازدید وزیر اقتصاد از گمرک بنادر اروندکنار و چوئبده/ افزایش تعداد سفر‌های دریایی لنج داران از ۳ به ۶ سفر در سال آغاز دوره آموزشی اطفاء حریق در بنادر صیادی سیستان و بلوچستان کسب رتبه برتر سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه پدافند شیمیایی انعقاد قرارداد سرمایه گذاری احداث سیلوی غلات به ارزش 600 میلیارد ریال در بندرامیرآباد بازدید هیات تجاری چینی از بندر شهید رجایی رشد 390 درصدی ترانزیت فرآورده‌های نفتی از بندر امام(ره) نشست شورای عالی سازمان‌ بنادر در بندر بوشهر/ رونق بنادر کوچک از اولویت‌های سازمان بنادر/ ظرفیت تخلیه و بارگیری در بنادر کشور 10 درصد افزایش یافت/ پرهیز از اجرای پروژه‎های عظیم فاقد عایدی برای مردم
اعتراض انجمن حفاظت از محیط زیست کاریستوس
انجمن حفاظت از محیط زیست کاریستوس با صدور یک بیانیه اعتراضی با تاکید بر اینکه نفتکش با پرچم ایران باید بندر کاریستوس را ترک‌ کند، تصریح کرد: محیط زیست کاریستوس نباید بهای سنگین گزینه های سیاسی دولت ها را پرداخت کند .
به گژارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، در این بیانیه چنین آمده است: نفتکش  LANA (پگاس سابق) با پرچم ایران با ظرفیت 115000 تن بارگیری نفت خام به دلیل نقص فنی، 40 روز است که در خلیج کاریستوس توقیف شده است. به بحث در مورد ابعاد سیاسی این موضوع ورود نمی کنیم، اما به نقل از گزارش های سایت های محلی و رسانه های خارجی، قرار است نفتکش دیگری در کنار نفتکش مذکور پهلو‌گرفته  تا محموله نفتکش پگاس به آن نفتکش منتقل شود. 
حتی اگر فقط  یک هزارم محموله در طی فرآیند انتقال به دریا نشت کند، خسارت زیست محیطی غیرقابل محاسبه ای وارد خواهد شد.
ما به دلیل داشتن منافع مشروع، درخواست می کنیم که کشتی فورا از خلیج کاریستوس خارج و به یک منطقه مناسب براي انجام‌ عملیات انتقال که تمام شرایط ایمنی را داشته باشد منتقل شود.
محیط زیست کاریستوس نباید بهای سنگین دیگری بابت گزینه های سیاسی دولت یونان را پرداخت کند و نفتکش با پرچم ایران باید بندر کاریستوس را ترک‌کند.
گفتنی است، یک کشتی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران از سوی دولت یونان در سواحل این کشور نگه داشته و بار آن با حکم دادگاه و با هماهنگی دولت آمریکا، توقیف شد .
متاسفانه دولت یونان با وجود اینکه تعهدات بین المللی را پذیرفته و به عنوان عضو سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) به دولت جمهوری اسلامی ایران نیز تعهد دارد، نه تنها در حالی که این کشتی با شرایط آب و هوایی نامناسب مواجه شده و دارای مشکلات فنی بوده و مطابقات قوانین بین المللی درخواست کمک کرده است و بر اساس مقررات و استانداردهای فنی و بین المللی، کشتی هایی که در وضعیت خطر ایمنی قرار می گیرند و  درخواست کمک رسانی دارند باید از سوی کشوری که در نزدیکی سواحل آن قرار گرفته اند به نقطه امن سواحل منتقل شوند و پس از آن، اقدامات لازم برای تعمیرات صورت پذیرد، با آمریکا که خود نیز از ناقضین ضوابط و‌ موازین بین المللی است ، همکاری می کند و اقدام به تخلیه بار کشتی در دریا می کنند که این تخلیه کاملا ناایمن و موجب آلودگی محیط زیست می شود که تهدید جدی برای حفظ محیط زیست دریایی به شمار می رود. 
لازم به ذکر است، در پی توقیف محموله کشتی ایرانی در آب‌های یونان، وزارت امور خارجه ایران کاردار یونان را فراخواند. 
سازمان بنادر و دریانوردی نیز با انتشار بیانیه‌ای از دولت یونان خواست به تعهدات بین‌المللی خود در این زمینه عمل کند.
۵ خرداد ۱۴۰۱ ۱۹:۱۲
کد خبر : ۵۸,۱۸۴

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید