افزایش سهم ریلی بار کانتینری؛ یک مساله فرابخشی است / ضرورت تعیین و تبیین تکالیف سایر حوزه ها برای افزایش سهم بار ریلی در بنادر نخستین بویه اقیانوسی ساخت داخل در بندر شهید رجایی نصب شد/ خودکفایی در تولید علایم شناور دریایی/ تولید انبوه بویه از اوایل سال آینده بنادر گوادر و چابهار مکمل یکدیگر هستند/ جایگاه ویژه بندر چابهار در اقتصاد بین الملل و سیاست خارجی هند / ضرورت افزایش اشتیاق به توسعه بندر چابهار بین مردم بومی و محلی/ لزوم ایجاد زیرساخت های فرودگاهی، ریلی و شهری در چابهار بندر چابهار؛ قابلیت پذیرش کشتی های سایز بزرگ را دارد/ بندر چابهار؛ اولین بندری است ‌که در قالب قرارداد BOT؛ اپراتور بین المللی برای آن جذب شد/ اپراتور بین المللی فعال در بندر چابهار؛ متعهد به سرمایه گذاری در روبناها و خرید تجهیزات است/ بندر چابهار با برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، پاسخگوی خطوط لاینری است‌ توسعه همه جانبه بندر چابهار نیازمند همگرایی مقامات بومی و ملی است/ نیاز جدی بندر چابهار اتصال به شبکه سراسری راه آهن/ ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی تمام مکانیزه در بندر چابهار در دستور کار برگزاری دوره آموزشی اصول حمل و نقل و نگهداری کالاهای خطرناک در بنادر/ ارتقاء دانش تخصصی کارشناسان HSE و آتش نشانی بنادر کشور ضرورت تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر نوشهر/ لزوم اجرایی شدن پروژه راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی/ تسریع در عملیاتی شدن لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بندر فریدونکنار نفتکش سابیتی تا ۹ روز آینده وارد بندرعباس می شود/ سابیتی؛ اکنون وارد تنگه باب المندب شده است/ نشت نفت از نفتکش سابیتی مهار شد هیچ مرجع دریایی منطقه ای به درخواست کمک نفتکش Sabiti در زمان حادثه پاسخ نداد ‌اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در صنایع فراساحل‌، مهمترین محورهای پنجمین نمایشگاه دریایی‌
پیام علی اکبر صفایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان به مناسبت روزجهانی دریانوردی
حمل و نقل بیش از 90 درصد از کالاها در جهان از طریق دریا صورت می پذیرد و این یعنی اینکه اقتصاد جهانی متاثر از دریاست به عبارت دیگر "maritime depencencyfacdor" دنیا نسبت به دریا زیاد می باشد و این تاثیر و اهمیت روز بروز افزایش می یابد.

رشد فعالیتها و حمل و نقل 6/8 درصدی دریایی در سال 2010 و پیش بینی رشد 7/7 و 8 درصد در سالهای 2011، 2012 و 2013 توسط "Golden insight" نشان دهنده این است مسیر
می باشد این مهم علی رغم شرایط بحران اقتصادی حاکم در اروپا و امریکا است.

حال هم که عرصه اقتصادی دنیا در حال تحول است این بخش نه تنها نقش خود را از دست نداد بلکه ارزش و جایگاه آن روز بروز در دنیا ارتقا می یابد و بسیاری از جوانان علاقه به این حرفه مهم و سخت، پای به این عرصه می گذارند.* *در این میان، بخش مهمی از زحمات این بخش بر دوش دریانوردان زحمت کش قرار دارد که مدتها به دور از خانواده در فکر انتقال کالاها و لوازم مورد نیاز مردم در سراسر جهان هستند و در این راه با سختی های فراوانی دست به گریبانند.

دریانوردی از دیرباز بخش مهمی از تجارت را تشکیل می داد و  دریانوردانی که به عشق خدمت به مردم در راه تامین نیازهای آنها، روزها و ماهها عمر خود را در دریاها می گذراندند. به پاس قدردانی از این تلاش ها، هفتم مهرماه از سوی سازمان جهانی دریانوردی به عنوان روز جهان دریانوردی نامگذاری شده است تا فرصتی باشد برای تقدیر از زحمات ارزشمند این بخش. در کشورمان نیز از سال گذشته هفته ای به این نامه نامگذاری شده است تا این امکان فراهم شود ابعاد مختلف نقش و جایگاه دریانوردان بیش از پیش معرفی شود.

کشور عزیزمان ایران نیز از گذشته های دور با توجه به وجود سواحل بسیار در شمال و جنوب، در این بخش حرف های بسیاری برای گفتن داشت و گواه آن فعالیت بیش از 200  هزار دریانورد در سراسر کشور است. خوشبختانه به مدد تلاش های صورت گرفته طی سالیان اخیر، ایران جایگاه مهمی در
فعالیت های مختلف دریایی در منطقه و حتی در دنیا بدست آورده است.

قرار گرفتن در کریدور شمال -جنوب و همچنین در آبراه مهم تنگه هرمز، علاوه بر اینکه موقعیت ایران را در بخش تجاری مهم ساخته باعث گردیده به مدد این جایگاه بنادر مختلفی در شمال و جنوب احداث شود و دریا به عنوان محور اصلی توسعه مدنظر قرار گیرد.

از سوی دیگر وابستگی معیشت بخش اعظمی از جمعیت کشور خصوصا در مناطق ساحلی به دریا منجر به اجرای پروژه های بسیاری از سوی دولت در این مناطق شده که ثمره این موضوع ایجاد اشتغال و رفع بخش مهمی از مشکلات اقتصادی این مناطق بوده است.

چنانچه بخواهیم در کنار نقش کشورمان در فعالیت های دریایی منطقه و دنیا، نگاهی به موقعیت استان هرمزگان در این بخش داشته باشیم درمی یابیم، بهره گیری از بیش از 2 هزار و 237 کیلومتر ساحل در استان هرمزگان که بیش از نیمی از سواحل جنوب کشور را شامل می شود، و وجود 72 بندر، این استان را به استانی متمایز و پیشرو در این بخش تبدیل کرده است، به طوری که جشنواره
خدمت رسانی دولت در  بخش دریایی و بندری در سراسر استان در دست انجام است.

در حوزه پروژه های عمرانی و زیربنایی از احداث موج شکن های مردمی گرفته که در سراسر استان که با هدف تسهیل فعالیت های دریانوردی، عملیات مطالعه و احداث آنها در دست اقدام است تا احداث و یا توسعه بنادر کوچک تجاری، صیادی و مسافری که هرمزگان را به استانی کاملا دریایی بدل کرده است و به رونق دریانوردی در استان منجر شده است.

در خصوص جایگاه خاص استان همان بس که حدود 60 درصد عملیات انجام شده در بنادر کشور از طریق بنادر این استان انجام می شود و این یعنی به تنهایی بیش از نیمی از عملیات صادرات، واردات، ترانزیت و ترانشیپ بنادر کشور.

وجود بنادر بزرگی همچون شهید رجایی، شهید باهنر  و بندرلنگه در هرمزگان جلوه خاصی به این استان بخشیده و این استان را به دروازه اقتصاد کشور مبدل کرده است. امروز بندر شهید رجایی به مدد تلاش های صورت گرفته به یکی از افتخارات ملی تبدیل شده که روزانه پذیرای دریانوردان بسیاری از اقصی نقاط دنیا است. تلاش هایی که در طول سالیان اخیر منجر به رشد چشمگیر عملیات این بندر خصوصا در بخش کانتینری شده و رتبه این بندر را در بین بنادر بزرگ کانیتنری دنیا طی سال گذشته میلادی 5 رتبه افزایش داده و به رتبه 47 رسانده که نماد دیگری از تقویت روحیه خودباوری در بزرگترین بندر بازرگانی و تجاری کشور است.

این بندرکه به درستی به آن دروازه طلایی اقتصاد کشور اطلاق می شود طی این مدت توانسته همگام با توسعه سایر بنادر و با بهره گیری از تلاش های ارزنده دریانوردان و فعالان دریایی و بندری و  با
بهره گیری از رهنمودهای مقام معظم رهبری، مسیر شتابان توسعه را در بخش های مختلف بپیماید به طوری که این بندر در حال حاضر در مرحله گذر به سمت بنادر نسل سوم و بنادر هاب منطقه است.

جدب بیش از 2570 میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخشهای تولیدی، ارزش افزوده و لجستیک ما را به این مهم نزدیک ساخته است و این رویه در سال جاری نیز با جدیت و ارقام بیشتری دنبال می شود.

قطعا این موفقیت ها نتیجه تلاش همه جانبه بخش های مختلف دریایی و بندری است که در یک چرخه همکاری، همت ایرانی را به باور تبدیل کردند.

در کنار توجه به توسعه بنادر بزرگ تجاری و همچنین ساخت بنادر کوچکی همچون سیریک و جاسک و موج شکن های در دست اجرا، بخش تفریحی و مسافری نیز جهش قابل قبولی در استان یافته است. تردد سالانه بیش از 6 میلیون مسافر میان بنادر مسافری استان، نشان از جایگاه دریا در بین خانواده های ایرانی خصوصا مردم دریادل استان هرمزگان دارد که بر همین اساس، سازمان بنادر با آگاهی از این وضعیت عملیات توسعه حمل و نفل مسافری را در 2 بخش توسعه بنادر مسافری و بهره گیری از شناورهای استاندارد و ایمن آغاز کرده که خرسندیم موجبات رضایت مردم را فراهم نمودیم.

در عین حال باید گفت عرصه دیایی استان، عرصه ای است بزرگ که در صورت توجه بیشتر، قابلیت این را دارد که بتوانیم با بهره گیری از آنها به رشد جایگاه این بخش در اقتصاد کمک نماییم.

در خاتمه برخود لازم می دانم در آستانه این روز مهم و به پاس قدردانی از تلاش های دریانوردان و دریاییان عزیز، به تمامی دریانوردان و فعالان عرصه دریانوردی دا قوت و خسته نباشید عرض کنم و این روز را که سازمان بنادر آن را به هفته دریانوردی تبدیل نموده است به آنها تبریک بگویم و امیدوارم عرصه پر ارزش دریانوردی همچون گذشته و با تلاش تمامی دلسوزان این بخش و با بهره گیری از رهنمودهای مقام معظم رهبری، راه پر رونق و رو به توسعه خود را همچنان ادامه دهد که این مهم قطعا موجب سرافرازی میهن اسلامیان خواهد شد.


۴ مهر ۱۳۹۰ ۱۰:۱۴
کد خبر : ۷,۷۳۸

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید