20 میلیارد دلار طی 4 سال در پروژه‌های ریلی و بندری سرمایه گذاری می شود/ سیاست راهبردی وزرات راه برای استفاده از ظرفیت ترانزیتی و لجستیکی کشور نگرش نهادها و سازمان‌ها باید از اقتصاد زمینی به اقتصاد دریامحور تغییر کند/ سیاست جدی مجلس برای پررنگ کردن نقش دریا در برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۲ صنعت دریایی کشور، هرگز، حرکت رو به عقب نداشته است/ برنامه‌ریزی برای به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید در لجستیک و هوشمندسازی بنادر وضعیت دریایی کشور با قانون مدیریت خدمات کشوری منجمد شده است/ مشکل نیروی انسانی حوزه دریایی در برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه 1402 حل شود/ سازمان بنادر به عنوان محور دریایی باید اختیار عمل داشته باشد اقتدار آینده کشورها به مدیریت دریا، بستگی دارد/ امنیت غذایی به امنیت دریا گره خورده است ضروت حمایت ویژه دولت و مجلس از مقوله دریا/ اقتصاد دریایی، گره گشای اقتصاد کشور است/ روی ایجاد بندر راهبردی جاسک تمرکز کنیم توسعه دریانوردی می‌تواند اقتصاد ایران را به ثبات برساند/ نیروی متخصص و نوسازی ناوگان ۲ عامل اصلی توسعه دریانوردی کشور/ دریانوردی زودبازده‌ترین مسیر سرمایه گذاری در اقتصاد دنیا است با حضور وزیر راه و شهرسازی از دریاییان نمونه کشور قدردانی شد/ اسامی 42 دریایی نمونه در سال 1401 یک افسر ارشد دریایی کشور : دریانوردی؛ شغلی مقدس، سخت و مظلومانه است/ توسعه ناوگان حمل‌ و نقل دریایی، موقعیت دریانوردی کشور را ارتقاء می‌بخشد تخلیه و بارگیری 23 میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر امام (ره) / افزایش 65 درصدی ترانزیت خارجی، 57 درصدی ترانشیپ و 27 درصدی کابوتاژ در بندر امام خمینی طی بازه زمانی شش ماهه
اعمال تخفیفات و معافیت ها برای جذب ترانزیت از بنادر کشور
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان نقش اعمال تخفیفات و معافیت های لازم در جذب ترانزیت از بنادر کشور را بسیار حائز اهمیت دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، حسین یونسی با اشاره به روند رو به گسترش مراودات اقتصادی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا اظهار داشت: صادرات ایران به کشور روسیه ۶۳ درصد و واردات از این کشور ۶۰ درصد بوده است که کالاهای پارچه و الیاف منسوجات، فلزات، قطعات و لوازم یدکی، کالاهای ساختمانی، کالاهای معدنی، کانتینر، کود و سموم شیمیایی، لوازم خانگی و محصولات سبک، ماشین آلات، مواد اولیه و ترکیبات شیمیایی، مواد غذایی و مواد نفتی را شامل می شود.

وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی کشورها یکی از زنجیره های تامین کالا آن کشور از طریق مد حمل و نقل دریایی است و مهمترین رسالت آن بهبود اراِیه خدمات بندری و دریایی است لذا با توسعه ترمینال کانتینری و یخچالی و احداث سردخانه برای صادارت محصولات کشاورزی به عنوان عضوی از این زنجیره تامین بدنبال ایفای نقش در این بخش است که در صورت افزایش حجم مبادلات و رونق تجاری به این کشورها، خدمات بهتری ارائه خواهد کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در مورد دلایل صدور کالاهای صادراتی ایران به روسیه از طریق مبادی مرز زمینی خاطرنشان کرد: کم بودن حجم کالای صادراتی و عدم صرفه جویی با استفاده از حمل و نقل دریایی، نهادینه شدن حمل و نقل جاده ای به عنوان مسیر اصلی انتقال کالاهای صادراتی به روسیه با وجود سهولت و به صرفه بودن مسیر دریایی، عدم توسعه ترمینال کانتینر یخچالی در بنادر شمالی، عدم توسعه ناوگان شناورهای رو-رو را از دلایل عمده صدور کالاهای صادراتی ایران به روسیه از طریق مبادی مرز زمینی عنوان کرد.

یونسی نقش اعمال تخفیفات و معافیت های لازم در جذب ترانزیت از بنادر کشور را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: بر اساس تعرفه های اعمال شده سازمان بنادرو دریانوردی با اعمال تخفیفات و معافیت های مربوط به کالا و کانتینرهای حاوی کالاهای ترانزیتی خارجی و اعمال تخفیف ۲۵ درصدی به حقوق و عوارض مترتب بر شناور و تاثیر آن بر کرایه حمل از برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی برای جذب کالای ترانزیتی کشورهای همسایه به کشورهای عضو اتحادیه ارواسیا است.

وی تصریح کرد: در راستای اعمال سیاست های تشویقی و جلب نظر صادرکنندگان کالا در حوزه فعالیت های بندری و در چارچوب قوانین سازمان بنادر و دریانوردی خن کاری و باربری ۲۵ درصد ، عوارض بندری بر کالا ۱۰۰ درصد، عوارض بهداشت بندری ۱۰۰ درصد ، هزینه خدمات عمومی و زیربنایی مناطق ویژه اقتصادی بندری ۵۵ درصد و معافیت انبارداری کالاهای صادراتی، مرجوعی از صادرات و صادرات مجدد به استثناء وسایط نقلیه ۱۰ روز شامل اعمال تخفیفات و معافیت ها مربوط به کالاهای صادراتی  صادرات مجدد و مرجوعی از صادارت می شود.

گفتنی است، اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال حاضر با پنج عضو اصلی شامل کشورهای روسیه، بلاروس، ارمنستان ، قزاقزستان و قرقیزستان یکی از اتحادیه های اقتصادی مهم دنیاست که کشورهایی نظیر تاجیکستان ، مولداوی ، ازبکستان ، ترکمنستان، ترکیه، ایران ، هند ، چین و تونس نیز خواهان پیوستن و عضویت در این اتحادیه هستند و طی سالها اخیر برخی از کشورهای مطرح منطقه سرمایه‌گذاری‌های بزرگی برای ورود به بازار اوراسیا کرده‌اند.

گیلان طی ۳۰۰ سال اخیر نقش محوری را در تجارت ایران با آسیای میانه، قفقاز، و بطور کل شمال را بر عهده داشته و امروزه بنادر گیلان به خصوص بندر انزلی به عنوان نوک پیکان تجارت ایران نقش آفرین هستند.

۲۱ تیر ۱۴۰۱ ۰۷:۳۴
گفت و گو با ایرنا |
کد خبر : ۵۸,۷۷۶

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید