flag
معاون امور بندری سازمان بنادر در همایش «روز چابهار» در هند:

استراتژی اصلی بندر چابهار؛ بهره‌مندی کشورهای مختلف از ظرفیت‌های بندر/ اعمال تخفیف‌های فراوان برای توسعه بندر چابهار و افزایش حمل‌ونقل کالا میان هند و ایران

عضو هیات عامل و معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه استراتژی اصلی بندر چابهار؛ بهره‌مندی کشورهای مختلف از ظرفیت‌های این بندر است، گفت: تخفیف‌های بسیار زیادی برای توسعه بندر چابهار در راستای افزایش حمل و نقل کالا میان هند و ایران، اعمال شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، جلیل اسلامی در مراسم روز چابهار در شهر بمبئی هند با قدردانی از برگزاری همایش «روز چابهار» با حضور وزرای هند، مسئولان دولتی، شرکت‌های بندری، خطوط کشتیرانی و انجمن‌ها در این شهر اظهار داشت: مباحث مطرح شده فرصت بسیار خوبی را ایجاد می‌کند تا شناخت خوبی از ظرفیت‌های بنادر ایران شکل گیرد. 
وی افزود: بر اساس برنامه توسعه بندر چابهار، فاز اول با هزینه یک میلیارد دلار توسط جمهوری اسلامی ایران ساخته شده و در سال ۲۰۱۷ به پایان رسیده است؛ در این فاز زیرساخت‌های بندر مانند ساخت اسکله‌ با عمق ۱۷ متر، فرصت حضور انواع کشتی‌ها، فرصت تخلیه و بارگیری انواع محصولات و کانتینر را فراهم کرده است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد:  هدف تمام این فعالیت‌ها کمک به رسیدن سقف توانایی بندر چابهار است تا کشورهای اطراف این بندر نیز از ظرفیت‌های موجود بهره‌مند شوند و این یکی از اصلی‌ترین استراتژی‌ها برای توسعه بندر چابهار است. 
اسلامی با اشاره به اینکه توسعه ریلی برای رسیدن به چابهار نیز در حال انجام است و تاکنون بخش اعظمی از این خط پیشرفت فیزیکی داشته است، عنوان کرد: ارتباط میان سازمان بنادر و دریانوردی ایران و وزارت بنادر و کشتیرانی هند برای پیاده‌سازی توافقی که پیش از این صورت گرفته ادامه دارد و نتیجه این توافق، فراهم کردن امکانات و حضور پورت اپراتور هندی بوده و ارتباط خوبی طی چند سال اخیر شکل گرفته است. 
وی با اشاره به اینکه باید فشار زیادی را برای کنار گذاشتن مشکلات باقیمانده تحمل کنیم تا قرارداد طولانی مدت هرچه زودتر عملیاتی شود، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی ایران در جلسات دیپلماتیک مختلفی اهمیت بندر چابهار را بارها و بارها به کشورهای مختلف یادآور شده و از نظر لجستیکی در ماه‌های اخیر برای همه آشکار شده است که این بندر برای کشورهای هم مرز یا غیر هم‌مرز ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ علاوه بر این آشکار شده است که کشورها علاقه دارند از طریق ایران حمل و نقل کالاهای خود را انجام دهند. 
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه ظرفیت های اقتصادی جدید در منطقه باعث توسعه حمل و نقل دریایی و بندری خواهد شد، اظهار داشت: عضویت ایران در پیمان شانگهای و دیگر پیمان‌های اقتصادی و همچنین درخواست عضویت برخی دیگر از کشورها برای عضویت در توافقنامه چابهار از نشانه‌های این مسئله است و ایران به عنوان یکی از کشورهای بنیانگذار توافق، متعهد به تقویت تعهد است و به همین منظور ظرفیت بندر چابهار افزایش داده شد.
اسلامی با تاکید بر اینکه ترانزیت محصولات از ایران دارای مزایای رقابتی است که هزینه و زمان را کاهش داده و امنیت و ایمنی کالاهای ارسالی را تضمین می‌کند، خاطرنشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی ایران با در نظر گرفتن تخفیف‌های بسیار برای توسعه بندر چابهار با همکاری کشتیرانی ملی ایران، خط مستقیم کشتیرانی میان هند و بنادر ایرانی را فعال کرده است و هدف، افزایش حمل و نقل کالا میان هند و بنادر ایران است. 
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: موفقیت انتقال کالا از بندر چابهار به افغانستان و موفقیت انتقال محصولات ازبکستان از مسیر بندر چابهار به هند و آغاز همکاری‌های لجستیکی میان ایران و دیگر کشورها، آینده روشنی را برای بنادر جنوبی ایران به ویژه بندر چابهار به تصویر کشیده است.
وی با اشاره به عوامل توسعه ظرفیت بندر چابهار، بیان کرد: افزایش ارتباط بندر چابهار با خطوط و شبکه حمل و نقل ریلی و زمینی بین‌المللی در هند با همکاری شرکت های هندی که در چابهار حضور دارند، همکاری بنادر فعال و ترمینال‌ها در بنادر هند مانند موندرا و کاندلا با پورت اپراتور بندر شهید بهشتی در چابهار برای کنترل بهتر هزینه حمل و نقل، استفاده کردن از شرکت‌های کشتیرانی فعال در هند برای حمل مستقیم کالا و کانتینر به چابهار و بالعکس، همکاری شرکت‌های NVOCC و SOC هندی با خط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حوزه حمل و نقل کانتینری و خدمات وابسته و همکاری ۲ کشور در توسعه صادرات، واردات و ترانزیت محصولات کشاورزی ۲ کشور از طریق بندر چابهار از مسائل اساسی‌ است که برای توسعه بندر چابهار باید به آن‌ها توجه کرد. 
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با بیان اینکه نیاز اصلی ایجاد یک شبکه اقتصادی برای جابجایی کالا با کاهش هزینه و زمان است که باید آن را دنبال کرد، گفت: این موضوع بسیار مهمی است که با فعال کردن بخش خصوصی از طریق توافق های اقتصادی، حمایت بخش‌های دولتی و فراهم کردن تجهیزات بیشتر مناسب بندر که توسط شرکت IPGL‌ فراهم و سرمایه‌گذاری شده است، ظرفیت‌های بندر چابهار را توسعه خواهد داد. 
گفتنی است همایش «روز چابهار» صبح امروز با همکاری شرکت هندی IPGL و با حضور وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراه‌های هند، مدیران دولتی، سفرای کشورهای ایران و آسیای مرکزی، نمایندگان شرکت‌های ایرانی و هیات مدیره و دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در بمبئی برگزار شد.
یکشنبه ۹ اَمرداد ۱۴۰۱
18:24
چاپ