ضروت حمایت ویژه دولت و مجلس از مقوله دریا/ اقتصاد دریایی، گره گشای اقتصاد کشور است/ روی ایجاد بندر راهبردی جاسک تمرکز کنیم توسعه دریانوردی می‌تواند اقتصاد ایران را به ثبات برساند/ نیروی متخصص و نوسازی ناوگان ۲ عامل اصلی توسعه دریانوردی کشور/ دریانوردی زودبازده‌ترین مسیر سرمایه گذاری در اقتصاد دنیا است نگرش نهادها و سازمان‌ها باید از اقتصاد زمینی به اقتصاد دریامحور تغییر کند/ سیاست جدی مجلس برای پررنگ کردن نقش دریا در برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۲ 20 میلیارد دلار طی 4 سال در پروژه‌های ریلی و بندری سرمایه گذاری می شود/ سیاست راهبردی وزرات راه برای استفاده از ظرفیت ترانزیتی و لجستیکی کشور صنعت دریایی کشور، هرگز، حرکت رو به عقب نداشته است/ برنامه‌ریزی برای به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید در لجستیک و هوشمندسازی بنادر وضعیت دریایی کشور با قانون مدیریت خدمات کشوری منجمد شده است/ مشکل نیروی انسانی حوزه دریایی در برنامه هفتم توسعه و قانون بودجه 1402 حل شود/ سازمان بنادر به عنوان محور دریایی باید اختیار عمل داشته باشد با حضور وزیر راه و شهرسازی از دریاییان نمونه کشور قدردانی شد/ اسامی 42 دریایی نمونه در سال 1401 اقتدار آینده کشورها به مدیریت دریا، بستگی دارد/ امنیت غذایی به امنیت دریا گره خورده است یک افسر ارشد دریایی کشور : دریانوردی؛ شغلی مقدس، سخت و مظلومانه است/ توسعه ناوگان حمل‌ و نقل دریایی، موقعیت دریانوردی کشور را ارتقاء می‌بخشد تخلیه و بارگیری 23 میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر امام (ره) / افزایش 65 درصدی ترانزیت خارجی، 57 درصدی ترانشیپ و 27 درصدی کابوتاژ در بندر امام خمینی طی بازه زمانی شش ماهه
الهیار اسعدی،مدیربنادر و دریانوردی گلستان ،سازمان بنادر و دریانوردی
مدیربنادر و دریانوردی گلستان با اشاره به اینکه احیاء خلیج گرگان با دستور رییس جمهور یک پروژه ملی شده است، گفت: اکنون ۴۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات مورد نیاز در خلیج گرگان مستقر و مشغول ایجاد دایک برای انجام لایروبی کانال آشوراده هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، الهیار اسعدی اظهارداشت: برای لایروبی کانال آشوراده ایجاد چهار دایک (محل دپو گل و لای) پیش‌بینی شده که دو  دایک در نواحی شمالی کانال رو به اتمام است.
وی ادامه داد: ایجاد دایک‌های سه در خلیج گرگان و چهار در سواحل بندرترکمن واقع در جنوب کانال آشوراده قرار دارد که مجوز اجرای عملیات آن دریافت شده است.
مدیربنادر و دریانوردی گلستان با اشاره به اینکه یک دستگاه لایروبی «کاتر ساکشن» اکنون در منطقه وجود دارد، از پیگیری و ورود دو دستگاه لایروب تا دو هفته آینده خبر داد.
به گفته وی، کانال آشوراده دارای ۹ کیلومتر طول با عرض ۲۰۰ متر بوده که قرار است لایروبی آن با ارتفاع ۱.۶۰ سانتیمتر با اولویت در دستور کار قرار دارد و کانال «چاپقلی» و «خزینی» بعداز آن و پس از دریافت مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست اجرا می‌شود.
اسعدی در خصوص زمان اجرای لایروبی پیش‌بینی شده برای کانال آشوراده تا پایان مرداد سال آینده است، گفت: اجرای این طرح با هدف تبادل آب خزر و خلیج گرگان است.
مدیربنادر و دریانوردی گلستان افزود: اکنون برای  اجرای لایروبی خلیج گرگان حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار قرارداد لایروبی به پیمانکاران (قرارگاه خاتم‌الانبیا ) ابلاغ شده و این کار هم توسط پیمانکار از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده است.
پیش‌بینی کاهش کاهش تراز آب دریا خزر 
وی گفت: پیش‌بینی که برای پسروی آب دریای خزر و کاهش تراز آب این دریا داریم، ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر کاهش تراز دریا حداقل تا پنج سال آینده خواهیم داشت که وقوع آن برای کانال و جزیره  «آشوراده»، سم است؛ هرچه تراز آب دریای خزر کاهش یابد، تراز آب در خلیج گرگان هم کاهش خواهد یافت.
خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.
پس از حضور آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور در اسفند ماه ۱۴۰۰ در خلیج گرگان، وی دستور فوری آغاز لایروبی و رسوب برداری از کانال های سه گانه منطقه را صادر کرد و پس از مدت کوتاهی با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مجری و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار ، مرحله نخست این عملیات آغاز شده است.
۲۵ اَمرداد ۱۴۰۱ ۱۱:۵۲
کد خبر : ۵۹,۱۷۰

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید