به گزارش روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، سعید ایزدیان، معاون امور دریایی سازمان با اعلام این موضوع گفت : «هم اکنون از سه فروند بالگرد مورد استفاده سازمان بنادر و دریانوردی، یک فروند در رشت مستقر است که مأموریت های محوله در دریای خزر را انجام می دهد و 2 فروند نیز در جنوب (یک فروند بوشهر و یک فروند بندرعباس) مأموریت های خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان تا بندر گواتر (مرز دریایی ایران و پاکستان) را عهده دار هستند.»<br> مهندس ایزدیان با اشاره به این که خلیج فارس، دریای عمان و بویژه تنگه هرمز به دلیل ویژگیهای اکولوژیکی، وجود منابع سرشار انرژی و آمار بالای تردد کشتیهای تجاری و نفتکشها، در سال 1387 از سوی سازمان بین المللی دریانوردی بعنوان مناطق حساس دریایی تعیین و اعلام شده اند، تصریح کرد : «سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران بر اساس الزامات کنوانسیون های SAR، OPRC و MARPOL و همچنین حضور حاکمیتی به منظور نظارت، پایش و کنترل منابع آلوده کننده دریایی ناشی از فعالیت تأسیسات دریایی و نفتی، تردد کشتیها و سایر تأسیسات ساحلی که آلودگی های زیادی را به دریا وارد می کنند، اقدام به بهره برداری از سه فروند بالگرد برای مقابله با موارد مذکور نموده است.»<br> معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود : «در این راستا برنامه ریزی های مستمر جهت اجرای گشتهای هوایی در مسیرهای مشخص و برفراز مناطق مختلف دریایی با حضور کارشناسان مقابله با آلودگی از بنادر مختلف در حال انجام است. پروازهای یاد شده که از تاریخ 15 آذر ماه 1389 آغاز شده، با برنامه ریزی های دقیق، مناطق دریایی اشاره شده را زیر پوشش قرار داده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت. بر این اساس، تاکنون مستندسازی های تخصصی از نقاط آلوده و منابع آلوده کننده نیز صورت گرفته که این مستندات مورد تجزیه و تحلیل کارشناسی قرار می گیرند تا اقدامات بعدی قابل انجام باشد. از جمله موارد پایش و نظارت بر آلودگی های نفتی انجام شده می توان به حادثه آسیب دیدگی عمده در لوله نفتی منطقه دیلم در استان بوشهر اشاره نمود که در نیمه اول بهمن 89 اتفاق افتاد و حجم زیادی نفت خام، مناطق خشکی، ساحلی و دریایی را آلوده کرد. در این حادثه که 8 سورتی و در مجموع 14 ساعت پرواز با بالگرد BELL 212 صورت گرفت، انجام بموقع پایشهای هوایی سبب شناسایی دقیق نقاط آلوده و مقابله سریع با آن گردید.»<br> وی در عین حال با تأکید بر اهمیت کمک به افراد مضطر در دریا و نجات جان ایشان گفت : «جستجو و نجات دریایی نیز یکی از موضوعات اجرایی مفاد کنوانسیون SAR است که در این زمینه نیز به محض اعلام وضعیت اضطرار بالگردها با سرعت عمل و مهارت اقدام به جستجو و نجات افراد آسیب دیده و انتقال آنان به مناطق امن ساحلی نموده اند.»<br> <br> <br> <br>