وضعیت دریایی کشور با قانون مدیریت خدمات کشوری منجمد شده است/ مشکل نیروی انسانی حوزه دریایی در برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه 1402 حل شود/ سازمان بنادر به عنوان محور دریایی باید اختیار عمل داشته باشد ضروت حمایت ویژه دولت و مجلس از مقوله دریا/ اقتصاد دریایی، گره گشای اقتصاد کشور است/ روی ایجاد بندر راهبردی جاسک تمرکز کنیم توسعه دریانوردی می‌تواند اقتصاد ایران را به ثبات برساند/ نیروی متخصص و نوسازی ناوگان ۲ عامل اصلی توسعه دریانوردی کشور/ دریانوردی زودبازده‌ترین مسیر سرمایه گذاری در اقتصاد دنیا است نگرش نهادها و سازمان‌ها باید از اقتصاد زمینی به اقتصاد دریامحور تغییر کند/ سیاست جدی مجلس برای پررنگ کردن نقش دریا در برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۲ 20 میلیارد دلار طی 4 سال در پروژه‌های ریلی و بندری سرمایه گذاری می شود/ سیاست راهبردی وزرات راه برای استفاده از ظرفیت ترانزیتی و لجستیکی کشور صنعت دریایی کشور، هرگز، حرکت رو به عقب نداشته است/ برنامه‌ریزی برای به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید در لجستیک و هوشمندسازی بنادر با حضور وزیر راه و شهرسازی از دریاییان نمونه کشور قدردانی شد/ اسامی 42 دریایی نمونه در سال 1401 اقتدار آینده کشورها به مدیریت دریا، بستگی دارد/ امنیت غذایی به امنیت دریا گره خورده است یک افسر ارشد دریایی کشور : دریانوردی؛ شغلی مقدس، سخت و مظلومانه است/ توسعه ناوگان حمل‌ و نقل دریایی، موقعیت دریانوردی کشور را ارتقاء می‌بخشد تخلیه و بارگیری 23 میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر امام (ره) / افزایش 65 درصدی ترانزیت خارجی، 57 درصدی ترانشیپ و 27 درصدی کابوتاژ در بندر امام خمینی طی بازه زمانی شش ماهه
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در گفتگو با خبرگزاری مهر تبیین کرد؛
مزیت‌های بازرگانی بندرامام خمینی(ره) در کریدور بزرگراهی غرب کشور
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری مهر در خصوص ظرفیت‌های صادراتی منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) ، بیان می‌کند: قرار گرفتن مهم‌ترین مراکز تولیدی، صنعتی و کشاورزی کشور در پس‌کرانه بنادر استان خوزستان، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های صادراتی بسیاری را به وجود آورده که صادرات انواع محصولات پتروشیمی، فولادی، مصالح ساختمانی، مواد معدنی، محصولات کشاورزی و شیلات از آن جمله می‌باشند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و به نقل از خبرگزاری مهر؛ بهروز آقایی ادامه می‌دهد: طی سالیان گذشته هر سال بیش از ۲۰ میلیون تُن انواع کالا از بنادر خوزستان صادر شده و این میزان با توجه به پتانسیل‌های تولیدی کشور و نیز ظرفیت‌های بنادر تا ۴۰ میلیون تُن در سال، قابل افزایش است.

وی در خصوص وضعیت مسیرهای ارتباطی بندرامام خمینی(ره) (ریلی و جاده ای) نیز می‌گوید: بنادر استان خوزستان از دیرباز نقش بسیار مهم و  تأثیرگذاری در حمل و نقل کشور داشته و تلاش شده تا زیرساخت‌های لازم برای این موضوع فراهم شود؛ اولین خط راه آهن سراسری کشور در ابتدای سده‌ی ۱۳ شمسی از بندرامام خمینی(ره) کشیده شده است و با وجود زیرساخت‌های لازم، توسعه شبکه ریلی و ایجاد ایستگاه‌های جدید طی چند سال اخیر نیز رشد قابل توجهی داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به این موضوع که در حال حاضر زیرساخت‌های مناسب، استاندارد و ایمن حمل و نقل جاده‌ای و ریلی در این بندر  وجود دارد در خصوص فرآیند صادرات اظهار می‌کند: در بنادر استان خوزستان تلاش شده تا با فراهم ساختن زیرساخت‌ها (اسکله، عمق مناسب برای پهلوگیری انواع شناور و مسیرهای دسترسی ریلی و جاده‌ای) و روساخت‌های مناسب بندری(محوطه‌ها، انبارها، مخازن، سیلو، تجهیزات استراتژیک) و همچنین بهبود فرآیندهای عملیاتی با همکاری سایر سازمان‌های مرتبط، تسهیل و تسریع در امر صادرات فراهم شود.

آقایی در ادامه خبر می‌دهد: صادرات سالانه بیش از ۲۰ میلیون تُن کالا از بنادر استان خوزستان، مهمترین دستاورد این اقدامات بوده است.

وی در خصوص اثرات اجرای پروژه جاده‌سازی کریدور غرب بر فعالیت‌های تجاری از مسیر بندرامام خمینی(ره) می‌گوید: از آنجایی که مهمترین مراکز صنعتی، جمعیتی و کشاورزی کشور در پسکرانه بنادر استان خوزستان و در مرکز و نیمه غربی کشور واقع شده‌اند، لذا تأمین زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل (جاده و ریل) می‌تواند به افزایش دسترسی، کاهش زمان و هزینه حمل و نقل،  شرایط لازم را به منظور استفاده بیشتر از ظرفیت‌های حمل و نقل دریایی بنادر استان خوزستان فراهم نماید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان اضافه می‌کند: اجرای کریدور جاده‌ای غرب کشور که از آذربایجان غربی شروع و پس از عبور از استان‌های کردستان و ایلام وارد خوزستان خواهد شد و به بندرامام خمینی(ره) متصل می‌شود، ضمن کاهش زمان سیر و هزینه حمل، با بهره‌گیری از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های حمل و نقل کریدور بین المللی شمال-جنوب و شرق-غرب موجبات توسعه و تقویت ترانزیت کالا از کشورهای عراق، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و سایر کشورهای حوزه قفقاز و آسیای میانه را فراهم می‌کند.

۱۵ تیر ۱۴۰۱ ۱۳:۳۱
خبرگزاری مهر |
کد خبر : ۵۸,۷۰۹

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید