ابراز تمایل تاجیکستان و چند کشور آسیای مرکزی برای مشارکت در بندر چابهار
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از تمایل تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان برای مشارکت در پروژه بندر چابهار و مکان یابی برای تزانزیت کالاهایشان خبر داد.

«مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در حاشیه همایش ایران و سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه: چشم‌اندازها برای همکاری، در خصوص مشارکت تاجیکستان در بندر چابهار گفت: نه فقط تاجیکستان، بلکه قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان همه برای مشارکت در پروژه بندر چابهار ابراز تمایل کردند و از مکان ها هم بازدید کردند. قرقیزستان و قزاقستان مکان را دیده‌اند که بتوانند برای خودشان ایستگاه‌هایی درست کنند که بار آنها که به آنجا می‌آید و از آن طریق این بار ترانزیت شود.

وی افزود: فقط تاجیکستان نیست، بلکه بقیه هم هستند و وزیر راه قرقیزستان دو بار به چابهار سفر کرد. مقامات این کشورها به چابهار رفتند و در حال صحبت با بنادر و کشتیرانی هستند که مکان‌هایی را در اختیار آنها بگذارند که بارهای آنها به صورت ترانزیت و رفت و برگشت جا به جا شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه درباره نهایی شدن موافقتنامه کریدور دریای سیاه - خلیج فارس هم اظهار داشت: کریدور جنوب خلیج فارس به شمال چند سالی است که هست و این کریدور به سمت روسیه، قفقاز و آسیای مرکزی می‌رفت. کریدوری هم داشتیم که از جنوب به ترکیه و از آنجا به اروپا می‌رفت و الان این کریدور که ترکیه هم عضو آن است، کریدور دریای سیاه است که از طریق جمهوری آذربایجان یا ارمنستان، گرجستان و دریای سیاه می توانیم‌ به کشورهای همسایه از جمله رومانی و بلغارستان برویم و این پتاسیل بیشتری برای ترانزیت در اختیار ما قرار می‌دهد.

وی افزود: اگر فرض کنید یک ظرفیت ۵۰۰ میلیون تنی داشته باشیم می‌تواند در فاز اول به ۲۰ میلیون تن برسد. این به آن معنا نیست که ترکیه را کنار می‌گذاریم، در حال حاضر و در بعضی مواقع کامیون‌های ما در ترکیه تا یک ماه آنجا می‌مانند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ادامه داد: مثلا در مورد آذربایجان و کاسپین، ما مسیرمان را از طریق آذربایجان می‌رویم و در حال احداث پل دوم در آستارا هستیم که کامیون‌هایمان به ۸۰۰ عدد برسد، اما از طریق دریای خزر هم می‌توانیم روزانه با ۴۰۰ کامیون یا با کانتینر بار خود را جابه جا کنیم.

به گفته صفری این هم افزایی است و دلیل بر این نیست که اگر ما مسیر خزر را باز کردیم، مسیر آذربایجان را هم ببندیم. این‌که وزیر خارجه کشورمان بیان کرد این است که عمان، قطر، امارات، چین و هند بارهایی که می‌خواهند از طریق ما به آسیای مرکزی، قفقاز و اروپا ارسال کنند از طریق این کریدور می‌تواند شکل بگیرد.

وی درباره مطالب منتشر شده مبنی بر دستور دولت چین به بازرگانان چینی مبنی بر عدم یا کاهش سرمایه گذاری در ایران و مشکلات شرکت‌ها و دانشجویان ایرانی در چین هم گفت: هیأت چینی اینجا بود و با آنها صحبت کردیم و درباره قرارداد ۲۵ ساله کار خود را روی روال انجام می‌دهیم. کار سرمایه گذاری روال خاص خودش را دارد. دو بخش است یا فاینانس است یا سرمایه گذاری مستقیم. در جلسات چنین محدودیت‌هایی را نشنیدیم. فقط در برخی موارد بعضی کشورها می‌گویند برجام به نتیجه برسد، سرمایه گذاری می‌کنیم، اما بعضی کشورها کار خود را زودتر شر‌ع کردند بخصوص در زمینه‌های نفت و گاز .

همایش بین المللی ایران و سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه: چشم اندازها برای همکاری صبح (امروز) دوشنبه نهم خردادماه در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در تهران آغاز به کار کرد. در این همایش مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، «لازار کومانسکو» دبیرکل سازمان همکاری اقصادی دریای سیاه (بیسک)، سفرای کشورهای عضو، نماینده سازمان ملل متحد در تهران، دبیرکل اکو، نمایندگان بخش خصوصی ایران و کشورهای حوزه دریای سیاه به همراه مدیران ارشد و متخصصان وزراتخانه‌ها و دستگاه‌های داخلی به تبادل نظر در خصوص راه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی فیمابین می‌پردازند.

۹ خرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۵۹
خبرگزاری فارس |
کد خبر : ۵۸,۴۳۴

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید