سوخت کم‌سولفور نیم درصد برای ناوگان ملی دریایی تامین شد/ برنامه‌ریزی برای توسعه ساحل و فراساحل سوخت‌رسانی در بندر سلخ در جزیره قشم بیانیه سازمان بنادر درباره توقیف بار کشتی ایرانی در آب‌های یونان/ اقدام یونانی‌ها؛ دزدی دریایی و برخلاف موازین بین‌المللی است/ دولت یونان فورا به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند زیرساخت بانکرینگ در بندر چابهار ایجاد می‌شود/ توزیع روزانه ۱۲۰۰ تن سوخت‌ کم‌سولفور به ناوگان ملی از سایت بندر شهید رجایی آمادگی بندر تیاب برای جذب سرمایه گذار جهت احداث انبارهای نگهداشت کالا / ساخت اسکله چند منظوره بندر سیریک درحال اتمام است ضرورت تسهیل تردد کشتی‌های با پرچم ایران به تمامی بنادر روسیه/ تسریع در راه‌اندازی خط منظم کشتیرانی رو-رو بین بنادر روسیه و بنادر شمالی ایران/ اعلام آمادگی ایران برای سرمایه گذاری در خرید و ساخت کشتی برای فعالیت در خزر روسیه و‌ ایران برای توسعه همکاری دریایی مصمم هستند/ حداکثر بار از دریای خزر باید به بنادر ایران برسد/ لزوم عمیق‌سازی دریای خزر برای افزایش حمل‌ونقل دریایی اولین سالگرد تدفین شهیدان گمنام در بندر شهید رجایی برگزار شد کاهش ۲ میلیون تنی کالای اساسی انباشته در بندر امام خمینی(ره)/ خروج کالا از بندر امام با سرعت در حال انجام است برنامه سازمان بنادر برای مقابله با کرونا و بیماری‌های عفونی در بنادر و روی کشتی در سال ۱۴۰۱/ تداوم نظارت و کنترل شیوع بیماری‌های عفونی در بنادر بازرگانی و مسافری امضای ۱۲ سند همکاری در حوزه های مختلف بین ایران و عمان
دیدار نماینده سازمان بنادر در آیمو با مدیر صندوق بین المللی جبران خسارت های ناشی از مواد نفتی
علی اکبر مرزبان، معاون نمایندۀ دایم جمهوری اسلامی ایران در IMO و نمایندۀ سازمان بنادر و دریانوردی در صندوق بین المللی جبران خسارت های ناشی از آلودگی مواد نفتی (IOPC Fund) در مقر این صندوق حاضر و با مدیر آن دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که در راستای اجرای کنوانسیون ایجاد صندوق IOPC مصوب سال 1992 میلادی صورت گرفت، علی اکبر مرزبان اولین سری از گزارش دریافت مواد نفتی مشمول کنوانسیون مربوط به سال های 2008 الی 2010 میلادی را که از سوی شرکت ملی نفت ایران تهیه و ارسال شده بود، رسما تحویل مدیر صندوق کرد.

در این دیدار، اوستروین ضمن تشکر از دولت جمهوری اسلامی ایران بابت ارایۀ گزارش های دریافت مواد نفتی به عنوان رکن اصلی تعهدات ناشی از کنوانسیون، بار دیگر عضویت ایران در صندوق را با توجه به جایگاه این کشور در صنعت نفت جهان و موقعیت منحصر بفرد منطقۀ خلیج فارس به لحاظ آسیب پذیری در قبال حوادث دریایی منجر به آلودگی مواد نفتی، بسیار مهم و در خور توجه دانست و آن را ستود.

جمهوری اسلامی ایران در آبان ماه سال 1387ه.ش به عضویت در کنوانسیون مذکور در آمد و یک سال بعد به اجرای مفاد آن متعهد شد. به موجب این کنوانسیون دریافت کنندگان مواد نفتی مشمول این معاهده مکلف اند، هر ساله گزارشی از میزان دریافت مواد نفتی مشمول کنوانسیون را به صندوق ارایه نمایند تا صندوق بر اساس آن و طبق فرمول خاص خود سهم الشرکه و یا همان حق عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران را محاسبه و جهت پرداخت به دریافت کنندگان اعلام نماید.

در کشور ایران شرکت ملی نفت دریافت کنندۀ انحصاری مواد نفتی مورد نظر محسوب می شود و نظارت بر حسن اجرای کنوانسیون در کشور ایران نیز با سازمان بنادر و دریانوردی است. عدم ارایۀ گزارش و پرداخت سهم الشرکه، محرومیت دولت عضو از شرکت در روند تصمیم گیری های صندوق و نیز عدم پرداخت غرامت در صورت بروز حوادث دریایی در آب ها و سواحل دولت عضو صندوق را در پی خواهد داشت.

 

۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۰۹:۰۲
کد خبر : ۶,۶۵۶

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید