flag

بنادر مناطق ویژه اقتصادی عبارتند از:

شهید رجایی،امام خمینی (ره)، امیر آباد، نوشهر،آستارا

بندر شهید رجایی

مجتمع بندری شهید رجایی ، با برخورداری از موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی در نزدیکترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیج فارس، به دلیل فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره ای کشتی ها ، با قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال- جنوب ، مهمترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

این مجتمع عظیم بندری که در نقطه مرکزی نوار ساحلی جنوب کشور و در استان هرمزگان با بیش از 2 هزار و 300 کیلومتر مرز دریایی، واقع شده، به واسطه قرار داشتن در جوار صنایع بزرگ این استان و استانهای تولیدی کشور و همچنین برخورداری از زیر ساختهای مناسب شقوق مختلف حمل و نقل و اتصال به شبکه بین المللی راه آهن، هوایی وجاده تاریخی ابریشم، بیشترین نقش در صنعت حمل و نقل را ایفا نموده و با بیش از 80 بندر معروف جهان از طریق 35 خط برتر کانتینری دنیا تبادل کالا و مراوده بازرگانی دارد.

مجتمع بندری شهید رجایی ، با 2400 هکتار وسعت ، از ظرفیت پذیرش 70 میلیون تن کالا در سال برخوردار است و ظرفیت بهره مندی از 36 پستاسکله، با در اختیار داشتن بزرگترین و پیشرفته ترین ترمینال کانتینری کشور، و پس از افتتاح فاز دوم طرح توسعه از ظرفیت 8/5میلیون TEUکانتینر در سال برخوردار بوده و حجم گسترده ای از عملیات جابجایی کالای عمومی خصوصاً محصولات فولادی ، فله خشک ، فله مایع و فرآورده های نفتی خام در این بندر انجام می شود.

این مجتمع عظیم بندری بعنوان دروازه واردات وصادرات و تنظیم کننده نبض اقتصاد کشور ، طی سالهای اخیر حرکتی را برای جهانی شدن و گرفتن سهم بیشتری از حمل و نقل دریایی و تجارت بین المللی آغاز کرده و برای ایستادن در رتبه اول بنادر منطقه در افق چشم انداز 20 ساله کشور، برنامه های با هدف توسعه و افزایش کارایی و ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بندر به اجرا درآمده که ماحصل آن جذب بیش از 9 هزار میلیارد ریال سرمایه بخش خصوصی دراین بندر بوده است.

در نتیجه ای این تلاش ها، بندر شهید رجایی در سال 2011میلادی با رشدی معادل 46 درصد ، در میان 3500 بندر مهم دنیا با 28 پله صعود از رتبه 72 به رتبه 44 دست یافته است.

نقطه آغاز این بندر، طرح توسعه و تکمیل حوضچه های دوم و سوم این مجتمع به منظور احداث اسکله های جدید با آبخور حدود 17 متر برای پهلو دهی شناورهای با ظرفیت 150 هزار تن بوده است.

الحاق 2400 هکتاراز اراضی واقع در شمال بندر شهید رجایی و ارتقاء مساحت بندر به 4800 هکتار و فراهم شدن امکان ایجاد یک شهر لجستیک بندری برای بسط و توسعه صادرات مجدد و ارائه خدمات ارزش افزوده از مهمترین اقدامات در حال انجام برای پیوستن این بندر به جمع بنادر نسل سوم جهان بوده و با اجرای آن در آینده ای نزدیک، منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ، ارزشمندترین نقش را در شکوفایی اقتصادملی و توزیع کالا در منطقه ایفا خواهد نمود.

 

بندر امام خمینی (ره)

  • نزدیک ترین بندر جنوبی به مراکز صنعتی و جمعیتی کشور
  • کوتاهترین و مطمئن ترین پل ارتباطی با کشورهای عراق ، ترکیه ، حوزه قفقاز و اروپای شرقی
  • بهره مند از پتانسیل های مناسب پسکرانه ای جاده ای ، ریلی و هوایی
  • اتصال به شبکه راه های اصلی ترانزیتی و راه آهن سراسری کشور
  • نزدیکی به فرودگاه های ماهشهر ، آبادان و اهواز در فواصل 18 ، 100 و 110 کیلومتری
  • مناسب ترین بندر کشور جهت ترانشیپ کالا به کشورهای حوزه خلیج فارس
  • برخورداری از پتانسیل های لازم به منظور توسعه صادرات مجدد کالا
  • نقش موثر در اقتصاد ملی و تجارت خارجی به عنوان دومین بندر مهم کشور
  • وجود ترمینال های اختصاصی ، کانتینری ، عمومی ، فرآورده های نفتی و مواد معدنی
  • قابلیت تخلیه و بارگیری کشتی های کانتینری پست پاناماکس (نسل چهارم) و کشتی های با ظرفیت 150 هزار تن
  • بهره مندی از تجهیزات پیشرفته بندری و دریایی به منظور ارائه خدمات سریع و ایمن به کشتی و کالا
  • برخورداری از سیستم تک پنجره (Single Window) به منظور ارائه خدمات متمرکز به مشتری
  • برخورداری از سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) و سیستم بین المللی امنیت اطلاعات (ISMS)
  • سیستم پرداخت الکترونیک از طریق سیستم(PSPOS)
  • برخورداری از سامانه هوشمند حواله ی الکترونیکی کامیون (ETT)

 

بندر امیرآباد

بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیراباد در شرق استان مازندران و فاصله 51 کیلومتری مرکز استان با مختصات جغرافیایی22/53 شرقی و 41/36 شمالی قرار دارد، عملیات ساختمانی این بندر از سال 1375 آغاز گردید و در سال 1376 با توجه به موقعیت ممتاز و استعدادهای بالقوه از سوی شورای عالی مناطق ازاد بعنوان منطقه ویژه معرفی گردید، ظرفیتهای عملیاتی این بندر در فاز اول 5/6 میلیون تن بوده و برای فاز نهایی با ظرفیت 18 میلیون تن طراحی شده است.

 

بندر نوشهر

اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران به مرکزیت بندر نوشهر ، با دارا بودن دو بندر تجاری(نوشهر و فریدونکنار) ضمن فعالیت در زمینه تخلیه و بارگیری کالاهای تجاری و نفتی ، متولی اجرای وظایف حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی در امر حفاظت و ایمنی دریانوردی ، تجسس ونجات دریایی، برقراری سیستم های مخابراتی دریایی، حفظ محیط زیست دریایی و مقابله با آلودگی دریا ، رعایت و اعمال کنوانسیونهای بین المللی در مدیریت امور بندری و دریایی، صدور گواهینامه های شایستگی شناورهای تجاری و شناسنامه های دریانوردی ، ثبت بازرسی کلیه شناورها و ارائه گواهینامه های مربوطه می باشد.

بندر نوشهر با بیش از 70 سال سابقه با ورود نخستین کشتی تجاری حامل قطعات و ماشین آلات کارخانه ذوب آهن کرج راه اندازی گردید. بندر نوشهر با مساحت 45 هکتار و دارا بودن اسکله های تجاری و خدماتی و تجهیزاتی مناسب خشکی و دریایی با عمق 5/5 متر ، سالانه به طور متوسط پذیرای500 فروند کشتی از کشورهای حوزه دریای خزر می باشد.

با توجه به بازسازی و توسعه اسکله های این بندر در آینده نزدیک به عمق 5/6 متر دست خواهد یافت که این امر امکان ورود کشتی هایی با ظرفیت بالاتر را فراهم می نماید . این بندر توانائی خدمات انواع کالا اعم از عمومی ، کانتینری ، فله ، موادنفتی، کالای عمومی لنج ها، آب رسانی به شناورهاو نگهداری و پردازش کالا را دارد و امکان بهره برداری تجار و سرمایه گذاران بخش خصوصی از مزایا و تسهیلات ناشی از قانون مناطق ویژه اقتصادی فراهم گردید .

 

بندر آستارا

ساخت بندر آستارا به سال 1375 برمی گردد. هدف از ساخت این بندر در طرح اولیه آن ، ساخت بندر صیادی ،تجاری و مسافری بود و بر اساس این طرح می بایست دو حوضچه مجزا که یک حوضچه برای بخش صیادی ، و حوضچه دیگر برای دیگر کاربری ها ساخته می شد در حالیکه فقط حوضچه اول یعنی بخش صیادی آن ساخته شد و جهت انجام فعالیت های شیلاتی مورد بهره برداری قرار گرفت و موج شکن مربوط حوضچه دوم بطور ناقص و نیمه کاره رها گردید.

 
 پس از انقراض ماهیان کیلکا ، فعالیتهای شیلاتی نیز متوقف و بندر صیادی آستارا عملا به یک بندر متروکه مبدل گردید و سرمایه سنگینی که از محل بودجه عمومی کشور صرف احداث موج شکنها ، اسکله ها ، پسکرانه ، ساختمانها ، لایروبی و غیره شده بود بلا استفاده ماند و صرفا به مکان پهلوگیری ناوچه های نیروی دریایی مبدل گردید. با توجه به موقعیت مناسب جغرافیایی آستارا به لحاظ نزدیکی به استانهای زنجان ، آذربایجان ( شرقی و غربی ) ، و اردبیل از یکسو و تفکر نقش بندر در توسعه شهری در اذهان مسئولین از سوی دیگراز جمله دلایلی بود که ضرورت احیاء مجدد بندر را در قالب انجام فعالیت های تجاری – مسافری تشدید نمود .لذا به استناد مصوبه شماره 166265/36895 مورخ 13/12/85 هیات محترم دولت بهره برداری از اسکله های موجود استان با هماهنگی وزارت راه و ترابری تصویب گردید.
 
در تاریخ 23/9/87قرارداد بندر آستارا به تصویب هیات عامل محترم سازمان بنادر و دریانوردی کشور رسید و در تاریخ 23/9/87 به اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان ابلاغ گردید.شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه توانست با حضور 13 شرکت فعال در حوزه خدمات دریایی و بندری برنده مزایده اعلام و طی حکمی در مورخه 29/12/87 به مدت 40 ساله عهده دار بندر آستارا گردید.
 
 در تاریخ 28/1/88طی مراسمی با حضور وزیر محترم راه و ترابری کشور ، استاندار محترم استان گیلان ، مدیرعامل محترم سازمان بنادر و دریانوردی و با شرکت جمعی از مقامات لشگری و کشوری استان گیلان،عهده داری سرمایه گذاری و بهره برداری از بندر آستارا به مدت 40 سال به شرکت کاوه واگذار گردید.
 
 در فروردین 1392 بندر آستارا با پلودهی کشتی کانتینری به صورت رسمی افتتاح گردید.

بنادر مناطق آزاد عبارتند از:

انزلی، بوشهر، آبادان، خرمشهر، چابهار

انزلی

بندر انزلی بزرگترین و فعالترین بندر حاشیه جنوبی دریای خزر است که مجهز به امکانات مدرن تخلیه و بارگیری می باشد و برخورداری از مزیت های زیر آن را نسبت به سایر بنادر ایرانی و خارجی دریای خزر متمایز نموده است:

  • دارای رتبه سوم بین بنادر کشور بعد از امام خمینی و بندر شهید رجایی از لحاظ تناژ تخلیه و بارگیری نزدیکی با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه ، ترکمن باشی در ترکمنستان ، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان
  • ارتباط با بازارهای منطقه ای و دسترسی به بازار مصرف بالای 300 میلیونی کشورهای تازه استقلال یافتـه شوروی سابق
  • قرار گرفتن در مسیر کریدور ترانزیتی بین المللی شمال - جنوب که این مسیـر سه برابـر از مسیر فعلی کـوتاه و ارزانتر می باشد.
  • واقع شدن بندر در محدوده منطقه آزاد، و فراهم نمودن تسهیلات و امکانات ویژه برای صاحبان کالا، تجار و سرمایه گذاران
  • نزدیکی به فرودگاه بین المللی (35)کیلومتر
  • مسیر دسترسی زمینی مناسب به استانهای همجوار
  • نزدیکی به بزرگترین ذخایر نفت و گاز دریای خزر
  • برخورداری از معافیت مالیاتی
  • دسترسی به معادن سرب، روی و آهن و مراکز صنعتی و نزدیکی به استانهای صنعتی همجوار و پایتخت
  • بهره گیری از توان بخش خصوصی در اداره ترمینالها و ایجاد فضای رقابتی جهت کاهش نرم تخلیه و بارگیری
  • بهره مندی از نیروهای متخصص آموزش دیده و باسابقه
  • برخورداری از شرایط آب و هوایی معتدل استان گیلان

 

 بندر بوشهر

بنـدر بوشهر در منتهـى الیـه شمال شبه جزیره اى نسبتا کوچک در سواحل خلیج فارس در نقطه اى به مختصات 28 درجه و 58 دقیقه شمالى ،50درجه و 50 دقیقه شرقى واقع شده است طول این شبه جزیره 14 کیلومتر مى باشد.لنگرگاه خارجى این بندر در موقعیت 43 50 طول شرقى و 58 28 عرض شمالى قرار دارد. عمق آب در لنگرگاه خارجى10.8 متر مى باشد که از طریق کانال خارجى به طول 9200 متر به لنگرگاه داخلى و از لنگرگاه داخلى به وسیله کانال داخلى به طول 3900 متر به خور سلطانى و اسکله بندر بوشهر و از آنجا به خور پودر منتهى میگردد . عرض کف کانال بیرونی 150متر و کانال داخلی تا 140 متر مى باشد.

آبادان

  • سال ساخت: 1347
  • سال بازسازی: 1371
  • مساحت بندر: 6/5 هکتار
  • مساحت انبار مسقف: 4000 مترمربع
  • محوطه بارانداز: 26000 مترمربع
  • فاصله تا مرکز استان: 130 کیلو متر
  • فاصله تا تهران: 1015 کیلو متر
  • فاصله تا بندر امام خمینی (ره): 105 کیلو متر
  • فاصله تا فرودگاه بین المللی آبادان: 5 کیلومتر
  • فاصله تا دهانه رودخانه اروند: 48 مایل ( 89 کیلو متر)
  • فاصله تا ایستگاه راه آهن خرمشهر: 15 کیلومتر
  • فاصله تا تنگه هرمز در خلیج فارس: 728 مایل ( 1348 کیلو متر )
  • ظرفیت پذیرش شناور: تا 5000 تن ( GRT )
  • میانگین مسافر وارده از پایانه مسافری دریای در روز : 300 نفر
  • تنوع کالاهای صادراتی: میوه و تره بار، محصولات دامی و گیاهی، مصنوعات پلاستیکی، خشکبار، صنایع دستی و...
  • تنوع کالاهای وارداتی: کالاهای سوپر مارکتی، لوازم یدکی، لوازم خانگی، پوشاک

 

خرمشهر

بندر خرمشهر با 230 هکتار وسعت به عنوان سومین بندر آزاد کشور در خلیج فارس به شمار می رود، که به دلیل همجواری با کشور عراق علاوه بر اهمیت سیاسی آن، یک منطقه استراتژیک از نظر تجاری و اقتصادی محسوب می شود. قرار گرفتن این بندر در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند و نزدیکی به پالایشگاه آبادان و مرز ترانزیتی شلمچه، صنایع فولاد خوزستان و برخورداری از خطوط ریلی داخلی و اتصال به شبکه راه آهن سراسری کشور و فرودگاه بین المللی بر اهمیت آن افزوده است.

چابهار

در سال 1352 طرح جامع تأسیس بندر چابهار مطرح و قراردادهای تأسیس  با پیمانکار مربوطه منعقد گردید و پس از انقلاب اسلامی به دلیل کمبود منابع مالی بخشی از طرح به تعویق افتاد و بخشی از طرح شامل اسکله نصب سریع و موج شکن آغاز و به انجام رسید. بندر چابهار با مختصات O60 درجه و  O37 دقیقه طول شرقی و O25 درجه و O17 دقیقه عرض شمالی واقع در جنوب ایران و در شمال دریای عمان واقع شده است. عملیات اجرایی بندر شهید کلانتری که یکی از دو بندر مهم چابهار می باشد. از سال 62 بطور جدی آغاز و با تکمیل 4 پست اسکله فلزی در سال 62 عملاً به بهره برداری رسید و بندر شهید بهشتی نیز به عنوان دومین بندر مهم چابهار در سال 61 با توجه به شرایط خاص حاکم بر خلیج فارس (جنگ تحمیلی عراق علیه ایران) و با تأکید دولت بر لزوم داشتن بندر در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس احداث گردید. شایان ذکر است که این بندر در زمان جنگ تحمیلی به دلیل واقع شدن در کرانه دریای عمان و دوری از مرکز بحران نقش مهمی در صادرات ایفا نمود. قرار گرفتن چابهار در یک خلیج، موقعیت بندری ایده آلی را برای توسعه فیزیکی آینده به ان می دهد که بسیاری از بنادر دنیا دارای این حسن نیستند.

 

•عمق مناسب جهت پهلودهی کشتی ها (عمق پای اسکله)

 

16 متر

•تعداد اسکله ها

 

11 پست به طول 3 کیلومتر

•ظرفیت ترمینال کانتینری

 

TUEs 000 / 740

•ظرفیت ترمینال مسافری

 

بیش از 600 نفر بطور همزمان

•مساحت ترمینال مسافری

 

4000 متر مربع

•مساحت انبارهای سرپوشیده

 

300 / 52 متر مربع

•مساحت باراندازهای زیرسازی شده غیرآسفالته

 

000 / 600 متر مربع

•ظرفیت پذیرش کالا

 

15 میلیون تن در سال

 

 

ـ بزرگترین بندر اقیانوسی کشور

ـ برخورداری از بالاترین عمق پای اسکله (16متر) نسبت به سایر بنادر کشور

ـ قرار داشتن در خارج از محدوده خلیج فارس و تنگه هرمز و بندری بدون محدودیت

ـ فاصله تا فرودگاه 40 کیلومتر

ـ دروازه ترانزیتی کشورهای عضو IORA به کشورهای CIS و افغانستان

ـ عدم انتظار نوبت کشتی به نسبت سایر بنادر کشور

 

ـ یکی از بزرگترین ترمینال های مسافری بین المللی با زیربنایی بیش از 4000 متر مربع و پذیرش بیش از 600 نفر بطور همزمان

ـ نزدیکترین مسیر دریایی به کشورهای جنوب شرق آسیا، اروپا و افریقا

ـ بهینه ترین و کم هزینه ترین بندر برای ترانزیت به کشورهای CIS و افغانستان

ـ بهینه ترین بندر جهت ترانشیپ بار و کالا

ـ دارای قابلیت منحصر در بانکرینگ و خدمات رسانی به کشتی ها

ـ برخورداری از امکانات رفاهی و اسکان در مجتمع بندری (هتل)

ـ سیستم تک پنجره بمنظور ارائه خدمات بندری بصورت متمرکز

ـ دروازه محور توسعه شرق کشور با بیشترین وسعت جغرافیایی

ـ دارا بودن بیش از 541 کیلو متر مرز دریایی

ـ نقش مهم بندر در کریدور شمال ـ جنوب (INSTC)

مقایسه مزیت های قانونی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی

شرح موضوعقانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتیقانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی
ورود کالا بدون پرداخت حقوق گمرکی، سود بازرگانی و کلیه عوارض ورود و صدور از منطقهحسب ماده 14 قانونحسب ماده 8 قانون
برخورداری از معافیت گمرکی برای ورود کالاهای ساخته شده در منطقه به داخل کشور به میزان ارزش افزودهحسب ماده 15 قانونحسب ماده 11 قانون
آزادی کامل ورود و خروج سرمایهحسب ماده 20 قانونحسب ماده 14 قانون طبق مقررات سرزمین اصلی
تضمین کامل سرمایه های خارجی و سود حاصل از آنحسب ماده 21 قانون و طبق مقررات خاص مناطق و قانون جلب و حمایت از
سرمایه های خارجی
حسب ماده 14 قانون طبق مقررات سرزمین اصلی
درصد سرمایه گذاری مجاز خارجیحسب موضوع تصویب نامه شماره 334328/ت22ک 16/3/1373 به هر میزان تا سقف 100%حسب مقررات سرزمین اصلی به هر میزان تا 100%
ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی و معنویحسب ماده 22 قانونحسب ماده 15 قانون
فروش و اجاره زمینحسب تبصره 1 ماده 24 قانون فروش و اجاره به اتباع داخلی، فقط اجاره به اتباع خارجیحسب مفاد قانون و آیین نامه استملاک اتباع خارجی و طبق مقررات سرزمین اصلی علاوه بر اجاره فروش به اتباع خارجی امکان پذیر است.
ورود کالای همراه مسافرحسب ماده 11 تصویب نامه شماره 33431/ت24ک مورخ 16/3/1373 (صادرات، واردات و امور گمرکی مناطق آزاد) آزاد است (به استثنای اروند و انزلی)حسب ماده 9 قانون ممنوع
معافیت مالیاتی بر فعالیت اقتصادیحسب ماده 13 قانون به مدت 20 سال از تاریخ بهره برداری مندرج در مجوز فعالیتطبق مقررات سرزمین اصلی
اشتغال نیروی انسانی و روابط کار، بیمه و تامین اجتماعیحسب ماده 12 قانون تابع مقررات خاص مناطقحسب ماده 16 قانون تابع مقررات خاص مناطق
امور پولی، بانکی و ارزیحسب ماده 18 قانون تابع مقررات خاص مناطقطبق مقررات سرزمین اصلی
تاسیس و فعالیت موسسات بیمهحسب ماده 28 قانون تابع مقررات خاص مناطقطبق مقررات سرزمین اصلی
استخدام اتباع خارجیحسب ماده 41 مقررات اشتغال تا 10% کل شاغلان هر منطقهحسب ماده 41 مقررات اشتغال تا 10% کل شاغلان هر منطقه
تعیین تعرفه خدمات منطقهحسب ماده 10 قانون توسط سازمان مسئول منطقهحسب ماده 4 قانون توسط سازمان مسئول منطقه
تغییر محدوده قبلی و ایجاد منطقه جدیدحسب تبصره 3 ماده 1 قانون ایجاد و تعیین محدوده بنا به پیشنهاد دولت و تصویب مجلس شورای اسلامیطبق ماده 1 قانون تعیین محدوده جدید با پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی و تصویب هیات وزیران و ایجاد با تصویب مجلس شورای اسلامی
امکان ترانزیت و صدور مجدد کالاحسب بند 7 مقررات صادرات و واردات و امور گمرکی مناطقطبق ماده 8 قانون
تشریفات و مقررات اداری برای صدور مجوزحسب ماده 11 قانون تابع مقررات خاص مناطقحسب ماده 7 قانون تابع مقررات خاص مناطق
مقررات ویزا برای اتباع خارجیحسب تصویب نامه شماره 41571/ت92ک 21/8/1373 تابع مقررات خاص مناطقحسب مقررات سرزمین اصلی
مدت زمان توقف کالا در منطقهحسب مقررات صادرات و واردات و امور گمرکی خاص مناطقحسب ماده 13 قانون تابع مقررات خاص مناطق
صدور گواهی مبداحسب ماده 6 از بخش ب مقررات صادرات و واردات و امور گمرکی خاص مناطقحسب تبصره ماده 10 قانون تابع مقررات خاص مناطق
صدور قبض انبار تفکیکی قابل معاملهحسب ماده 11 قانون (تحت عنوان صدور هر نوع مجوز در ضوابط ورود کالا مصوب هیات مدیره مناطق صدور قبض انبار قید گردیده است) تابع مقررات خاص مناطقحسب ماده 10 قانون تابع مقررات خاص مناطق
اطلاعات بیشتر : معاونت بندری - استاندارد‌های آموزشی و گواهی نامه های تامین کنندگان خدمات بندری
مجوز انجام فعالیتهای اقتصادی عمرانی،ساختمانی،فرهنگی،آموزشی و خدماتی در مناطق ویژه اقتصادی بندری توسط چه مرجعی صادر میگردد؟

بر اساس مفاد ماده 7 قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی تنها مرجع صدور مجوزهای فوق سازمان مسؤول مناطق(سازمان بنادر و دریانوردی) می باشد که به لحاظ ساختار تشکیلاتی مناطق ویژه بندری انجام این امر توسط سازمان مسؤول به مدیریت هر منطقه واگذار میگردد.

گواهی مبداء در مناطق ویژه اقتصادی بندری برای چه نوع کالاهایی و توسط چه مرجعی صادر می گردد؟

مطابق مفاد مندرج در تبصره ماده 10 قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی ،مقام مجاز جهت صدور گواهی مبداء مدیریت منطقه است که حسب درخواست متقاضی برای کالاهایی که از منطقه خارج میشوند صادر میگردد.

معافیت مالیاتی در مناطق ویژه اقتصادی بندری و مناطق آزاد تجاری صنعتی چگونه است؟

معافیت مالیاتی به مدت 20 سال در مناطق آزاد وجود دارد و در مناطق ویژه اقتصادی تخفیف مالیاتی طبق مقررات داخل کشور است.

مناطق ویژه اساساً چه نقشی در توسعه اقتصادی کشور ایفا می نمایند؟

مناطق ویژه اقتصادی نقش مهمی در افزایش روند تجارت بین المللی و اشتغال زایی در سراسر جهان ایفا می نمایند. از منظر اقتصاد جهانی، مناطق ویژه اقتصادی و مناطق پردازش صادراتی به عنوان ابزار یا اهداف سیاستگذاریهای دولت ها در جهت گسترش صنعتی شدن، اشتغال زایی و توسعه منطقه ای به شمار می روند.

مناطق آزاد در ایران چگونه اداره میشوند؟

هر منطقه توسط سازمانی که به صورت شرکت یا شخصیت حقوقی مستقل تشکیل می گردد وسرمایه آن متعلق به دولت است، اداره می شود. این شرکت ها و شرکت های وابسته از شمول قوانین و مقررات حاکم بر شرکت های دولتی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی بوده ومنحصراً بر اساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی مصوب 7/ 6/ 1372 مجلس شورای اسلامی و اساسنامه های مربوط، اداره خواهند شد و در موارد پیش بینی نشده درقانون مذکور و اساسنامه تابع قانون تجارت خواهند بود.

اهداف تشکیل مناطق آزاد تجاری صنعتی چیست؟

ماده 1 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوبه مجلس شورای اسلامی در تاریخ 72.6.21، اهداف تشکیل مناطق آزاد تجاری- صنعتی را به شرح زیر بیان می‌کند:
تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی.

اهداف تشکیل مناطق ویژه اقتصادی ایران چیست؟

 براساس مفاد ماده یک از قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی هدف از ایجاد این مناطق به شرح ذیل اعلام گردیده است:

  • پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی. 
  • برقراری ارتباط تجاری بین المللی و تحرک در اقتصاد منطقه ای و تولید و پردازش کالا. 
  • انتقال فناوری. 
  • صادرات غیرنفتی. 
  • ایجاد اشتغال مولد و جلب و تشویق سرمایه گذاری داخلی و خارجی.
  • صادرات مجدد،عبور خارجی(ترانزیت)و انتقال کالا(ترانشیپ).

مناطق ویژه چه تسهیلات و امتیازاتی را ارایه می دهند؟
  • صدور قبض انبار تفکیکی قابل معامله و گواهی مبداء جهت کالاهای وارداتی و صادراتی. 
  • آزادی مشارکت و سرمایه گذاری برای اتباع داخلی و خارجی. 
  • ورود و خروج کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی جهت پردازش، تولید،تبدیل، تکمیل و ... 
  • معافیت گمرکی برای ورود کالاهای ساخته شده در منطقه ویژه به داخل کشور بهمیزان ارزش افزوده. 
  • امکان صادرات، ترانزیت، ترانشیپ و صدور مجدد کالا بدون هیچگونه تشریفات گمرکی
  • تضمین سرمایه های خارجی و سود حاصل از آنها. 
  • آزادی ورود و خروج سرمایه به منطقه. 
  • آزادی ورود و خروج کالاهای خارجی از کلیه مبادی و مقاصد در منطقه. 
  • امکان تبدیل و بسته بندی کالاها جهت صادرات مجدد. 
  • امکان تولید انواع فرآورده های صنعتی قابل عرضه در بازار ایران یا کشورهای خارجی. 
  • امکان ورود درصدی از محصولات تولیدی در داخل منطقه به کشور بدون طی تشریفات زائد. 
  • عمده فروشی کالا با شرایط آسان. 
منطقه ویژه اقتصادی بندری چیست؟

منظور از منطقه ویژه اقتصادی بندری منطقه حراست شده ایست که به موجب ماده 1 قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران(مصوب 1384) ایجاد و در حال حاضر شامل مناطق ویژه اقتصادی بندری شهید رجایی،بوشهر، نوشهر، امام خمینی(ره) و امیر آباد می باشد.