افزایش سهم ریلی بار کانتینری؛ یک مساله فرابخشی است / ضرورت تعیین و تبیین تکالیف سایر حوزه ها برای افزایش سهم بار ریلی در بنادر بنادر گوادر و چابهار مکمل یکدیگر هستند/ جایگاه ویژه بندر چابهار در اقتصاد بین الملل و سیاست خارجی هند / ضرورت افزایش اشتیاق به توسعه بندر چابهار بین مردم بومی و محلی/ لزوم ایجاد زیرساخت های فرودگاهی، ریلی و شهری در چابهار بندر چابهار؛ قابلیت پذیرش کشتی های سایز بزرگ را دارد/ بندر چابهار؛ اولین بندری است ‌که در قالب قرارداد BOT؛ اپراتور بین المللی برای آن جذب شد/ اپراتور بین المللی فعال در بندر چابهار؛ متعهد به سرمایه گذاری در روبناها و خرید تجهیزات است/ بندر چابهار با برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، پاسخگوی خطوط لاینری است‌ توسعه همه جانبه بندر چابهار نیازمند همگرایی مقامات بومی و ملی است/ نیاز جدی بندر چابهار اتصال به شبکه سراسری راه آهن/ ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی تمام مکانیزه در بندر چابهار در دستور کار برگزاری دوره آموزشی اصول حمل و نقل و نگهداری کالاهای خطرناک در بنادر/ ارتقاء دانش تخصصی کارشناسان HSE و آتش نشانی بنادر کشور ضرورت تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر نوشهر/ لزوم اجرایی شدن پروژه راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی/ تسریع در عملیاتی شدن لایروبی حوضچه و کانال دسترسی بندر فریدونکنار نفتکش سابیتی تا ۹ روز آینده وارد بندرعباس می شود/ سابیتی؛ اکنون وارد تنگه باب المندب شده است/ نشت نفت از نفتکش سابیتی مهار شد هیچ مرجع دریایی منطقه ای به درخواست کمک نفتکش Sabiti در زمان حادثه پاسخ نداد ‌اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در صنایع فراساحل‌، مهمترین محورهای پنجمین نمایشگاه دریایی‌ تداوم توسعه بنادر در سخت‌ترین شرایط تحریم/ از بسیاری از کشورهای همسایه جلوتریم
توسط دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور انجام گرفت :مرحله اول طرح توسعه مجتمع بندری شهیدرجایی

صنعت حمل و نقل دریایی در جهان امروز نقش مهم و موثری در توسعه پایدار اقتصاد جهانی منطقه ای و ملی ایفا می کند و بنادر که نقطه آغاز و پایان هر حمل و نقل دریایی به شمار می روند حضوری اساسی در این زنجیره جابجایی کالا دارند. بندرعباس در ایران اصلی ترین مبدأ ورود و خروج کالا از طریق بنادر با موقعیت راهبردی ویژه و قابلیت های فراوان در امر سرمایه گذاری نقش ممتازی در این زمینه بر عهده دارد به طوری که طی چند دهه اخیر با برخورداری از رشدی شتابان همه شرایط لازم برای تلاش، پویایی و اشتغال در آن فراهم گشته و امروزه با مهاجرت های فراوانی که به این شهر صورت گرفته است، بندرعباس به عنوان بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر ساحلی جنوب کشور مطرح می باشد.

مجتمع عظیم بندری شهیدرجایی در بندرعباس نیز به عنوان بزرگترین بندر کانتینری ایران محسوب شده و در رابطه با صنعت حمل و نقل دریایی کشور از موقعیت ویژه ای برخوردار است و همواره در راستای توسعه در زمینه های مختلف مورد توجه مسئولان بوده، چنانکه طی سال های اخیر روند پیشرفت را در همه ابعاد به خوبی پیموده است. از جمله بهره برداری از سامانه کنترل ترافیک دریایی مرکز خلیج فارس و همچنینافتتاح فاز اول طرح توسعه بندر و بهره برداری از هشت دستگاه جرثقیل کانتینری سوپرپست پاناماکس که طی مراسم با شکوهی توسط رئیس جمهور افتتاح و بهره برداری از آن ها آغاز شد. این مرکز که به عنوان بزرگترین سامانه کنترل ترافیک دریایی منطقه خلیج فارس مطرح است، به منظور اعمال حاکمیت دریایی جمهوری اسلامی ایران توسط سازمان بنادر و کشتیرانی به انجام رسیده است.

در آغاز مراسم دکتر علی طاهری مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی طی سخنانی، ابراز خرسندی از حضور رئیس جمهور در این مراسم و افتتاح سامانه فوق توسط ایشان محدودیت های بندر شهیدرجایی را در گذشته نزدیک مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان ساخت که اکنون این بندر به عنوان قطب کانتینری با امکانات و شرایط جدیدی که برای این مجتمع بندری دیده شده است آمادگی پذیرش کشتی های بزرگ کانتینر بر را نیز دارد. وی در رابطه با محدودیت های این بندر اشاره داشت :

قبلاً کشتی ها در ابتدا در بنادر آن سوی حاشیه خلیج فارس سبک سازی می کردند و سپس به این سو آمده و در بندرعباس پهلو می گرفتند لذا با توجه به توسعه تجارت منطقه ای و بین المللی بخصوص در بحث ترانزیت و موقعیت ویژه ای که بندر شهیدرجایی در این رابطه دارد، طرح جامعی برای کلیه بنادر و بازرگانی کشور تدوین گردید که تا پایان سال 1402، سال پایانی برنامه چشم انداز مراحل مختلف آن اجرا خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی شرایط فعلی بندر شهید رجایی را با توجه به برخورداری از یکهزار متر اسکله و عمق 17 متری آب که قابلیت پهلوگیری کشتی های بزرگ 11 تا 12 هزار کانتینری را نیز دارد، شرایط خوب و مناسبی خواند و اظهار امیدواری نمود که با راه اندازی مرحله دوم توسعه بندر که تاکنون حدود 15 تا 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است بتوان ظرفیت 3 میلیون کانتینری امروز بندر را به 6 میلیون کانتینر رساند. وی همچنین جایگاه کانتینری ایران را در منطقه مورد توجه قرار داد و گفت : اگر تا امروز در جایگاه پنجم قرار داشته ایم اینک با راه اندازی مرحله اول طرح توسعه، در رابطه با ظرفیت های کانتینری جایگاه دوم را در منطقه خواهیم داشت چنانکه تا چند روز آینده اولین کشتی بزرگ 8500 کانتینری در بندر شهیدرجایی پهلو خواهد گرفت.

دکتر طاهری در ادامه سخنانش در مراسم افتتاح سامانه کنترل ترافیک دریایی مرکز خلیج فارس به چند مشکل اساسی از جمله بحث رسوب کالا در بندر شهیدرجایی و نیز مشکلات گمرکی که باعث ایجاد صف های طویل کامیون ها در میادی ورودی و خروجی این بندر می شود اشاره داشت و اظهار امیدواری نمود که با روان سازی مقررات و ایجاد تسهیلات لازم بتوان به جایگاه شایسته ای که مورد نظر رئیس جمهور نیز می باشد دست یافت. وی همچنین با اشاره به وجود اسکله خلیج فارس در منطقه بندرعباس و فعالیت ها و پیشرفت های خوبی که بخش خصوصی در زمینه ترانزیت مواد سوختی و نفتی در این اسکله داشته است به مشکلات موجود در رابطه با عدم تأمین ظرفیت مواد سوختی و نفتی مورد نیاز را مورد توجه قرار داد و گفت : ظرفیت حداقل یکی از این شرکت های بخش خصوصی 5/2 میلیون تن در سال است. در حالیکه شرکت ملی پخش و پالایش فقط 600 هزار تن مواد سوختی و نفتی مورد نظر را تضمین می نماید که در این رابطه باید به راه حل مناسب و راهکار مؤثر دست یافت.

مدیرعامل سازمان بنادر و کشتیرانی همچنین حضور چشمگیر بخش خصوصی و سرمایه گذاری از جانب این بخش در طرح های توسعه ای بندر شهیدرجایی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان ساخت : تمام اراضی پشت اسکله این بندر در بحث تأسیسات و زیرساخت های لازم آماده سازی شده و به سرعت در حال واگذاری به مردم است چنانکه بخشی از این اراضی در قالب یک ترمینال کاملاً خصوصی با سرمایه گذاری پنجاه میلیون دلاری از جانب بخش خصوصی در همان روز مراسم جهت عملیات کانتینری مورد افتتاح و بهره برداری قرار گرفته است. وی در پایان سخنانش سامانه کنترل ترافیک دریایی مرکز خلیج فارس را بخشی از طرح جامع الکترونیک کل بنادر کشور در راستای اعمال نظارت، هدایت و کنترل ایمن تردد شناورها برشمرد و از رئیس جمهور درخواست نمود که این سامانه را مورد افتتاح و دستور بهره برداری از آن را صادر نمایند.

دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور در مراسم افتتاح مرحله اول طرح توسعه مجتمع بندری شهیدرجایی در آغاز سخنانش با تقدیر و تشکر از مدیران و مجریان پروژه، این اقدام را به عنوان یک بخش تأثیرگذار در مبادلات تجاری که می تواند خدمت جدیدی را در اختیار ملت ایران و همچنین ملت های منطقه قرار دهد نام برد و آن را یک گام بلند و یک ظرفیت جدید در تسهیل و تسریع حمل و نقل دریایی برشمرد. وی همچنین با اشاره به موقعیت جغرافیایی بندرعباس و یکی دو بندر دیگر در استان هرمزگان به لحاظ امنیت دریایی و کوتاه بودن مسافت ها در ارتباط با مسیرهای اصلی کشتیرانی در خلیج فارس، ظرفیت موجود در مجتمع بندری شهیدرجایی را مورد توجه قرار داد و گفت : همه ارگان های حاضر در این بندر باید به گونه ای هماهنگ عمل کنند که همه خدمات مورد نیاز کشتی های ورودی و خروجی به خلیج فارس را بتوانیم در این بندر ارائه دهیم و باید شکرگزار عنایات الهی باشیم که این موقعیت ها را در اختیار ملت ایران و مردم استان هرمزگان قرار داده است. ارگان ها بایستی برنامه زمان بندی داشته باشند و دولت به هر میزان که لازم باشد پشتیبانی خواهد نمود. چرا که ما همه امکانات مورد نیاز را در داخل کشور داریم و از منابع اصلی، فرصت های جغرافیایی، توان مدیریتی و منابع مالی بهره مندیم. چنانچه این امکانات را کنار هم قرار دهیم به طور قطع می توانیم در یک فاصله دو ساله به جایگاه مورد نظر برسیم. لذا باید همه ارگان های حاضر در بندر همت کنند.

رئیس جمهور آنگاه با یاد و نام امام راحل و شهدای بزرگوار و نیز با توسل به امام عصر و دعا برای ملت ایران دستور افتتاح و آغاز بهره برداری از سامانه کنترل ترافیک دریایی مرکز خلیج فارس را صادر نمود. و با اظهار امیدواری نسبت به بهره برداری از دستاوردهای بهتر و بیشتر گفت : ظرفیت های کشور ما بسیار بیشتر از آن چیزی است که امروز مورد بهره برداری است.

رئیس جمهور افزود:باید ورود و خروج کالا از بندر به داخل کشور و از داخل کشور به سایر نقاط دنیا تسهیل و روان سازی شود و ورود و خروج کالا باید بسیار سهل و آسان انجام گیرد. مسائلی مثل توقف و رسوب کالا بهیچوجه توجیه اقتصادی ندارد. چرا که این مشکلات هزینه ها را بالا برده و طرح ها را از توجیه اقتصادی خارج می سازد. این سرمایه گذاری ها متعلق به ملت است و باید مثل ساعت و لحظه ای کار انجام شود و از همه ظرفیت های موجود استفاده کامل صورت گیرد. البته باید مقررات نیز اصلاح گردند. دولت بررسی و تجدید نظر نسبت به برخی مقررات گمرکی و بازرگانی را در دستور کار دارد که روند امور سرعت بهتر و بیشتری یابد.

دکتر احمدی نژاد در پایان سخنانش در مراسم افتتاح سامانه کنترل ترافیک دریایی مرکز خلیج فارس با اشاره به اقداماتی که در راستای ارتباطات جاده ای و ریلی کشور در حال انجام است اظهار امیدواری نمود؛ این سیستم کنترل دریایی بتواند در خدمت همه کشتی ها، همه بازرگانان و همه کسانی که می خواهند مراودات تجاری را گسترش دهند قرار گیرد.

 

 

 

 

۲ اسفند ۱۳۸۶ ۰۰:۰۰
کد خبر : ۹۰۰

ارسال نظرات

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید