ضروت حمایت ویژه دولت و مجلس از مقوله دریا/ اقتصاد دریایی، گره گشای اقتصاد کشور است/ روی ایجاد بندر راهبردی جاسک تمرکز کنیم توسعه دریانوردی می‌تواند اقتصاد ایران را به ثبات برساند/ نیروی متخصص و نوسازی ناوگان ۲ عامل اصلی توسعه دریانوردی کشور/ دریانوردی زودبازده‌ترین مسیر سرمایه گذاری در اقتصاد دنیا است نگرش نهادها و سازمان‌ها باید از اقتصاد زمینی به اقتصاد دریامحور تغییر کند/ سیاست جدی مجلس برای پررنگ کردن نقش دریا در برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۲ 20 میلیارد دلار طی 4 سال در پروژه‌های ریلی و بندری سرمایه گذاری می شود/ سیاست راهبردی وزرات راه برای استفاده از ظرفیت ترانزیتی و لجستیکی کشور صنعت دریایی کشور، هرگز، حرکت رو به عقب نداشته است/ برنامه‌ریزی برای به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید در لجستیک و هوشمندسازی بنادر وضعیت دریایی کشور با قانون مدیریت خدمات کشوری منجمد شده است/ مشکل نیروی انسانی حوزه دریایی در برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه 1402 حل شود/ سازمان بنادر به عنوان محور دریایی باید اختیار عمل داشته باشد با حضور وزیر راه و شهرسازی از دریاییان نمونه کشور قدردانی شد/ اسامی 42 دریایی نمونه در سال 1401 اقتدار آینده کشورها به مدیریت دریا، بستگی دارد/ امنیت غذایی به امنیت دریا گره خورده است یک افسر ارشد دریایی کشور : دریانوردی؛ شغلی مقدس، سخت و مظلومانه است/ توسعه ناوگان حمل‌ و نقل دریایی، موقعیت دریانوردی کشور را ارتقاء می‌بخشد تخلیه و بارگیری 23 میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر امام (ره) / افزایش 65 درصدی ترانزیت خارجی، 57 درصدی ترانشیپ و 27 درصدی کابوتاژ در بندر امام خمینی طی بازه زمانی شش ماهه
جلیل اسلامی، معاون امور بندری سازمان بنادر، ترانزیت کالا، قرارداد هند، سازمان بنادر و دریانوردی
عضو هیات عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه امکان افزایش ترانزیت کالا بین روسیه و ایران تا ۳۰ میلیون تن وجود دارد، ‌گفت: بنادر یکی از بخش‌های بسیار مهم در حوزه تجارت و ترانزیت کالا هستند و باید از ظرفیت ۲۷۰ میلیون‌ تنی بنادر کشور به بهترین شکل در این راستا، استفاده کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، جلیل اسلامی در برنامه میز اقتصاد بخش خبری شبک یک در مورد افزایش تعاملات تجاری ایران و روسیه و ظرفیت سازی سازمان بنادر در راستای تحقق ترانزیت ۱۰ میلیون تنی کالا از مسیر روسیه از ایران به کشورهای مختلف، اظهار داشت: اردیبهشت ماه سال جاری سند جامع حمل ونقل بین ایران و روسیه به امضا رسید و در راستای اجرایی سازی سند، سیزدهمین کارگروه حمل و نقل تخصصی در دی روسیه برگزار شد و در این کارگروه در کنار مدیران ارشد بخش دولتی، بخش خصوصی در ابعاد مختلف حمل و نقل اعم از لجستیک، کشتیرانی، هوایی، دریایی، ریلی و جاده ای حضور داشتند و اسنادی نیز در راستای اجرایی سازی این سند به امضا رسید.

وی ادامه داد: باید بتوانیم ظرفیت های حمل و نقل کشور را متناسب با توسعه ظرفیت های تجاری ایجاد کنیم و پتانسیل خوبی در حال حاضر در حوزه حمل و نقل برای انجام تجارت و ترانزیت وجود دارد و‌ خوشبختانه ظرفیت‌سازی مناسبی در کریدور شمال جنوب صورت گرفته است.

ظرفیت ۲۷۰ میلیون تنی بنادر کشور

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در حوزه بنادر شمال کشور، ۵ بندر جمعا دارای ۳۵ میلیون تن ظرفیت حمل و نقل و تخلیه و بارگیری هستند، عنوان کرد: ظرفیت بنادر کشور در حوزه حمل و نقل بالغ بر ۲۷۰ میلیون تن است و این مسئله نشان می‌دهد اگر ظرفیت های ترانزیتی بر اساس همکاری‌های شکل گرفته افزایش یابد، بخش دریایی به راحتی می‌تواند این تقاضا را پاسخ دهد.

اسلامی افزود: تجربه نزدیک به ۱۴ میلیون تن ترانزیت در گذشته نشان می‌دهد می‌توانیم این ظرفیت را تا ۳۰ میلیون تن افزایش دهیم و مذاکرات بسیاری را با طرف روسی در حوزه کشتیرانی، سرمایه‌گذاری، ترانزیت و خدمات دریایی و بندری داشته‌ایم.

سرمایه‌گذاری ایران در بندر آستاراخان روسیه

وی در پاسخ به اینکه ایران سهم زیادی از یک بندر را در روسیه خریداری کرده است و این اتفاق چه کمکی به افزایش تبادلات تجاری دو کشور خواهد کرد؟ گفت: توسعه تجارت، نیازمند زیرساخت است و زیرساخت‌ها شامل شقوق مختلفی اعم از بخش ریلی، جاده‌ای، دریایی، بندری، قوانین و مقررات و...است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه یکی از حوزه‌های بسیار مهم در بخش تجارت و ترانزیت کالا، بنادر هستند و از طریق یکی از بخش های دریایی کشور، سرمایه گذاری خوبی در بندر آستاراخان انجام شده است، ‌ خاطرنشان کرد: خوشبختانه از این طریق زیرساختی ایجاد شده است که می تواند به عنوان هاب و نقطه مرکزی در راستای توسعه ترانزیت بار عمل کند.

اسلامی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بنادر شمالی، اظهار داشت: همچنین طی نشست‌های برگزار شده در ماه های اخیر با کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس اعم از قطر، عمان و هند، شرایط فراهم شده تا سرمایه گذاری‌های مشترک در بنادر طرفین توسط شرکت‌های مشترک انجام شود و شاهد توسعه ترانزیت و حمل و نقل باشیم.

ایران؛ کوتاه‌ترین، ایمن‌ترین و ارزان‌ترین مسیر برای انتقال کالا از روسیه

وی با اشاره به اینکه روسیه دارای حجم عظیم تجاری با کشورهای منطقه است، گفت: ایران یکی از کوتاه‌ترین، ایمن‌ترین و ارزان‌ترین مسیرها برای انتقال کالا برای روسیه است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص استفاده هرچه بهتر از ظرفیت کریدور شمال جنوب، بیان کرد: ظرفیت عملیاتی بندر امام خمینی (ره) بیش از ۶۰ و بندر شهیدرجایی بیش از ۱۰۰ میلیون تن است و اگر قصد داریم شاهد رونق کریدور شمال جنوب باشیم باید به یک بسته خدماتی در تمامی شقوق حمل و نقل فکر کنیم.

اسلامی افزود: ترانزیت کالا یک مدل کسب و کار تمام عیار و نیازمند ایفای نقش تمامی بازیگران است و تجربه ۱۵ میلیون تن جابجایی کالا در گذشته که شاهد چنین زیرساخت‌هایی نیز نبودیم نشان می‌دهد می‌توانیم به هدف ۳۰ میلیون تنی ترانزیت کالا دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه دریا از ظرفیت بسیار مناسبی برخوردار هستیم، عنوان کرد: در بخش شناورهای رو-رو سازمان بنادر و دریانوردی از محل وجوه اداره شده حمایت و تسهیلات لازم را در اختیار علاقمندان به منظور ساخت و خرید قرار می‌دهد.

امکان ایجاد پایانه‌های تخصصی صادرات میوه و تره‌بار در بنادر شمالی و جنوبی

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در بخش صادرات میوه و تره‌بار باید پایانه‌های تخصصی ایجاد شود، اظهار داشت: بخش خصوصی با حمایت سازمان بنادر می‌تواند در راستای ایجاد پایانه‌های تخصصی صادرات میوه و تره‌بار در بنادر شمالی و جنوبی اقدام کند.

اسلامی در مورد قرارداد هندی‌ها در بندر چابهار نیز اعلام کرد: قرارداد ادامه فعالیت شرکت هندی در بندر چابهار طی هفته آینده تمدید می‌شود و این امکان وجود دارد تا به بهترین شکل از ظرفیت شرکت‌های علاقمند در حوزه تجاری استفاده کنیم.

۱۹ تیر ۱۴۰۱ ۱۷:۱۲
کد خبر : ۵۸,۷۳۳

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید