سازمان بنادر؛ پسکرانه بنادری که فرصت سرمایه گذاری دارند را اولویت گذاری کند/ رونق پسکرانه بنادر مستلزم توسعه حمل و نقل ریلی و جاده ای است/ کاهش هزینه های تولید با حضور تولیدکنندگان در پسکرانه بنادر/ افزایش صادرات کالا با استقرار واحدهای صنعتی در پسکرانه بنادر افزایش همکاری های تجاری بنادر گیلان با بندر اکتائو قزاقستان/ بهره گیری از ظرفیت سرمایه گذاران خارجی، وارد کنندگان و صادرکنندگان تخفیف ۴۰ درصدی هند و سازمان بنادر به کشتی‌های ورودی به بندر چابهار اولین همایش اتصال کارآمد ریل – بندر چهارم اسفندماه در تهران برگزار می شود/ بررسی راهکارهای افزایش سهم ریل از بار ورودی و خروجی از بنادر/ شناسایی نقش حمل و نقل ریلی در شاخص های عملکرد لجستیک بنادر اتصال ترمینال های طرح توسعه بندر شهیدبهشتی به محورهای مواصلاتی/ تسهیل ترانزیت کالا از بندر چابهار/ سهولت دسترسی به ترمینال های کانتینری طرح توسعه بندر شهیدبهشتی آماده سازی شناورهای جستجو و نجات دریایی هرمزگان/ ساخت و تعمیر اسکله های مسافری با هدف تسهیل در پهلودهی شناورها/ طراحی ۶ فروند اسکله فلزی شناور در مبادی گردشگری هرمزگان ساخت اولین کشتی یخچال دار پشتیبانی ماهیگیری کشور در بندرعباس ضرورت رونق صنعت بانکرینگ در ایران/ اعلام مهم ترین چالش ها و راهکارهای توسعه ترانزیت کشور/ لزوم کاهش هزینه های حمل ریلی کالاهای ترانزیتی و صادراتی ​ تکمیل پروژه خط آهن چابهار - زاهدان در سال 1400/توسعه سفرهای دریایی به کشورهای خلیج فارس و خزر دنبال می شود/ تعرفه‌های واحد ترانزیت با 5 کشور بیانیه پایانی بیست و هفتمین همایش ارگان های دریایی کشور/ تأکید بر استفاده از ظرفیت های کشور در حوزه صنعت حمل و نقل دریایی
پیام مدیر بندر امیرآباد به مناسبت روز جهانی دریانوردی 1390
شاید کشتیرانی و دریانوردی یکی از مطرح ترین صنایع جهان در عرصه بین المللی باشد که در عین حال مخاطره آمیزترین آنها نیز محسوب می شود.

به تجربه ثابت گردیده است که بهترین راه افزایش امنیت در دریا با توسعه قوانین بین المللی امکان پذیر خواهد بود که از نیمه قرن نوزدهم میلادی از سوی تمامی کشورهای تابعه به مورد اجرا گذارده شده است. کشورهای متعددی با ارائه پیشنهاداتی خواستار تشکیل نهادی بین المللی دائمی برای برقراری امنیت و افزایش آن شدند. در همین راستا در سال 1948 میلادی طی کنفرانسی در ژنو سازمان بین دولتی شورایی در امور دریانوردی( (IMCOتأسیس گردید که بعدها به سازمان جهانی دریانوردی
(  (IMOتغییر نام داد.

سازمان جهانی دریانوردی همه ساله روز جهانی دریانوردی را گرامی می دارد. تاریخ دقیقی که به این مناسبت اختصاص یافته است در بین کشورها و دولتهای جهان متغیر است، اما معمولاً هفته آخر سپتامبر (مصادف با اوایل مهر ماه) در اکثر نقاط جهان به این مهم پرداخته می شود و هر سال بنا به ضرورت و اهمیت شعاری برای آن تعیین می شود .

ما امسال در بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد به عنوان بزرگترین بندر حاشیه ی دریای خزر و با شعار "سال لزوم پاسخ هماهنگ به پدیده ی دزدی دریایی"  بر آن هستیم تا از هر گونه موازی کاری و تداخل برنامه های مبارزه با دزدی دریایی جلوگیری کرده و با بهره گیری از راهکار های نوین ، خانواده ی بزرگ دریانوردی و صنایع وابسته به آن را در برابر این مشکل ایمن سازیم .

اگرچه ایمنی را مصونیت در برابر آسیب های ناشی از حوادث، اعم از طبیعی و غیرطبیعی معنا کرده ایم ولی از آن جایی که نمی توان به ایمنی به صورت صد در صد دست یافت، معمولاً از اصلاحاتی نظیر «ارتقاء ایمنی» و یا  «سطح پیشرفت ایمنی» استفاده می کنند و سطح پیشرفت ایمنی رابطه تنگاتنگی با توسعه دارد .  لذا حداکثر کردن سطح پوشش ایمنی یکی از اهداف دستیابی به توسعه پایدار بشمار می آید و ضرورت این امر در بنادر که از شاهراههای  حیاتی اقتصادی کشورها محسوب می شوند صد چندان می باشد .

به هر حال با در نظر گرفتن وسعت عملیاتی سازمان های دریایی و بندری ، امکان وقوع حادثه و جرم و سرقت در هر سطح  از ایمنی ، اجتناب ناپذیر است و در بسیاری از موارد عدم ارائه پاسخ هماهنگ از سوی مراجع ذیربط ، نه تنها منجر به شفاف سازی و بسیج نیروها برای مقابله با آن نمی شود بلکه می تواند بستر مناسبی برای رشد عوامل مخرب و ... باشد .

بنا بر همین اصل مطمئن هستـم که اگرچه همـت و پایمردی، تخصـص و تعـهد کلیه افراد ذیربط و دست اندرکار با هر ظرفیتی در سازمان می تواند در بهبود شرایط و افزایش ضریب ایمنی نقش بسزایی داشته باشد ، لیکن ارزش واقعی کار هنگامی است که مجموعه های مرتبط ، بصورت یکپارچه و با هماهنگی کامل در مورد مسائل مختلف موضع گیری کرده و با تدوین دستور کار  یا اصلاح دستورالعمل های موجود ،  علاوه بر مقابله هر چه موثرتر با پدیده هایی همچون دزدی دریایی و ... ،  مرجعی واحد برای پاسخگویی به رسانه ها انتخاب نمایند .

گفتنی است با توجه به موقعیت ممتاز جغرافیایی و نقش محوری و برجسته ایران در کریدور شمال – جنوب و نیز ثبات سیاسی و اجتماعی حاکم بر این کشور ، بهره گیری از نظام هماهنگ پاسخگویی ، نقش بسیار مهمی در  هدایت رسانه های بین المللی خواهد داشت و بالطبع رضایت و امنیت خاطر سرمایه گذاران و صاحبان کالا و
مجموعه های مرتبط با این صنعت را فراهم خواهد کرد . امری که در اندازه های کوچکتر در بندر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد به اجرا گذاشته و به نتایج بسیار مثبتی از جمله کسب رکوردهای بی شمار در زمینه های تخلیه و بارگیری و  جذب سرمایه گذار دست یافته ایم .

در پایان به نوبه ی خود به  عنوان عضو کوچکی از جامعه ی بزرگ دریایی ایران ، روز جهانی دریانوردی را به همه ی دریادلان این عرصه تبریک عرض می نمایم .

۶ مهر ۱۳۹۰ ۱۵:۰۰
کد خبر : ۷,۸۲۸

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید