معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی : صیانت ازخلیج فارس تکلیف همه کشورهای منطقه است
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اتخاذ تدابیر برای صیانت از خلیج فارس با مشارکت همه دولت های ساحلی ضروری و تکلیف تاریخی برعهده همه بهره برداران از این آبراه بین المللی است.
سعید ایزدیان در حاشیه برگزاری همایش ملی مقابله با آلودگی های نفتی و جستجو و نجات دریایی افزود: سالانه حدود 50 هزار کشتی بزرگ در خلیج فارس تردد می کنند که این امر آلودگی و سوانح در این آبراه را انکار ناپذیر کرده است.
وی اضافه کرد:سازمان بنادر و دریانوردی بعنوان مرجع ملی و حاکمیتی و به نیابت از دولت جمهوری اسلامی ایران افزون بر الحاق کنفوانسیون های زیست محیطی و اجرای الزامات امسال طرح ملی مقابله با آلودگی و همکاری در مقابله با الودگی های نفتی را تدوین کرد .
ایزدیان ادامه داد: هدف این طرح فراهم شدن آمادگی ملی، هماهنگ سازی و بسیج امکانات در انجام هرچه بهتر و سریعتر در محیط زیست دریایی است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: منطقه تحت پوشش این طرح ملی شامل سواحل و همه آبهای تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است.
وی اظهارداشت: در این طرح رسالت همه سازمان ها و ارگان های ذیربط دریایی مشخص شده است تا در زمینه ارتقای دریانوردی و نجات جان انسان ها اهتمام لازم انجام شود.
ایزدیان، به اجرای طرح ممیزی داوطلبانه مرجع دریایی کشور به نیابت از جمهوری اسلامی در سال 90 اشاره کرد و گفت: براساس مفاد کنوانسیون های بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی در سال 2015میلادی ملزم به ممیزی اجباری است که اجرای این طرح به صورت داوطلبانه میزان آمادگی ما را افزایش خواهد داد.
وی افزود: دریابانان و ارگان های مختلف دریایی جمهوری اسلامی ایران از نظر اشرافیت و دانش فنی در عرصه بین المللی سرآمد هستند طوریکه پارسال در زمینه ارایه سند به سازمان جهانی دریانوردی رتبه ششم را در دنیا کسب کردیم.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی یادآورشد: این اسناد پایه بسیاری از مقررات بین المللی است که در دنیا وضع می شود .
ایزدیان گفت:هم اینک 15 شناور ناجی تندرو و چند بالگرد برای شناسایی آلودگی ها در آبهای تحت حاکمیت و مقابله با آلودگی های نفتی و نجات به خدمت گرفته شده است .
وی اضافه کرد: همچنین در راستای کنوانسیون کویت و وجود دو مرکز راپمی و میمک در حوزه آبهای خلیج فارس و دریای عمان به ما کمک می کند در شناسایی آلودگی و سوانح موفق تر عمل کنیم.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد:باتوجه به وجود بزرگترین پایانه نفتی کشور در استان بوشهر، پراکندگی بندرهای این استان و تاسیسات نفتی در عسلویه بخش زیادی از تجهیزات پیشرفته مقابله ای سازمان بنادر و دریانوردی در بوشهر مستقر شده است.
سعید ایزدیان در همایش منطقه‌ای مقابله با آلودگی و جستجو و نجات دریایی در بوشهر اظهار داشت: در حال حاضر 90 درصد نفت منطقه و 45 درصد نفت مورد نیاز دنیا از تنگه هرمز جابه‌جا می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تنگه هرمز به عنوان مهم‌ترین نقطه کشتیرانی منطقه مطرح بوده و باید تدابیر ویژه‌ای برای حفاظت از این آبراه حیاتی با مشارکت و مساعی تمام دولت‌های ساحلی ایجاد شود.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تردد سالانه بین 40 تا 50 هزار شناور بزرگ در این منطقه بیان داشت: با توجه به حجم بالای این شناورها بروز هر‌گونه حادثه‌ای محتمل به نظر می‌رسد.
وی با اشاره به سوانح روی داده در خلیج فارس عنوان داشت: سوانحی که تاکنون روی داده بیشتر مربوط به کشتی‌های کمتر از 10 هزار
GT بوده که به ترتیب 31 درصد تصادف دریایی، 22 درصد نشت مواد نفتی و 20 درصد آلودگی دریایی بوده است.
ایزدیان با بیان اینکه این آمار بیانگر این واقعیت است که همیشه باید برای مقابله با سوانح و در نتیجه آلودگی‌های دریایی آماده باشیم، ابراز داشت: با توجه به حساسیت‌های ارزشمند زیست محیطی و همچنین ذخیره‌های بسیار بالایی که در منطقه وجود دارد باید به سمتی حرکت کنیم که با یک همکاری منطقه‌ای بتوانیم از این ذخایر محافظت کنیم.
وی ادامه داد: باید با استفاده از کنوانسیون‌هایی که وجود دارد همکاری و توسعه محیط زیست دریایی ایجاد شود تا بر اساس آن کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان که شامل ایران، قطر، بحرین، عراق، کویت، عربستان، امارات و عمان است متعهد شوند که تلاش بیشتری برای حفظ و حراست از محیط زیست دریایی به کار گیرند.
ایزدیان با اشاره به همکاری سازمان بنادر و دریانوردی با دستگاه‌های داخل کشور مانند محیط زیست، نفت، شیلات و‌ چندین ارگان دیگر افزود: سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری با سازمان‌ها وزارتخانه‌های مرتبط داخلی، تدابیر لازم برای پیشگیری و مقابله با آلودگی دریایی و جلوگیری از سرایت آن‌ها به آب‌های ایران به منظور کاهش خسارت‌ها را اندیشیده است.
وی همچنین از راه‌اندازی واحد هماهنگی در حوزه خلیج فارس در بنادر کشورهای کویت، بحرین و همچنین بندر‌عباس در کشور ایران خبر داد و عنوان داشت: این واحدهای هماهنگی با داشتن شناورهای ویژه مقابله با آلودگی و نجات دریایی آماده پاسخگویی به شرایط و اضطرار دریایی در منطقه و در آب‌های کم عمق و عمیق هستند.
ایزدیان افزود: با همکاری کشور عمان تمام شناورهای ورودی و خروجی تنگه هرمز توسط سیستم کنترل ترافیک منطقه مورد شناسایی دریایی قرار می‌گیرد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران علاوه بر الحاق به کنوانسیون‌های زیست محیطی و الزام به قوانین آن‌ها، طرح ملی مقابله در برابر آلودگی نفتی را تدوین کرده که هدف آن فراهم کردن آمادگی و هماهنگ‌سازی تمام نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی است.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون این طرح در دولت بازنگری و تصویب شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم این طرح برای مقابله با آلودگی‌های زیست محیطی بتواند کمک‌های شایانی بکند.

همایش و مانور ملی مقابله با آلودگی های نفتی و جستجو و نجات دریایی از روز چهارشنبه به مدت دو روز در بوشهر ادامه دارد.
۱۲ اسفند ۱۳۸۹ ۱۴:۴۷
کد خبر : ۶,۴۳۰

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید