flag
[ ۵ فروردین ۱۴۰۳ ]
[ ۵ فروردین ۱۴۰۳ ]
[ ۵ اسفند ۱۴۰۲ ]
[ ۵ اسفند ۱۴۰۲ ]
[ ۴ بهمن ۱۴۰۲ ]
[ ۴ بهمن ۱۴۰۲ ]
[ ۵ دی ۱۴۰۲ ]
[ ۵ دی ۱۴۰۲ ]
[ ۵ آذر ۱۴۰۲ ]
[ ۴ آبان ۱۴۰۲ ]
صفحه ۱ از ۱۰
دفتر فن آوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)
[ ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ ]
[ ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ ]
[ ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ ]
[ ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ ]
[ ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ ]
[ ۶ فروردین ۱۳۹۹ ]
[ ۸ فروردین ۱۳۹۸ ]
[ ۶ فروردین ۱۳۹۷ ]
[ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ]
[ ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ ]
صفحه ۱ از ۳
دفتر فن آوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)

کانتینری ۰.۱ ۳۴.۷%-
کانتینری ۱.۲۱ ۳۱%-
فله خشک ۴.۱۳ ۵.۵%+
فله مایع ۰.۲۱ ۳.۴%-
جنرال کارگو ۰.۷۸ ۲۹.۷%-
نفتی ۳.۱۷ ۱۰.۶%-
1403
مجموع
۹.۵ (میلیون تن) ۹.۹%-
میزان تخلیه و بارگیری بنادر در مدت مشابه سال گذشته
کانتینری ۰.۱۶
کانتینری ۱.۷۵
فله خشک ۳.۹۱
فله مایع ۰.۲۱
جنرال کارگو ۱.۱۱
نفتی ۳.۵۵
1402
مجموع
۱۰.۵۴ (میلیون تن)
بنادر: آبادان، اروندکنار، آستارا، امام خمینی، امیرآباد، انزلی، بوشهر، تیاب، جاسک، چابهار، چوئبده، خرمشهر، دیر، شهیدباهنر، شهیدرجایی، شهیدحقانی، فریدون کنار، گناوه، خمیر، سیریک،شیوء، لنگه، کنگان و نوشهر
راه های ارتباطی با کارشناسان آمار:
شماره های  تماس:
02184933079
02184933007
02184933124
ایمیل سازمانی:
 
 ردیف عنوان محصول  دفتر متولی  زمان انتشار
 1  ماهنامه آمار عملیات تخلیه و بارگیری  دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات  اولین هفته هر ماه
 2  سالنامه آمار عملیات تخلیه و بارگیری  دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات  پایان فروردین
 3  خلاصه عملکرد بنادر  دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات  روزانه ( بازه انتخابی کاربر)

تعاریف و مفاهیم آماری 
تعاریف و مفاهیم زیر مرتبط با آمارهای مندرج در ماهنامه و سالنامه آمارعملیات تخلیه و بارگیری سازمان بنادر و دریانوردی می باشد.
تخلیه
باربرداری از هر نوع شناور توسط هر نوع وسیله را تخلیه گویند. اجزاء تخلیه عبارتست از واردات، تخلیه ترانزیت، تخلیه کابوتاژ و تخلیه ترانشیپ.
بارگیری
بارگذاری توسط هر نوع وسیله به شناور را بارگیری می گویند. اجزاء بارگیری عبارتست از صادرات، بارگیری ترانزیت،بارگیری کابوتاژ و بارگیری ترانشیپ
جنرال کارگو
به کالاهائی که در بسته‌بندی های مختلف حمل گردد مانند (قطعات یدکی، ماشین‌آلات)
واردات 
عبارتست از خرید کالا و خدمات یک کشور از کشورهای دیگر، پس از انجام تشریفات گمرکی و رعایت سایر مقررات.
ورود قطعی کالا: کالایی است که برای مصرف در داخل کشور از گمرک ترخیص می‌شود.
ورود موقت کالا: در مورد کالاهای مجاز شامل کالاهای نمایشگاهی، لوازم و قطعات یدکی هواپیما و کشتیهای خارجی و … تشریفات ورود موقت انجام می‌شود.
صادرات 
عبارتست از فروش یا عرضه خارجی کالاها و خدمات یک کشور به کشورهای دیگر، پس از انجام تشریفات گمرکی و رعایت سایر مقررات .
صدور قطعی کالا : کالایی است که به منظور فروش و یا مصرف به خارج از کشور فرستاده می‌شود.
صدور موقت کالا : عبارتست از کالاهایی است که برای عرضه در نمایشگاهها یا برای تعمیر و تکمیل، به طور موقت از کشور خارج و پس از حصول هدف مورد نظر، دوباره به کشور بازگردانده می‌شود.
صدور مجدد کالا : کالایی است که به منطقه آزاد یا ویژه اقتصادی بندری وارد و پس از تولید،‌ پردازش، تبدیل، تکمیل، تعمیر و یا ... به خارج از کشور فرستاده می‌شود.
ترانزیت داخلی کالا
کالای گمرک نشده‌ای است که از یک گمرک خانه مجاز به گمرک خانه مجاز دیگری حمل و تحویل می‌گردد.
ترانزیت خارجی کالا و کانتینر (حاوی کالا )
 به عبور کالا وکانتینر (حاوی کالا) که از یک نقطه مرزی وارد کشور و از نقطه مرزی دیگری از کشور خارج شود ترانزیت خارجی می گویند. بنابر این درصورتی که پروانه خروج گمرکی به عنوان ترانزیت خارجی برای کالای مورد نظر از طرف گمرک صادر شده باشد و مدارک مربوط به تائید خروج کالا از مرز گمرکی (اعلام وصول گمرک مبنی برخروج کالا از مرزهای گمرکی) ازطرف گمرک موجود بوده به صورتی که پشت پروانه ترانزیت کالای مورد نظر ممهور به مهر خروج از گمرک نیز باشد، چنین کالایی، ترانزیت خارجی محسوب و تخفیفات مورد اشاره در کتابچه تعرفه ها به آن تعلق می پذیرد در غیراین صورت انتقال کالا به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گرچه از نظر گمرک دارای پروانه ترانزیت خارجی می باشند، اما از نظرسازمان بنادر و دریانوردی ترانزیت خارجی محسوب نگردیده و تخفیفات مورد بحث به آن تعلق نمی پذیرد.
ترانشیپ کالا (Transhipment)
کالایی است که در لنگرگاه‌ها یا در بنادر کشور از یک کشتی به کشتی دیگر انتقال داده شود،  این انتقال ممکن است بصورت مستقیم (کشتی به کشتی) و یا غیر مستقیم (تخلیه کالا در بندر یا گمرک و سپس بارگیری به کشتی) صورت گیرد.
کابوتاژ 
کالایی است که از یک نقطه به نقطه دیگر کشور از راه دریا و یا رودخانه‌های مرزی حمل گردد.
کالای  نفتی 
کالای نفتی شامل نفت خام، بنزین، نفت گاز و نفت کوره و ... می‌باشد.
کالای غیر نفتی 
هر گونه کالائی غیر از فراورده‌های نفتی را گویند.
کالای اساسی
کالای اساسی شامل : گندم ، جو، ذرت ، سویا ، برنج ، شکر ، روغن خوراکی ، فراورده های گوشتی ، مواد غذایی، محصولات کشاورزی می باشد. 
 فله (Bulk)
به کالاهایی که بدون لفاف ، حمل می‌شود فله می‌گویند. کالاهایی مثل شکر، گندم، حبوبات و علوفه و از این قبیل بصورت فله حمل می‌شود و بر دو نوع می باشد فله خشک و فله مایع.
کانتینر 
به محفظه‌ای که مطابق با معیارهای سازمان بین المللی استاندارد برای بارگیری و حمل انواع کالاهای خشک، مایع ، گاز و یا یخچالی که از جنس فلز، فایبرگلاس ، پلاستیک و یا چوب ساخته شده و از آنچه درون آن قرار می گیرد محافظت نموده و از قابلیت جابجایی و تخلیه و بارگیری با اسپریدر کانتینری برخوردار باشد، کانتینر می گویند.
 TEU واحد شمارش تعداد دستگاه (BOX) کانتینر است. هر کانتینر 20 فوت معادل یک TEU است.
( هر دستگاه کانتینر 40 فوتی معادل دو TEU محاسبه می گردد.)
کانتینرهای   LCL- Less Contienr Load 
کانتینری که کالای آن مربوط به چند پروانه گمرکی است.
 کانتینرهای FCL-Full Cantainer Load  
کانتینری که کالای آن مربوط به یک پروانه گمرکی است.
استافینگ کانتینر
بارچینی کالا به داخل کانتینر حسب درخواست صاحب کالا و یا نمایندگی خط کشتیرانی.
استریپ کانتینر
تخلیه کالای داخل کانتینر حسب درخواست صاحب کالا و یا نمایندگی خط کشتیرانی.
Move 
منظور از (Move) عبارت است از تخلیه یک کانتینر از داخل کشتی و یا بارگیری کانتینر به کشتی.

 

 
تعاریف فراداده های مربوط به آمارها و محصولات آماری 
دوره های زمانی ارائه گزارش
گزارشات بصورت مقایسه ای با دوره مشابه سال قبل می باشد و همچنین امکان گزارش روزانه ، هفتگی ، ماهانه ، فصلی و سالانه نیز وجود دارد.
تعاریف و مفاهیم
بندر 
عبارت است از فضای گسترده‌ای از آب و خشکی که شامل حوضچه‌های اصلی و فرعی آرام، اسکله‌ها، تاسیسات ، تجهیزات و ساختمان های جنبی واقع در خشکی جهت تردد  ایمن شناورها به منظور انجام عملیات به موقع (تخلیه ، بارگیری) است.
بنادرتابعه 
عبارتند از بنادر کوچکتری که زیر نظر بندر بزرگتر به فعالیت می‌پردازند.
اسکله یا بندر خصوصی :
اسکله ها یا بنادری هستند که کلیه زیر ساخت و روساخت آن با سرمایه غیر دولتی ساخته شده و مورد بهره برداری قرار می گیرد.
اسکله اختصاصی :
اسکله هایی که با سرمایه بخش دولتی (غیر از سازمان بنادر و دریانوردی) ساخته شده و برای کالایی خاص و یا بهره بردار خاص مورد استفاده قرار می گیرد.
تعداد پست اسکله
تعداد اسکله‌های موجود در بندر
لنگرگاه داخلی
عبارتست از محدوده‌ای ایمن در نزدیکی بندر جهت توقف و لنگراندازی کوتاه‌مدت کشتی‌ها می باشد.
لنگرگاه خارجی
عبارتست از منطقه‌ای ایمن در خارج از محدودة بندر برای توقف و لنگراندازی کشتی‌ها.
شاخص های عملیاتی
عملکرد کشتی (تن بر ساعت): نسبت کل تناژ تخلیه و بارگیری بر کل ساعات توقف در بندر
عملکرد اسکله (تن بر ساعت): نسبت کل تناژ تخلیه و بارگیری بر کل ساعات توقف در اسکله
عملکرد بندر (ساعت): نسبت کل تناژ تخلیه و بارگیری بر کل ساعات توقف در اسکله
ضریب اشغال اسکله (درصد): کل ساعات اشغال اسکله بر کل ساعات شبانه روز
متوسط زمان انتظار 
عبارتست از حاصل تقسیم زمان انتظار شناورهای غیرنفتی (بالای هزار تن) پایان عملیاتی بر فروند شناور (واحد: روز)
متوسط زمان سرویس
عبارتست از حاصل تقسیم زمان سرویس شناورهای غیرنفتی (بالای هزار تن) پایان عملیاتی بر فروند شناور (واحد: روز)
شناور
به هر وسیله نقلیه آبی که قابلیت دریانوردی در کلیه آب های مجاز را داشته باشد شناور می گویند.
شناور جمع‌آوری آلودگی نفتی:
شناوری است که تجهیزات لازم برای جمع‌آوری مواد نفتی در سطح آب را دارا می باشد.
لایروب 
واحدی شناورکه جهت لایروبی آبراهها، کانال  دسترسی، حوضچه ها و پای اسکله‌های بندر بکار می‌رود. 
یدک‌کش 
عبارتست از واحد شناوری که با قدرت موتور زیاد، جهت انجام امور خدماتی و پهلودهی یا جداسازی کشتی در بندر یا یدک نمودن دوبه در بنادر و آبهای آزاد از آن استفاده می‌شود.
دوبه 
عبارتست از وسیله نقلیه آبی بزرگتر از قایق معمولی که نیروی محرکه ندارد و بوسیله یدک‌کش کشیده می‌شود. دوبه معمول ترین وسیله نقلیه دریائی است که توسط آن عمل بارگیری یا تخلیه کالای کشتیهای عظیم اقیانوس‌پیما که نمی‌توانند در کنار اسکله پهلو بگیرند و مجبور به توقف در لنگرگاه هستند صورت می‌گیرد. آبخور دوبه معمولاً کم است و جهت امور خدماتی مانند آب رسانی، سوخت‌رسانی و انتقال کالا (دوبه‌کاری) مورد استفاده قرار می‌گیرد.
قایق تدارکاتی و خدمه بر
شناوری است که مخصوص حمل مواد غذایی و مایحتاج کشتی‌ها بوده و  مواد و لوازم مورد نیاز کشتی‌ها و همچنین خدمه آنها را انتقال می‌دهد.
بویه‌گذار 
شناوری که دارای تجهیزات مخصوص بویه‌گذاری می‌باشد.
سوخت رسان
شناوری است که دارای مخازن نگهداری سوخت می‌باشد و منحصراً به امر سوخت‌رسانی به کشتی‌ها در آبهای داخلی و بین‌المللی می‌پردازد.
شناور خدماتی
شناوری است که جهت ارائه خدمات دریائی مورد استفاده قرار می‌گیرد مانند یدک کش و قایق و …
کشتی یخچالی
کشتی است که فضاهای بارگیری آن دارای کنترل درجه حرارت بوده و جهت حمل کالاهائی مانند گوشت ، لبنیات و …. بکار می‌رود.
کشتی تانکر 
کشتی است که جهت حمل مواد مایع نفتی و غیر نفتی بکار گرفته می‌شود 
کشتی رو - رو
کشتی است که وسایل نقلیه زمینی موتوری می‌توانند مستقیماً به آن وارد یا از آن خارج شوند.
کشتی‌ ماهیگیری
کشتی است که جهت ماهیگیری و صید آبزیان  مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کشتی تحقیقاتی وآموزشی
کشتیهایی که به منظور تحقیقات علمی و آموزشی مورد استفاده قرار می گیرند.
کشتی بار و مسافر
شناوری است که توانایی پذیرش مسافر و حمل بار را به صورت توأم دارد.
کشتی مسافری 
کشتی است که اختصاصاً جهت حمل مسافر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کشتی فله بر خشک 
کشتی است که جهت حمل کالاهای فله خشک مانند گندم، جو ، ذرت و ذغال سنگ بکار می‌رود.
کشتی تمام کانتینری
کشتی است که فقط قابلیت حمل کانتینر را  دارد .
کشتی باری 
کشتی است که جهت حمل انواع کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کشتی اجاره ای 
کشتی است که به صورت اجاره‌ای کار می‌کند. این اجاره می‌تواند به صورت زمانی یا سفری باشد.
کشتیهای خطوط منظم  (Liner)
اینگونه کشتیها در خطوط منظم با جدول زمان بندی مشخص شده در خط سیر و نرخ کرایه حمل معینی که معمولاً  توسط کنفرانسهای بین‌المللی و منطقه‌ای مشخص می‌گردد، مبادرت به حمل کالا بین بنادر می‌نمایند.
موتور لنج (شناورهای سنتی)
واحدهای کوچک اعم از چوبی، فایبر گلاس و ... که بصورت سنتی  عملیات حمل کالا بین بنادر داخلی و احیاناً بنادر کشورهای همجوار را انجام می‌دهند.
ظرفیت خالص کشتی  Net Tonnage (NT) :
این ظرفیت برابر است با ظرفیت ناخالص کشتی (GT) منهای فضاهای مربوط به خدمه و مسافر، موتورخانه و پل فرماندهی.
ظرفیت ناخالص کشتی   (GT) Gross Tonnage 
قابل ذکر است که براساس اصلاحیه کنوانسیون اندازه گیری ظرفیت، GRT  تبدیل به GT شده و فرمول محاسبه آن به شرح زیر تعیین شده است :
GT=K*V
0.02 log V+0.2=K
حجم کلیه فضاهای محصور شده در کشتی = V
ظرفیت ناخالص ثبت شده کشتی  GRT- Gross Registerd Tonnage
عبارتست از حجم تمام فضاهای بدنه و عرشه کشتی اعم از انبارها ، موتورخانه ها، مخازن سوخت و آب ، فضای بسته بالای عرشه که قابلیت بارگیری کالا را داشته باشد. مواردی چون فضای مورد استفاده و استراحت خدمه و مسافر ، پل فرماندهی کشتی و انبار آذوقه با برخی از استثنائات به شرح زیر از آن کسر می گردد : 
  • فضاهای مربوط به اتاق نقشه و مخابرات و علائم کمک ناوبری
  • فضاهای مربوط به جمع آوری زنجیر و موتورگیرباکس لنگر کشتی و دوار (کابستون) 
  • فضاهای مربوط به نگهداری وسائل ایمنی و باطریها
این ظرفیت حجمی است و هر 100 فوت مکعب یا 2.83 مترمکعب برابر با یک تن ظرفیت غیرخالص می باشد.