توسعه دریانوردی می‌تواند اقتصاد ایران را به ثبات برساند/ نیروی متخصص و نوسازی ناوگان ۲ عامل اصلی توسعه دریانوردی کشور/ دریانوردی زودبازده‌ترین مسیر سرمایه گذاری در اقتصاد دنیا است یک افسر ارشد دریایی کشور : دریانوردی؛ شغلی مقدس، سخت و مظلومانه است/ توسعه ناوگان حمل‌ و نقل دریایی، موقعیت دریانوردی کشور را ارتقاء می‌بخشد تخلیه و بارگیری 23 میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر امام (ره) / افزایش 65 درصدی ترانزیت خارجی، 57 درصدی ترانشیپ و 27 درصدی کابوتاژ در بندر امام خمینی طی بازه زمانی شش ماهه دیدار نماینده سازمان بنادر و دریانوردی در سازمان بین المللی دریانوردی با دبیرکل آیمو/ قدردانی ایران از حمایت های کی­ تاک لیم از دریانوردان در دوران کرونا پیام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت روز جهانی دریانوردی تخلیه و بارگیری 105 میلیون تن انواع کالا در بنادر کشور طی شش ماه گذشته/ جذب 33 هزار و 500 میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی در نیمه سال جاری/ ساخت 10 بندر کوچک برای رونق اقتصاد محلی و مردم ساحل نشین/ افزایش فارغ ­التحصیلان حرفه دریانوردی در دستورکار/ بازیافت و اسکراپ شناورها برای به حداقل رساندن صدمه به محیط زیست نظام مند می شود پشتیبانی وزارت راه از گردشگران جام جهانی در قطر/ اخذ مجوز سوخت یارانه ای برای شناورهای تفریحی و گردشگری دریایی/ هرمزگان ؛ پایلوت توسعه متوازن گردشگری دریایی در کشور/ پایانه های گردشگری شهید حقانی، نخل ناخدا و جزیره هرمز تجهیز می شود توافقنامه همکاری برای توسعه زیرساخت های مسافری و گردشگری دریایی در استان هرمزگان امضا شد ایجاد دفتر مشترک ایران و قطر برای گسترش همکاری‌های حمل‌ونقل میان دو کشور/اختصاص ۷ هزار ۵۰۰ بلیت برای ایران در هربازی جام‌جهانی/افزایش ۲۰ درصدی حمل‌ کالا از بنادر بوشهر و دیر به قطر در ۶ ماهه نخست امسال طرح جامع بنادر بازرگانی هرمزگان برای افق ۱۴۰۴ نهایی شده است/ تاکید بر امکان‌سنجی در توسعه بخش‌های خشکی و دریایی / توسعه فیزیکـی بنــادر با تکیه بر تعیین نیازمندی‌های فوری و درازمدت سرمایه‌گذاری
آغاز بکار رسمی سکاندار بزرگترین بندر بازرگانی ایران همزمان با شروع سال جدید دریایی/ تجدید میثاق و ادای احترام «عباس نژاد» به آرمان های شهدای دریایی و بندری/ تقویت دیپلماسی دریایی و همگرایی حداکثری با
در نخستین روزهای سال جدید دریایی بر مبنای گاهشماری باستانی ساحل نشینان و دریاپیشگان منطقه استراتژیک خلیج فارس، «حسین عباس نژاد» مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی هرمزگان که به عنوان یک چهره ملی حوزه سازمان های بین المللی، دیپلماسی دریایی و طرح های راهبردی توسعه دریامحور در کشور محسوب می شود، فعالیت رسمی خود را در مقام مدیر ارشد منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی و سکاندار حوزه دریایی و بندری هرمزگان با ادای احترام به شهدای حماسه آفرین هشت سال دفاع مقدس و تجدید میثاق با آرمان های والای نظام مقدس جمهوری اسلامی آغاز کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، "حسین عباس نژاد" مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی هرمزگان با همراهی و استقبال «علیرضا محمدی کرجی ران» مدیرکل سابق و جمعی از اعضای شورای معاونین و مدیران بنادر تابعه  این اداره کل، کمتر از ۲۴ ساعت پس از دریافت حکم انتصاب خود از سوی «صفایی» معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، پیش از ظهر  روز چهارشنبه‌( ۱۲ مردادماه) در ساختمان مرکزی بزرگترین بندر بازرگانی ایران (منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی) حضور یافت.

 عباس نژاد پیش از آغاز بکار، با حضور در یادمان شهدای گمنام هشت سال حماسه و جهاد دوران دفاع مقدس، با آرمان های والای قهرمانان ملی ایثار و شهادت حوزه دریایی و بندری، تجدید میثاق کرد.

مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین در قالب یک بازدید میدانی با همراهی معاونین و مدیران ارشد بزرگترین بندر بازرگانی ایران،  آخرین وضعیت طرح های عمرانی و توسعه ای بندر شهید رجایی به ویژه پروژه استراتژیک احداث ساختمان مرجع دریایی را در کسوت یک مدیر عملیاتی، مورد پایش و ارزیابی دقیق کارشناسی قرار داد .

عباس نژاد ضمن اشاره به بخشی از ماموریت های کلیدی خود برای ارتقای جایگاه ملی و بین المللی استان هرمزگان در عرصه اقتصاد دریا محور و تحقق شعار سال « تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین»، گفت: اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان به عنوان مرجع  دریایی منطقه و هماهنگ کننده ارگان های دریایی مستقر در راهبردی ترین جغرافیای ساحلی و دریایی ایران در دوره جدید مدیریتی خود، سیاست های راهبردی و برنامه های متعددی را در حوزه های مختلف مدنظر دارد.

 مدیرکل بنادر ودریانوردی هرمزگان افزود:  برنامه ها  توسعه گفتمان دیپلماسی دریایی با کشورهای حوزه خلیج فارس، همگرایی حداکثری با جامعه محلی هرمزگان به منظور رونق بخشی به معیشت ساحل نشینان بنادر کوچک و کمتر توسعه یافته، بسترسازی برای گسترش زیربناهای بندرگاهی و پسکرانه ای و تکمیل زیرساخت ها برای ایجاد اشتغال پایدار، توسعه دانش بنیان دریامحور با تکیه بر توان و دانش فنی و تخصصی سرمایه های اجتماعی بومی و منابع انسانی ماندگار درون استانی به عنوان بخشی از این اولویت ها سرلوحه کاری مدیران ارشد بنادر و دریانوردی استان هرمزگان قرار دارد.

 وی افزود: علاوه بر توجه ویژه نسبت به ابعاد زیرساختی و سخت افزاری توسعه دریا محور، ابعاد نرم افزاری توسعه و موفقیت در این مسیر بسیار پرچالش، یعنی گفتمان سازی و داشتن نگرش فرامنطقه ای و بین المللی به کارکردهای استان هرمزگان در تجارت جهانی، تقویت فرهنگ توسعه با احترام به اندیشه ها و باورهای جامعه محلی و بکارگیری دانش سنتی دریاپیشگان و مردمان ساحل نشینان این منطقه مهم در تمدن دریایی چندهزارساله ایران( گاهشماری باستانی ایرانیان ساحل نشین)، بهره گیری از دانش روزآمد صنعت دریانوردی با رفع ناترازی ها، احیای سبک زندگی دریایی و ساحلی مردمان جنوب  مبتنی بر ارزش های تمدن اصیل اسلامی و ایرانی نیز در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری و متجلی شدن راهبردهای دوراندیشانه رهبر خردورز انقلاب در منشور تمدنی «بیانیه گام دوم انقلاب» و رهنمودهای کلان «جهاد تبیین» و «اقتصاد مقاومتی» به عنوان یک فانوس دریایی و ره‌نامه، هدایتگر مدیران ستادی و عملیاتی بنادر کوچک و بزرگ استان در برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت دولت مردمی سیزدهم در هندسه توسعه دریایی و بندری هرمزگان خواهد بود.

شایان ذکر است،  سه شنبه یازدهم مردادماه با حکم "علی اکبر صفایی" معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردیی ، حسین عباس نژاد به عنوان مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی هرمزگان منصوب شد. وی، دارای مدرک کارشناسی مهندسی دریا گرایش کشتی سازی است.  

سرپرستی معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرکل امور دریایی، مدیرکل سازمان‌های تخصصی دریایی، مشاور معاونت امور دریایی، کارشناس مسوول ثبت کشتی‌ها و صدور گواهینامه‌های دریایی و کارشناس سازمان‌های تخصصی و بین‌المللی و ممیزی IMO از جمله مسوولیت های  عباس نژاد در سازمان بنادر و دریانوردی بوده است.

گفتنی است، بنابر یافته های پژوهشگران و محققان حوزه فرهنگ عامه، «تقویم سال نو دریایی» یا «گاهشماری باستانی دریانوردان سواحل خلیج‌فارس» از سه فصل ۱۰۰ روزه و یک فصل ۶۰ روزه دریانوردی تشکیل شده‌است که در پایان، پنج یا شش روز اضافه نیز دارد. این تقویم با آغاز فصل دریانوردی( دهه نخست مردادماه) شروع می‌شود و در ۱۰۰ روز دوم آن، با توجه به جریانهای ملتهب دریایی، دریانوردی با احتیاط صورت می‌گیرد؛  در ۱۰۰ روز سوم به‌دلیل طوفان‌های دریایی از رفتن به دریا پرهیز می‌شود. و در شصت روز آخر که توام با جریان‌های شدید جوی دریایی است، ناخدایان و مالکان شناورها به تعمیر کشتی‌ها می‌پردازند و خود را برای آغاز سال دریایی بعدی آماده می‌کنند. در حقیقت سال دریایی یک نوع حساب  و یا یک نوع تقویم دقیق دریایی است که ایرانیان هوشمند و اهل دانش ساکن منطقه ساحلی خلیج فارس، برای مسافرت بر روی دریاها و شروع فعالیت های اقتصادی خود آن را ابداع کردند و به طور قطع، این حساب نوروز دریایی که سابقه ای به بلندای تاریخ کشورمان دارد، مخصوص ایرانیان است و در حال حاضر نیز دریانوردان قدیمی کم و بیش با حساب و یا تقویم نوروز دریایی آشنایی دارند و سفرهای دریایی خود را بر اساس آن آغاز می کنند.

۱۲ اَمرداد ۱۴۰۱ ۱۹:۲۰
کد خبر : ۵۹,۰۵۹

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید