بهره برداری از ۱۲ طرح دریایی و بندری هرمزگان به ارزش ۱۴۰۰ میلیون ریال/ احداث پایانه ترانزیت و صادراتی در بندر شهید رجایی/ احداث ۱۲ پست اسکله شناور گردشگری اجرای ۹ پروژه عمرانی و توسعه ای در بنادر آبادان/ ساخت اسکله های بتنی و شناور در بنادر آبادان/ افزایش ۳ برابری ظرفیت انبارها اقدامات سازمان بنادر، در روزهای اوج شیوع ویروس کرونا قابل تقدیر است/ سازمان بنادر؛ تقویت و توسعه متوازن بنادر کوچک را پیگیری می کند/ سازمان بنادر؛ به خوبی مشارکت و حضور بخش خصوصی در پروژه های بندری را دنبال می کند ۳۰۰ هزار TEU به ظرفیت کانتینری بندر خرمشهر اضافه شد/ رشد ۷۱ درصدی بارگیری کانتینری در بندر خرمشهر/ خارج سازی ۵ فروند شناور مغروقه در اروند و یک فروند در بندر امام(ره) تا پایان سال جاری حرکت های توسعه ای و انقلابی در بنادر کشور صورت گرفته است/ هیچ نشانی از تحریم در بنادر دیده نمی شود/ بندر امام(ره)؛ به یک بندر ترانزیتی و صادراتی تبدیل شده است/ عملکرد سازمان بنادر و بندر امام(ره) در پروژه های شهر - بندر قابل تحسین است طرح های توسعه‌ای و سرمایه گذاری بندرامام(ره) در پیشکرانه، محوطه بندری و پسکرانه در دست اجراست/ ۱۷ پروژه سرمایه گذاری به ارزش ۱۶۰٠۰ میلیارد ریال در حال ساخت و ساز/پیش بینی لایروبی و تعمیق کانال دسترسی خور موسی تا دو ماه آینده/ احداث ۴ ترمینال مکانیزه غلات در بندرامام(ره)/ کاهش توقف کشتی ها از ۵ روز به ۳ روز/ در بندر امام(ره) رسوب کالا نداریم فرصت های مناسبی برای سرمایه گذاری در بنادر وجود دارد/ پیشرفت مطلوب بنادر ایران با توجه به شرایط تحریمی کشور/ ضرورت تکمیل زنجیره حمل و نقل دریایی برای حمایت از سرمایه گذاران آزاد سازی اراضی در مسیر احداث راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی بندر بوشهر؛ آماده پذیرش کشتی‌های ۵۰ هزار تنی است سازمان بنادر؛ با جدیت جذب سرمایه گذاری را دنبال می کند/ بنادر و پسکرانه آن؛ ویژگی های متعددی برای سرمایه گذاران دارد/ بنادر شمالی؛ طی سال های اخیر رشد خوبی داشتند
دشوارهای فیلم‌سازی برروی دریا
محمدبزرگ‌نیا از دلایل بیش از شش سال فیلم‌ نساختنش گفت و از اینکه چگونه فیلم «راه آبی ابریشم» را به عنوان یک فیلم دریایی و سفرنامه‌ای آماده نمایش کرده است.

 

کارگردان فیلم «راه آبی ابریشم» که این روزها در سینماها به نمایش درآمده است، در پاسخ به اینکه چرا بعد از فیلم «جایی برای زندگی» که شش سال قبل ساخته شد دیگر فیلمی نساخت، گفت:‌ پروژه «راه آبی ابریشم»، سرمایه‌، امکانات‌، تحقیقات و پروداکشن بسیاری را نیاز داشت که فراهم کردن آنها به خودی خود چند سال وقت می‌گرفت. در واقع بخشی از این فاصله زمانی شش ساله که بین ساخت «جایی برای زندگی» و «راه آبی ابریشم» به وجود آمده به دلیل فراهم کردن امکانات تولید «راه آبی ابریشم» بود.

وی یادآور شد: ساخت پروژه «راه آبی ابریشم» بلافاصله پس از «جایی برای زندگی» مدنظرم بود که حدود یک سال و نیم را صرف تحقیق درباره موضوع آن کردم. پس از آن نیز، مدت زمانی برای نگارش فیلمنامه صرف شد.

کارگردان «راه آبی ابریشم» گفت: قرار بود این فیلم به عنوان یک سریال و برای تلویزیون ساخته شود.‌ زمانی که آقای جعفری جلوه مدیر شبکه اول سیما بود، فیلم‌نامه‌ی اولیه 20 قسمتی از «راه آبی ابریشم» برای تلویزیون نوشتم و قرار بود آن را بسازم اما پس از آنکه آقای جعفری‌جلوه به معاونت سینمایی وزارت ارشاد رفتند، آن طرح نیز منتفی شد.

بزرگ‌نیا خاطرنشان کرد: زمانی که آقای جعفری جلوه به معاونت سینمایی آمدند، پیشنهاد ساخت فیلم سینمایی «راه آبی ابریشم» را به من دادند و ما نیز کار را در زمان مدیریت آقای رضاداد بر بنیاد سینمایی فارابی آغاز کردیم. آن زمان مجلس شورای اسلامی بودجه‌ای برای تولید آثار فاخر سینمایی اختصاص داد. بودجه‌ای برای ساخت دوفیلم که در بخش آثار مذهبی ساخت فیلم سینمایی «ملک سلیمان» به آقای بحرانی سپرده شد و در بخش ملی نیز «راه آبی ابریشم» را من در دست گرفتم.

 

این کارگردان در پاسخ به اینکه اگر این فیلم به صورت سریال ساخته می‌شد، تعداد مخاطبان بیشتری را جذب نمی‌کرد؟ گفت: اینگونه موضوعات برای ساخت سریال جذاب‌تر و دیدنی‌تر هستند. در سریال‌ می‌توان روی اتفاقات و حوادث مختلف مانور بیشتری داد؛ چرا که یک فیلم سینمایی زمان بسیار محدودتری نسبت به یک سریال دارد. ما می‌توانستیم با توجه به گستره‌ی جغرافیایی که در فیلم «راه آبی ابریشم» به آن اشاره می‌شد،داستانی جذاب‌تر و قهرمانانی ماجراجوتر داشته باشیم.

 

 

محمد بزرگ‌نیا درباره‌ی رضایتش از زمان اکران «راه آبی ابریشم»گفت:‌ به نظرم برای اکران چنین فیلم‌هایی فصل تابستان فصل مناسب‌تری است؛ چرا که هم مخاطبان فرصت بیشتری برای دیدن فیلم‌های سینمایی دارند و هم حال و هوای فصل تابستان با آنچه که ما در فیلم نشان می‌دهیم سازگارتر است.

وی خاطرنشان کرد: پخش موفقیت آمیز فیلم در ایران شگردها و رازو رمزهایی دارد، اکنون آمار فروش هفته اول نشان می‌دهد که سیاست‌هایی که برای اکران و تبلیغات «راه آبی ابریشم» در نظر گرفته شده، سیاست‌هایی اشتباه بوده است. امیدوارم در زمان باقی مانده از اکران شرایط بهتر و موثرتری برای جذب مخاطب بیشتر فراهم شود.

بزرگ‌نیا خاطرنشان کرد: جذب مخاطبان عام سینما در ایران برای دیدن چنین فیلم‌هایی سخت است و باید برای آن برنامه‌ریزی تبلیغاتی خاصی صورت گیرد، در واقع اکثر کسانی که تا به امروز فیلم را دیده‌اند دست اندرکاران و مخاطبان حرفه‌ای سینما بوده‌اند که خوشبختانه فیلم را پسندیده‌اند، هر چند که ممکن است نسبت به ساختار آن نقدی داشته باشند.

کارگردان «کشتی آنجلیکا» و «جنگ نفتکشها» گفت:در هر صورت تجربه نشان داده است که مخاطبان عام از فیلم‌های متفاوتی که موضوع و زمان و مکان آن برایش ناشناخته است و از دایره تولیدات روتین خارج شده‌ است استقبال کمتری نشان می‌دهد.

بزرگ نیا درباره‌ی بازتاب مخاطبان در سینما هم گفت:حداقل 10 بار این فیلم در کنار مخاطبان دیده‌ام. هر بار نیز مشاهده کردم که اکثر افراد راضی از دیدن فیلم سینما را ترک می‌کنند.

وی درباره‌ی برنامه‌ریزی برای اکران خارجی فیلم هم گفت: بله. اکنون بنیاد سینمایی فارابی و آقای حسن بشکوفه تهیه‌کننده فیلم به دنبال اکران فیلم در خارج از کشور، خصوصآ کشورهای آسیای شرقی هستند.

 

کارگردان «راه آبی ابریشم» در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که چرا فیلم تبلیغات شهری در اختیار ندارد؟، بیان کرد:‌ ما تبلیغات محیطی بسیار کمی داریم که همین تعداد کم را نیز از یک شرکت تجاری گرفته‌ایم. در هفته آینده شاید تبلیغات شهری از اینکه هست بیشتر شود.

وی درباره تبلیغات تلویزیونی نیز اظهار کرد: به نظر می‌رسد تبلیغات تلویزیونی که برای «راه آبی ابریشم» اختصاص داده شده است، بد نیست. این تبلیغات می‌تواند استقبال اولیه‌ای را برای این فیلم به وجود آورد و پس از آن تبلیغات شفاهی و رودرروی تماشاگران تعیین‌کننده نهایی است.

 

محمد بزرگ‌نیا در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره‌ی حضور نسل‌های مختلف بازیگری در فیلم «راه آبی‌ ابریشم» گفت:‌ من در فیلم‌های قبلی‌ام افتخار همکاری با آقایان انتظامی‌، ارجمند و کیانیان را داشته‌ام اما تا قبل از این فیلم با آقایان رادان ‌و دهکردی و خانم آهنگرانی کار نکرده‌ بودم و «راه آبی ابریشم» اولین تجربه کار من با آنها بود.

 

وی سپس با تقدیر از بازیگرانش گفت: کار در دریا سخت است و خطرات زیادی گروه و بازیگران را تهدیدمی‌کند. تلاطم دریا باعث می‌شود که کشتی مدام در حرکت باشد و این موضوع خطر سقوط در دریا را زیادمی‌کند به ویژه در صحنه‌های پرجنب وجوش و حادثه‌ای چون طوفان و جنگ.

بزرگ‌نیا خاطرنشان کرد: در کنار ترس از تلاطم کشتی‌، شرایط بد جسمی افرادی است که برای اولین‌بار پا به عرشه کشتی می‌گذارند. منصفانه اگر قضاوت کنیم، گروه بازیگران باتمام سختی‌ها و موانع کار بر روی دریا، هنرمندانه و خلاق بازی‌های خوبی ارائه داده‌اند.

کارگردان «راه آبی ابریشم» درباره‌ی دوبله شدن صدای پگاه آهنگرانی در فیلم گفت:‌ پیشنهاد تغییر صدای خانم آهنگرانی را آقای بهرام زند که مسوول دوبله فیلم بود، دادند. چرا که گریم خانم آهنگرانی در این فیلم باعث می‌شد که کمی مسن‌تر از سن واقعی‌شان نشان دهد و در آن شرایط صدای بسیار جوان ایشان به هیچ وجه با چهره او همخوانی نداشت. به همین دلیل تصمیم گرفتیم صدای او را دوبله کنیم تا باورپذیری بیشتری داشته باشد.

 

محمد بزرگ‌نیا در ادامه‌ی گفت‌وگویش با ایسنا در پاسخ به این انتقاد که فیلمنامه «راه آبی ابریشم» می‌توانست داستانک‌های بیشتری داشته باشد، عنوان کرد: اگر فیلم زمان بیشتری برای نمایش در اختیار داشت، می‌شد درطول سفر داستانک‌های بیشتری تعریف کرد و یا داستانک‌های موجود را بیشتر گسترش داد ولی با ظرف زمانی موجود و این که موضوع فیلم حوادث و ماجراهای طول سفر نیست بلکه موضوع رسیدن به هدف و مقصدی از پیش تعیین شده است، داستانک‌های فعلی به جذابیت فیلم کمک زیادی کرده‌اند.

وی ادامه داد: ویژگی اصلی فیلم «راه آبی ابریشم» دریایی و سفرنامه‌ای بودن آن است. تجربه‌ای نو در سینمای ایران که می‌تواند راهگشای سایر فیلمسازان علاقه‌مند به این نوع سینما باشد.

بزرگ‌نیا درباره‌ی ویژگی‌های یک فیلم سفرنامه‌ای گفت: ویژگی بارز این نوع فیلم‌ها گسترده‌گی مکان‌ها و تنوع حوادث و رویدادهاست، «راه آبی ابریشم» داستان دوکشتی بادبانی است که برای اولین‌بار از ایران به سوی چین می‌روند و در راه با ماجراهای تلخ وشیرین بسیار مواجه می‌شوند.

۱۱ آبان ۱۳۹۰ ۱۳:۰۷
ایسنا |
کد خبر : ۸,۷۰۰
کلیدواژه ها: راه آبی ابریشم 

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید