سوخت کم‌سولفور نیم درصد برای ناوگان ملی دریایی تامین شد/ برنامه‌ریزی برای توسعه ساحل و فراساحل سوخت‌رسانی در بندر سلخ در جزیره قشم بیانیه سازمان بنادر درباره توقیف بار کشتی ایرانی در آب‌های یونان/ اقدام یونانی‌ها؛ دزدی دریایی و برخلاف موازین بین‌المللی است/ دولت یونان فورا به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند زیرساخت بانکرینگ در بندر چابهار ایجاد می‌شود/ توزیع روزانه ۱۲۰۰ تن سوخت‌ کم‌سولفور به ناوگان ملی از سایت بندر شهید رجایی آمادگی بندر تیاب برای جذب سرمایه گذار جهت احداث انبارهای نگهداشت کالا / ساخت اسکله چند منظوره بندر سیریک درحال اتمام است ضرورت تسهیل تردد کشتی‌های با پرچم ایران به تمامی بنادر روسیه/ تسریع در راه‌اندازی خط منظم کشتیرانی رو-رو بین بنادر روسیه و بنادر شمالی ایران/ اعلام آمادگی ایران برای سرمایه گذاری در خرید و ساخت کشتی برای فعالیت در خزر روسیه و‌ ایران برای توسعه همکاری دریایی مصمم هستند/ حداکثر بار از دریای خزر باید به بنادر ایران برسد/ لزوم عمیق‌سازی دریای خزر برای افزایش حمل‌ونقل دریایی اولین سالگرد تدفین شهیدان گمنام در بندر شهید رجایی برگزار شد کاهش ۲ میلیون تنی کالای اساسی انباشته در بندر امام خمینی(ره)/ خروج کالا از بندر امام با سرعت در حال انجام است برنامه سازمان بنادر برای مقابله با کرونا و بیماری‌های عفونی در بنادر و روی کشتی در سال ۱۴۰۱/ تداوم نظارت و کنترل شیوع بیماری‌های عفونی در بنادر بازرگانی و مسافری امضای ۱۲ سند همکاری در حوزه های مختلف بین ایران و عمان
تقویت حاکمیت دریایی با استفاده از بالگردهای جستجو و نجات و مقابله با آلودگی
بهره گیری از بالگرد، کمک شایانی به انجام بموقع و با کیفیت وظایف حاکمیتی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی نموده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، سعید ایزدیان، معاون امور دریایی سازمان با اعلام این موضوع گفت : «هم اکنون از سه فروند بالگرد مورد استفاده سازمان بنادر و دریانوردی، یک فروند در رشت مستقر است که مأموریت های محوله در دریای خزر را انجام می دهد و 2 فروند نیز در جنوب (یک فروند بوشهر و یک فروند بندرعباس) مأموریت های خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان تا بندر گواتر (مرز دریایی ایران و پاکستان) را عهده دار هستند.»
مهندس ایزدیان با اشاره به این که خلیج فارس، دریای عمان و بویژه تنگه هرمز به دلیل ویژگیهای اکولوژیکی، وجود منابع سرشار انرژی و آمار بالای تردد کشتیهای تجاری و نفتکشها، در سال 1387 از سوی سازمان بین المللی دریانوردی بعنوان مناطق حساس دریایی تعیین و اعلام شده اند، تصریح کرد : «سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران بر اساس الزامات کنوانسیون های SAR، OPRC و MARPOL و همچنین حضور حاکمیتی به منظور نظارت، پایش و کنترل منابع آلوده کننده دریایی ناشی از فعالیت تأسیسات دریایی و نفتی، تردد کشتیها و سایر تأسیسات ساحلی که آلودگی های زیادی را به دریا وارد می کنند، اقدام به بهره برداری از سه فروند بالگرد برای مقابله با موارد مذکور نموده است.»
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود : «در این راستا برنامه ریزی های مستمر جهت اجرای گشتهای هوایی در مسیرهای مشخص و برفراز مناطق مختلف دریایی با حضور کارشناسان مقابله با آلودگی از بنادر مختلف در حال انجام است. پروازهای یاد شده که از تاریخ 15 آذر ماه 1389 آغاز شده، با برنامه ریزی های دقیق، مناطق دریایی اشاره شده را زیر پوشش قرار داده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت. بر این اساس، تاکنون مستندسازی های تخصصی از نقاط آلوده و منابع آلوده کننده نیز صورت گرفته که این مستندات مورد تجزیه و تحلیل کارشناسی قرار می گیرند تا اقدامات بعدی قابل انجام باشد. از جمله موارد پایش و نظارت بر آلودگی های نفتی انجام شده می توان به حادثه آسیب دیدگی عمده در لوله نفتی منطقه دیلم در استان بوشهر اشاره نمود که در نیمه اول بهمن 89 اتفاق افتاد و حجم زیادی نفت خام، مناطق خشکی، ساحلی و دریایی را آلوده کرد. در این حادثه که 8 سورتی و در مجموع 14 ساعت پرواز با بالگرد BELL 212 صورت گرفت، انجام بموقع پایشهای هوایی سبب شناسایی دقیق نقاط آلوده و مقابله سریع با آن گردید.»
وی در عین حال با تأکید بر اهمیت کمک به افراد مضطر در دریا و نجات جان ایشان گفت : «جستجو و نجات دریایی نیز یکی از موضوعات اجرایی مفاد کنوانسیون SAR است که در این زمینه نیز به محض اعلام وضعیت اضطرار بالگردها با سرعت عمل و مهارت اقدام به جستجو و نجات افراد آسیب دیده و انتقال آنان به مناطق امن ساحلی نموده اند.»



۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۱۴:۲۲
کد خبر : ۶,۷۲۳

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید