آغاز طرح هوشمندسازی بندر چابهار از مردادماه/ یکپارچه سازی سامانه های عملیاتی بندری و دریایی سازمان بنادر الگوی تجارت در بندر چابهار به کاهش ریسک سرمایه گذاری نیاز دارد/ هیچ عاملی نباید مانع توسعه بندر اقیانوسی چابهار شود/ انتخاب بندر چابهار به عنوان پایلوت هوشمند سازی بنادر کشور/ توسعه فناوری اطلاعات در بنادر اجتناب ناپذیر است حمایت ویژه سازمان بنادر از سرمایه گذاران بخش خصوصی بندر چابهار/ ارائه تسهیلات خاص به سرمایه گذاران در حوزه گردشگری دریایی چابهار اعطای تخفیف ۴۰ درصدی هند به خدمات بندری کالاهایی که مقصد آنها از بندر چابهار باشد/ ارائه مجموعه اقدامات حمایتی برای توسعه و تسهیل ترانزیت از چابهار به مقصد کشورهای آسیای میانه و افغانستان/ اعلام آمادگی سازمان بنادر برای ایجاد دسترسی چابهار از پسکرانه ها به‌جاده ساخت انبار های جدید توسط بخش خصوصی در بندر چابهار/ احداث سیلو برای بندر چابهار از اولویت های خدمات تجاری است/ سازمان بنادر در بندر چابهار از درآمد های متعارف بندری، صرف نظر کرده است/ برقرار کردن تناسب بین ظرفیت های زیربنایی و رو بنایی بندر چابهار/ سیاست های تشویقی ویژه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر چابهار اعلام رضایت از اقدامات انجام شده در بندر امیرآباد/ آمادگی همکاری همه جانبه سازمان بنادرجهت تسهیل روند سرمایه گذاری در بنادر موانع تأمین لجستیک در بندر چابهار را برطرف خواهیم کرد/ رقابت پذیری و کاهش هزینه ها؛ پیش نیاز تأمین بار و افزایش ترافیک بندری است بزرگترین لنج فایبرگلاس صادراتی در قشم به آب اندازی شد تجهیز و بهره برداری از انبارهای طریق القدس بندر چابهار تا پایان امسال/ ضرورت تقویت زیرساخت ها و توسعه انبار های پسکرانه در بندر چابهار/ ایجاد مخازن روغن در بندر شهید بهشتی؛ ضرورتی اجتناب ناپذیر برای شرق کشور/ تکمیل سریع انبارهای حومه و داخل شهر چابهار با ترک تشریفات بهره برداری از اولین رصدخانه تخصصی-آموزشی سیستان و بلوچستان با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی
در نشست خبری معاونان وزیر راه و ترابری با رسانه های جمعی تشریح شد : اقدامات سازمان بنادر برای تبدیل بندر شهیدرجایی به بندر کانونی
در آستانه برگزاری ایام دهه فجر معاونان وزیر راه و ترابری و رؤسای سازمانها و شرکتهای تابعه این وزارتخانه به تشریح عملکرد دولت در بخش حمل و نقل و مقایسه شرایط حاضر در این بخش با ابتدای انقلاب اسلامی پرداختند.
مهندس سید عطاء اله صدر مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این نشست خبری با بیان اینکه بیش از 100% اهداف برنامه چهارم در بخش بنادر تحقق پیدا کرده از رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی در بنادر، افزایش ظرفیت بنادر و رشد ناوگان تجاری و نفتی کشور خبر داد و اظهار داشت مطابق برنامه پنجم توسعه ظرفیت بنادر از 150 میلیون تن به 200 میلیون تن ارتقا می یابد.
معاون وزیر راه و ترابری همچنین از افزایش دو برابری ظرفیت بنادر در بنادر امیرآباد، انزلی و نوشهر خبر داد و در تشریح اقدامات انجام شده برای تبدیل بندر شهیدرجایی به بندر کانونی منطقه به موارد زیر اشاره کرد :
1-    تخفیف 25 درصدی سود بازرگانی و جذب 15 خط کشتیرانی
2-    فعالیت 24 ساعته گمرک بندر شهیدرجایی و استفاده کامل از ظرفیت بندر
3-    افزایش پس‌کرانه بندر شهیدرجایی به دو برابر
 
مهندس صدر در ادامه با اعلام افزایش ظرفیت ترانزیتی کشور به 20 میلیون تن، گفت : این ظرفیت در پایان برنامه پنجم توسعه به 2 برابر افزایش می یابد. این در صورتی است که هم اکنون این امکان برای صاحبان کالا فراهم است تا کالاهایشان را از بنادر ایران و از مسیر کریدور شمال – جنوب و کریدورهای شرق به کشورهای آسیای مرکزی در شمال، کشور ترکیه و افغانستان ترانزیت کنند.
مقایسه بنادر امروز با بنادر زمان انقلاب
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بخش دیگری از سخنان خود به مقایسه وضعیت بنادر امروز ایران با بنادر زمان انقلاب در سال 57 پرداخت و اظهار داشت : در سال 57 حجم تخلیه و بارگیری کشور 17 میلیون بود که این میزان در سال 88 به 131 میلیون تن افزایش پیدا کرده که به عبارت دیگر، میزان تخلیه و بارگیری بنادر کشور 9 برابر رشد داشته است.
به گفته مهندس صدر، تنها طی 9 ماه گذشته از سال 89 حدود 103 میلیون تخلیه و بارگیری در بنادر ایران صورت گرفته است.
معاون وزیر راه اضافه کرد : ظرفیت بنادر کشور در سال 57، حدود 19 میلیون تن بود که هم اکنون این ظرفیت به 150 میلیون تن ارتقا یافته است.
مهندس صدر با بیان اینکه در زمان انقلاب، ظرفیت ترانزیتی در کشور وجود نداشت، این میزان را در حال حاضر 20 میلیون تن برشمرد.
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، ظرفیت کانتینری بنادر کشور در سال 57، حدود 100 هزار کانتینر بود که این ظرفیت در حال حاضر به 4 میلیون و 400 هزار کانتینر افزایش یافته است. وی همچنین ظرفیت ناوگان تجاری ایران در سال 57 را 500 میلیون تن دانست که هم اکنون به 5 و نیم میلیون تن افزایش یافته است.
 
 
صدر1

صدر2

۱۰ بهمن ۱۳۸۹ ۱۵:۴۳
کد خبر : ۶,۲۴۵

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید