سازمان بنادر و دریانوردی/پرسش های متداول
باز کردن همه  |  بستن همه
 فهرست پرسش های متداول
 امور مالی و معاملات
 آیا این امکان وجود دارد که معادل ریالی مبالغ صورتحسابهای ارزی را به جای واریز وجه ارزی( دلار – یورو ) به حساب سازمان بنادر و دریانوردی واریز نمود‌ ؟
شما می‌توانید معادل ریالی صورتحساب ارزی ( دلار و یورو ) را با توجه به نرخ برابری ارز بر مبنای نرخ واریز نامه‌ای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ورود شناور به بندر به حساب سازمان بنادر و دریانوردی در کلیه بنادر شمال و جنوب واریز نمایید .
 شماره حساب ارزی سازمان بنادر و دریانوردی در خارج از کشور جهت واریز مبالغ ارزی صورتحسابهای شناورهای خارجی کدام است ؟
مبالغ ارزی را در خارج از کشور می‌توان به شماره حساب 112901-2624 نزد بانک صادرات شعبه المکتوم‌دبی که با سافیکس 011 درهم و با 010 دلار و با 012 یورو به نام سازمان بنادر و دریانوردی واریز نمود .
 نحوه محاسبه کسورات صورت‌وضعیت چگونه است ؟
بیمه : 5% مبلغ تأیید شده صورت‌وضعیت
حسن انجام کار : 10% مبلغ تأیید شده صورت‌وضعیت
 جهت اخذ چک یا اعلامیه واریز مبالغ صورت‌وضعیت‌ها چه مدارکی لازم است ؟
معرفی‌نامه با مهر و امضای شرکت
 مدارک لازم و مورد نیاز جهت دریافت فیش های مالیاتی چه می باشد ؟
معرفی‌نامه اصل کارت شناسایی ( کارت ملی )
 پایان نامه های دانشجویی
 چه نوع پایان‌نامه‌هایی مورد حمایت مرکز بررسی‌ها و مطالعات راهبردی قرار می‌گیرند؟
در راستای ماموریت، اهداف و سیاست‌های سازمان باشد
به منظور حل مسائل و چالش‌های  مرتبط با وظایف و ماموریت های سازمان انجام شود؛
از موضوعات نو و کاربردی‌ای باشد که اصالت و اعتبار علمی آنها مورد تائید قرار گرفته است و به ویژه امکان اجرای آن در بنادر وجود داشته باشد
از نظر موضوع  و محل انجام پژوهش تکراری نباشد (تشخیص تکراری بودن موضوع پژوهشی بر عهده مرکز است)
منطبق بر فهرست نیازهای پژوهشی سازمان باشد که از قبل در سایت مرکز اطلاع رسانی شده است
 مقاله مستخرج از پایان نامه چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
  • دانشجو مستلزم است یک مقاله مستخرج از پایان‌نامه به همراه پایان‌نامه به مرکز ارائه دهد.
  •  عدم ارائه مقاله مستخرج از پایان‌نامه منجر به کسر 25% حق التحقیق پایان نامه خواهد شد.
  •  مقاله نباید در نشریه دیگری چاپ و یا در کنفرانسی ارائه شده باشد.
  •  مقاله جهت ارزیابی و چاپ در نشریه علمی و پژوهشی حمل و نقل دریایی ارسال شده و در صورت تائید داوران در این نشریه چاپ خواهد شد.
 نسخه نهایی پایان نامه باید با چه فرمتی ارسال شود؟
  • مجلد به صورت گالیگنور شده و به همراه لوح فشرده حاوی فایل word  و pdf نسخه نهایی پایان‌نامه و فایل word و pdf مقاله مستخرج از پایان‌نامه ارسال گردد.
  •  مجلد باید حاوی یک عدد کپی یا اسکن از صورتجلسه دفاعیه پایان نامه باشد.
  • ذکر جمله «این پایان‌نامه با حمایت مالی سازمان بنادر و دریانوردی به انجام رسیده است» در انتهای صفحه عنوان  (اولین صفحه مجلد پایان‌نامه) ضروری است.
 بعد از تصویب موضوع در کمیته تحقیق مرکز، چه اقدامی باید انجام شود؟
  •  آغاز پروژه پژوهشی
  •  آغاز همکاری با ناظر پایان‌نامه
  •  ارسال پروپوزال مصوب در دانشگاه به مرکز
 تصویب پروپوزال در کمیته تحقیق مرکز چقدر زمان می برد؟

حداکثر 6 روز طور میکشد تا پروپوزال در کمیته تحقیق مطرح گردد. در صورت نیاز به استعلام موضوع از ادارات کل ستادی یا بنادر مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید.

 پروپوزال به چه طریقی باید ارسال شود؟

پروپوزال باید در قالب فایل DOC به همراه اطلاعات دانشجو (آدرس، کد پستی، شماره تلفن منزل، شماره موبایل و...) از طریق پست الکترونیک  rthesis[at]pmo[dot]ir و یا مراجعه حضوری تحویل گردد.

 چه زمانی باید پروپوزال ارسال شود؟ (قبل از/بعد از تصویب پروپوزال در دانشگاه)

پروپوزال باید حداقل دو هفته پیش از تصویب در دانشگاه ارسال گردد.

 پروپوزال در چه فرمتی باید ارسال شود؟

پروپوزال باید در قالب فرم پروپوزال دانشگاه باشد.

 برای حمایت از پایان نامه چه اقداماتی باید انجام شود؟
  • انتخاب موضوع از عناوین "موضوعات پیشنهادی" اعلام شده  در همین صفحه،با توجه به رشته تحصیلی
  •  تکمیل فرم پروپوزال
  •  ارسال فرم تکمیل شده به مرکز جهت طرح در کمیته تحقیق
 تعاریف عملیات تخلیه و بارگیری
 سایر رویه ها

عبارتست از رویه های گمرکی به غیر از واردات، صادرات، ترانزیت، کابوتاژ و ترانشیپ.

 TEU

TEU واحد شمارش تعداد دستگاه(BOX)کانتینر است. هر کانتینر 20 فوت معادل یک TEU است.

(هر دستگاه کانتینر 40فوتی معادل دو TEU محاسبه می گردد)

 ظرفیت ناخالص کشتی- (GROSS TONNAGE (GT
عبارتست از حجم تمام فضاهای بدنه و عرشه کشتی اعم از انبارهای کالا، کلیه مخازن مربوط به سوخت و آب و غیره،موتورخانه، فضاهای موردنیاز برای مسافرین و خدمه و فضاهای بالای عرشه که قابلیت بارگیری بر روی آنها وجود دارد.
این ظرفیت حجمی است و هر 100 فوت مکعب یا 2.83 متر مکعب برابر با یک تن ظرفیت غیرخالص می باشد (براساس ثبت بنادر)
 عملکرد بندر
عبارتست از حاصل تقسیم میزان تناژ تخلیه و بارگیری شده (غیرنفتی) در دوره زمانی گزارش بر مدت زمان (روز) صرف شده (جمع زمان سرویس و زمان انتظار)
 متوسط زمان سرویس

عبارتست از حاصل تقسیم زمان سرویس شناورهای غیرنفتی (بالای هزار تن) پایان عملیاتی بر فروند شناور (واحد: روز)

 متوسط زمان انتظار

عبارتست از حاصل تقسیم زمان انتظار شناورهای غیرنفتی (بالای هزار تن) پایان عملیاتی بر فروند شناور (واحد: روز)

 متوسط فروند روزانه

عبارتست از حاصل تقسیم فروند شناورهای غیرنفتی (بالای هزار تن) پایان عملیاتی بر دوره زمانی (واحد: روز/ فروند)

 شناورهای بالای هزار تن
عبارت است از شناورهایی که GT آنان بزرگتر یا مساوی با هزار تن می باشد.
 بارگیری
بارگذاری توسط هر نوع وسیله به شناور را بارگیری می گویند. اجزاء بارگیری عبارتست از صادرات، بارگیری ترانزیت،بارگیری کابوتاژ و بارگیری ترانشیپ
 تخلیه
باربرداری از هر نوع شناور توسط هر نوع وسیله را تخلیه گویند. اجزاء تخلیه عبارتست از واردات، تخلیه ترانزیت،تخلیه کابوتاژ و تخلیه ترانشیپ.
 تعرفه
 تعاریف مربوط به کالا
 کالای غیرپالتیزه :

کالاهایی که از فرم اولیه بسته‌بندی خود خارج شده و یا به صورت غیرمتعارف و بدون بسته‌بندی مناسب خود حمل می‌گردد که دارای ضوابط و معیارهای بسته بندی کالاهای عمومی در این کتابچه نمی باشند

 کالای نفتی :
کالای نفتی شامل نفت خام، بنزین، نفت گاز و نفت کوره و ... می‌باشد.
 نگلات ویژه :
محمولاتی که حجم و وزن آنها خارج از اندازة متعارف می‌باشد و برای انتقال آنها نیاز به تجهیزات ویژه است.
 جابجایی کالا :
انتقال کالا از محل اولیه نگهداری به مکانی دیگر در بندر.
 ترانزیت اداری :
انتقال محمولات از یک گمرک خانه بندری به گمرک خانه دیگر در داخل کشور حسب تشخیص ضرورت توسط بندر و یا گمرک.
 کانتینر خالی خطرناک:
کانتینری است که قبلاً حاوی کالای خطرناک بوده و پس از تخلیه کالا ، برچسب زدایی، پاکسازی و شستشو نگردیده باشد.
 ترانشیپ کانتینر:
به عملیات انتقال کانتینر از یک کشتی به کشتی دیگر در بنادر یا لنگرگاهها اطلاق می شود. این انتقال ممکن است بصورت مستقیم (کشتی به کشتی) یا غیر مستقیم (تخلیه در بندر یا گمرک و سپس بارگیری به کشتی) صورت گیرد
 بهره بردار ترمینال کانتینری (ترمینال اپراتور) :
شخصیتی است حقوقی که مسئولیت بهره‌برداری و ارائه خدمات ترمینال را به عهده دارد.
 انبار CFS :
محوطه و انبار مخصوص استریپ و نگهداری کالاهای مربوط به کانتینرهای FCL یا LCL.
 کانتینرهای LCL- Less Contienr Load :
کانتینری که کالای آن مربوط به چند پروانه گمرکی است.
 کانتینرهای FCL-Full Cantainer Load :
کانتینری که کالای آن مربوط به یک پروانه گمرکی است.
 استافینگ کانتینر :
بارچینی کالا به داخل کانتینر حسب درخواست صاحب کالا و یا نمایندگی خط کشتیرانی.
 استریپ کانتینر :
تخلیه کالای داخل کانتینر حسب درخواست صاحب کالا و یا نمایندگی خط کشتیرانی.
 Move :
منظور از (Move) عبارت است از تخلیه یک کانتینر از داخل کشتی و یا بارگیری کانتینر به کشتی. 
 THC-Terminal Handling Charges :
هزینه عملیات تخلیه کانتینر از کشتی، حمل به محوطه و تخلیه و صفافی در محوطه و بارگیری و صفافی به وسیله حمل صاحب کالا را THC تخلیه می گویند. همچنین هزینه تخلیه و صفافی کانتینر در محوطه کانتینری، ‌بارگیری و صفافی به وسیله حمل، حمل به پای کشتی و بارگیری به کشتی را THC بارگیری می گویند.
 کانتینر سنگین وزن :

کانتینری که مجموع وزن آن و محموله اش موجب الزام استفاده از تجهیزات ویژه برای تخلیه و بارگیری آن شود، کانتینر سنگین وزن محسوب می شود.

 TEU-Twenty foot container Equivalent Units :
 TEUواحد شمارش کانتینر است و معادل یک کانتینر 20 فوتی محاسبه می‌گردد.
 کانتینر غیراستاندارد :
کانتینری که مشخصات آن با بند فوق تطبیق نداشته باشد، کانتینر غیراستاندارد تلقی می شود.
 کانتینر :

به محفظه‌ای که مطابق با معیارهای سازمان بین المللی استاندارد برای بارگیری و حمل انواع کالاهای خشک، مایع ، گاز و یا یخچالی که از جنس فلز، فایبرگلاس ، پلاستیک و یا چوب ساخته شده و از آنچه درون آن قرار می گیرد محافظت نموده و از قابلیت جابجایی و تخلیه و بارگیری با اسپریدر کانتینری برخوردار باشد، کانتینر می گویند.

 وسایل نقلیه سنگین :
شامل کامیون،اتوبوس، تریلر ،تجهیزات بندری و کلیه تجهیزات راهسازی،کشاورزی،واگن،لوکوموتیو و ...
 وسایل نقلیه نیمه سنگین :
شامل مینی‌بوس، ون ، کامیونت و ...
 وسایل نقلیه سبک :
شامل خودروهای سواری، وانت بار، موتور سیکلت و ...
 کالای حجیم و ترافیکی :
کالایی است که ابعاد آن از (2.5 * 2.5 * 12) متر بیشتر باشد و جهت تخلیه،بارگیری و حمل آنها در اماکن بندری از تجهیزات ویژه استفاده شود.
 کالای مرجوعی از واردات / از صادرات :
کالای موجود در اماکن بندری که ترخیص و به داخل و خارج از کشور عودت می گردد را کالای مرجوعی از واردات و یا از صادرات می نامند. کالاهای مرجوعی جزء واردات و صادرات قطعی محسوب نمی شوند.
 کالای ورودی به منطقه آزاد و ویژه اقتصادی بندری :

کالایی است که جهت بهره‌برداری، تولید، پردازش، تبدیل، تکمیل، تعمیر و ... به منطقه آزاد و ویژه اقتصادی بندری وارد می‌شود.

 بنادر مناطق آزاد :

بنادری که در مناطق آزاد تعریف شده در قانون مناطق آزاد، فعالیت می‌نمایند.

 بنادر مناطق ویژه :

بنادری که در مناطق ویژه اقتصادی تعریف شده در قانون مناطق ویژه، فعالیت می‌نمایند.

 کالای ترانشیپ (انتقالی) :

کالایی است که در لنگرگاه‌ها یا در بنادر کشور از یک کشتی به کشتی دیگر انتقال داده شود،  این انتقال ممکن است بصورت مستقیم (کشتی به کشتی) و یا غیر مستقیم (تخلیه کالا در بندر یا گمرک و سپس بارگیری به کشتی) صورت گیرد.

 کالای ترانزیت داخلی :

کالای گمرک نشده‌ای است که از یک گمرک خانه مجاز به گمرک خانه مجاز دیگری حمل و تحویل می‌گردد.

 سوآپ کالا :

فرایندی است که طی آن کالا جهت  مصرف داخلی از یک مرز وارد و معادل آن از مرز دیگر کشور خارج گردد.

 کالا و کانتینر (حاوی کالای) ترانزیت خارجی :

به عبور کالا وکانتینر (حاوی کالا) که از یک نقطه مرزی وارد کشور و از نقطه مرزی دیگری از کشور خارج شود ترانزیت خارجی می گویند. بنابر این درصورتی که پروانه خروج گمرکی به عنوان ترانزیت خارجی برای کالای مورد نظر از طرف گمرک صادر شده باشد و مدارک مربوط به تائید خروج کالا از مرز گمرکی (اعلام وصول گمرک مبنی برخروج کالا از مرزهای گمرکی) ازطرف گمرک موجود بوده به صورتی که پشت پروانه ترانزیت کالای مورد نظر ممهور به مهر خروج از گمرک نیز باشد، چنین کالایی، ترانزیت خارجی محسوب و تخفیفات مورد اشاره در کتابچه تعرفه ها به آن تعلق می پذیرد در غیراین صورت انتقال کالا به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گرچه از نظر گمرک دارای پروانه ترانزیت خارجی می باشند، اما از نظرسازمان بنادر و دریانوردی ترانزیت خارجی محسوب نگردیده و تخفیفات مورد بحث به آن تعلق نمی پذیرد.

 کالای کابوتاژ :

کالایی است که از یک نقطه به نقطه دیگر کشور از راه دریا و یا رودخانه‌های مرزی حمل گردد.

 کالای صادرات مجدد :

 کالایی است که به منطقه آزاد یا ویژه اقتصادی بندری وارد و پس از تولید،‌ پردازش، تبدیل، تکمیل، تعمیر و یا ... به خارج از کشور فرستاده می‌شود.

 کالای واردات قطعی :

کالایی است که برای مصرف در داخل کشور از گمرک ترخیص می‌شود.

 کالای صادرات قطعی:

کالایی است که به منظور فروش و یا مصرف به خارج از کشور فرستاده می‌شود.

 تعاریف مربوط به کشتی
 تعریف SPM و SBM :
(Single Point Mooring (SPM  و (Single Buoy Mooring (SBM  مهار تک بویه‌ای، بویه‌ای که در آبهای عمیق عموماً برای سوخت‌رسانی به نفتکش‌ها به عنوان یک پایانه لوله نفت زیرآبی و وسیله‌ای برای مهار نفتکش و یا تخلیه و بارگیری میعانات گازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 شرایط اضطرار یا فورس ماژور:
شرایطی که امور، به دلیل عوامل طبیعی از حالت عادی و جاری خود خارج شده باشد. مانند سیل، زلزله، طوفان و ...
 شناور جمع‌آوری آلودگی نفتی:
شناوری است که تجهیزات لازم برای جمع‌آوری مواد نفتی در سطح آب را دارا می باشد.
 راهنمایی:
به فرآیندی اطلاق می شود که منتج به هدایت و ارایه مشاوره به ناخدای کشتی به منظور ورود و خروج به / از بندر ، پهلو دهی و جداسازی از/به اسکله می گردد. این مشاوره توسط دریانوردی مجرب و آموزش دیده ارایه می گردد که دارای گواهینامه مربوطه بوده و راهنما نامیده می شود.
 شیفتینگ:
به جابجایی شناور در اسکله ها و یا جابجایی شناور از اسکله به لنگرگاه و بلعکس شیفتینگ اطلاق می شود.
 توقف بدون فعالیت (Lay Up):
به توقف کشتی بصورت غیرفعال در لنگرگاه داخلی یا خارجی اطلاق می شود.
 لنگرگاه داخلی :

عبارتست از محدوده‌ای ایمن در نزدیکی بندر جهت توقف و لنگراندازی کوتاه‌مدت کشتی‌ها می باشد.

 لنگرگاه خارجی :
 عبارتست از منطقه‌ای ایمن در خارج از محدودة بندر برای توقف و لنگراندازی کشتی‌ها.
 حوضچه :
فضایی در داخل محدودة موج‌شکنها که محل مانور کشتی‌ها برای پهلوگیری و  جدا شدن از اسکله است.
 اسکله یا بندر خصوصی :
اسکله ها یا بنادری هستند که کلیه زیر ساخت و روساخت آن با سرمایه غیر دولتی ساخته شده و مورد بهره برداری قرار می گیرد.
 اسکله اختصاصی :
اسکله هایی که با سرمایه بخش دولتی (غیر از سازمان بنادر و دریانوردی) ساخته شده و برای کالایی خاص و یا بهره بردار خاص مورد استفاده قرار می گیرد.
 لایروب :
واحدی شناورکه جهت لایروبی آبراهها، کانال  دسترسی، حوضچه ها و پای اسکله‌های بندر بکار می‌رود. 
 یدک‌کش :

عبارتست از واحد شناوری که با قدرت موتور زیاد، جهت انجام امور خدماتی و پهلودهی یا جداسازی کشتی در بندر یا یدک نمودن دوبه در بنادر و آبهای آزاد از آن استفاده می‌شود.

 دوبه :
عبارتست از وسیله نقلیه آبی بزرگتر از قایق معمولی که نیروی محرکه ندارد و بوسیله یدک‌کش کشیده می‌شود. دوبه معمول ترین وسیله نقلیه دریائی است که توسط آن عمل بارگیری یا تخلیه کالای کشتیهای عظیم اقیانوس‌پیما که نمی‌توانند در کنار اسکله پهلو بگیرند و مجبور به توقف در لنگرگاه هستند صورت می‌گیرد. آبخور دوبه معمولاً کم است و جهت امور خدماتی مانند آب رسانی، سوخت‌رسانی و انتقال کالا (دوبه‌کاری) مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 قایق تدارکاتی و خدمه‌بر :

شناوری است که مخصوص حمل مواد غذایی و مایحتاج کشتی‌ها بوده و  مواد و لوازم مورد نیاز کشتی‌ها و همچنین خدمه آنها را انتقال می‌دهد.

 بویه‌گذار :
شناوری که دارای تجهیزات مخصوص بویه‌گذاری می‌باشد.
 سوخت‌رسان :
شناوری است که دارای مخازن نگهداری سوخت می‌باشد و منحصراً به امر سوخت‌رسانی به کشتی‌ها در آبهای داخلی و بین‌المللی می‌پردازد.
 موتور لنج (شناورهای سنتی):
واحدهای کوچک اعم از چوبی، فایبر گلاس و ... که بصورت سنتی  عملیات حمل کالا بین بنادر داخلی و احیاناً بنادر کشورهای همجوار را انجام می‌دهند.
 شناور خدماتی :
شناوری است که جهت ارائه خدمات دریائی مورد استفاده قرار می‌گیرد مانند یدک کش و قایق و …
 کشتی یخچالی :
کشتی است که فضاهای بارگیری آن دارای کنترل درجه حرارت بوده و جهت حمل کالاهائی مانند گوشت ، لبنیات و …. بکار می‌رود.
 کشتی تانکر :
کشتی است که جهت حمل مواد مایع نفتی و غیر نفتی بکار گرفته می‌شود 
 کشتی رو - رو :
کشتی است که وسایل نقلیه زمینی موتوری می‌توانند مستقیماً به آن وارد یا از آن خارج شوند.
 کشتی‌ ماهیگیری :
کشتی است که جهت ماهیگیری و صید آبزیان  مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 کشتی تحقیقاتی و آموزشی :
کشتیهایی که به منظور تحقیقات علمی و آموزشی مورد استفاده قرار می گیرند.
 کشتی بار و مسافر :
شناوری است که توانایی پذیرش مسافر و حمل بار را به صورت توأم دارد.
 کشتی مسافری :
کشتی است که اختصاصاً جهت حمل مسافر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 کشتی فله بر خشک :
کشتی است که جهت حمل کالاهای فله خشک مانند گندم، جو ، ذرت و ذغال سنگ بکار می‌رود.
 کشتی تمام کانتینری :
کشتی است که فقط قابلیت حمل کانتینر را  دارد .
 کشتی باری :
کشتی است که جهت حمل انواع کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 کشتی اجاره ای :
کشتی است که به صورت اجاره‌ای کار می‌کند. این اجاره می‌تواند به صورت زمانی یا سفری باشد.
 کشتیهای خطوط منظم (Liner) :

اینگونه کشتیها در خطوط منظم با جدول زمان بندی مشخص شده در خط سیر و نرخ کرایه حمل معینی که معمولاً  توسط کنفرانسهای بین‌المللی و منطقه‌ای مشخص می‌گردد، مبادرت به حمل کالا بین بنادر می‌نمایند

 ملیت و پرچم :
عبارتست از کشوری که کشتی در آنجا به ثبت رسیده و اجازه بر افراشتن پرچم آن کشور را دارد.
 وزن قابل بارگیری DWT) Dead Weight Tonnage) :

حداکثر وزن قابل بارگیری یک کشتی باواحد تن وزنی بوده و عبارت است از  مجموع وزن کالا، آذوقه، سوخت، خدمه و مسافر که کشتی مجاز به حمل آن در شرایط بارگیری تا خط حداکثر بارگیری تابستان (SLW) می‌باشد.

 ظرفیت خالص کشتی (Net Tonnage (NT :
این ظرفیت برابر است با ظرفیت ناخالص کشتی (GT) منهای فضاهای مربوط به خدمه و مسافر، موتورخانه و پل فرماندهی.
 ظرفیت ناخالص کشتی GT) Gross Tonnage):
قابل ذکر است که براساس اصلاحیه کنوانسیون اندازه گیری ظرفیت، GRT تبدیل به GT شده و فرمول محاسبه آن به شرح زیر تعیین شده است :
GT = K * V 
  0.02log V+ 0.2 = K
حجم کلیه فضاهای محصور شده در کشتی = V
 ظرفیت ناخالص ثبت شده کشتی GRT- Gross Registerd Tonnage
عبارتست از حجم تمام فضاهای بدنه و عرشه کشتی اعم از انبارها ، موتورخانه ها، مخازن سوخت و آب ، فضای بسته بالای عرشه که قابلیت بارگیری کالا را داشته باشد. مواردی چون فضای مورد استفاده و استراحت خدمه و مسافر ، پل فرماندهی کشتی و انبار آذوقه با برخی از استثنائات به شرح زیر از آن کسر می گردد:
- فضاهای مربوط به اتاق نقشه و مخابرات و علائم کمک ناوبری.
- فضاهای مربوط به جمع آوری زنجیر و موتورگیرباکس لنگر کشتی و دوار (کابستون).
- فضاهای مربوط به نگهداری وسائل ایمنی و باطریها.
این ظرفیت حجمی است و هر 100 فوت مکعب یا 2.83 مترمکعب برابر با یک تن ظرفیت غیرخالص می باشد.
 شناور:
به هر وسیله نقلیه آبی که قابلیت دریانوردی در کلیه آب های مجاز را داشته باشد شناور می گویند.
 امور دریانوردان
 آموزش بندری- دریایی
 شرکتها و افراد تا چه زمانی فرصت دارند گواهینامه شایستگی خود را ارائه نمایند؟
تا پایان سال 1394
 مراحل انجام تطبیق دوره‌های آموزشی به چه صورت می‌باشد؟

مطابق شیوه‌نامه تهیه شده و با توجه به اسامی اعلام شده در تعهدنامه آموزشی، به شرکتها معرفی‌نامه درخواست تطبیق داده می‌شود، که افراد با ارائه آن به اداره آموزش اطلاعات لازم و فرم‌های خود اظهاری را ارائه می‌نمایند. مدارک ارائه شده توسط متقاضی در کمیته راهبری بررسی و نتیجه به فرد ابلاغ می‌شود.

 چه شرکتهایی باید درخصوص به روزرسانی دوره‌های آموزشی مدیران و کارکنان خود اقدام نمایند؟

کلیه شرکتهای کارگزاری ترابری دریایی اعم از قدیمی، جدید و متقاضی می‌بایست با توجه به نوع مجوز و گواهینامه‌های شایستگی تعیین شده برای مدیرعامل، مدیرشعبه و کارکنان عملیاتی خود نسبت به تطبیق دوره‌های آموزشی افراد مذکور اقدام نمایند.

 متولی برگزاری دوره‌های آموزشی کدام بخش می‌باشد؟
 اداره کل امور دریانوردان  اداره آموزش
 آزمون و اسناد دریانوردی
 نحوه صدور اسناد دریانوردی در زمان بروزرسانی سامانه جامع امور دریانوردان به چه صورت می باشد؟
برای صدور اسناد به صورت دستی نیاز است دریانوردان کلیه اسناد پیش نیاز را همانند کارت سلامت پزشکی، گواهی های طی دوره آموزشی، سند قبلی (شایستگی یا مهارت)، تائیدیه خدمات د ریایی و سایر اسناد مورد نیاز را بصورت فیزیکی به ادارات امور دریانوردان تهران یا بنادر بصورت حضوری تحویل نمایند.
 چگونه می توانم به نمونه سئوالات آزمونهای دریانوردی دسترسی داشته باشم ؟
با مراجعه به سایت اینترنت اداره امتحانات و گواهینامه های دریانوردان و منوی "نمونه سئوالات آزمون" می توانید به نمونه سئوالات دسترسی داشته باشید.
 نتیجه اولیه و همچنین تجدیدنظر آزمونهای دریانوردی چه موقع اعلام می گردد ؟
مدت زمان اعلام نتیجه اولیه آزمونهای اولیه حدوداً 12 روز پس از برگزاری آخرین آزمون شفاهی همان رده و مدت زمان اعلام نتیجه تجدیدنظر 5 روز کاری از زمان ارائه درخواست می باشد.
 مدت زمان صدور اسناد دریانوردان چقدر می باشد ؟
مدت زمان صدور بستگی به نوع سند و گواهینامه ها درخواستی دارد، که این مدت زمان برای صدور و تمدید گواهینامه های شایستگی و مهارت و همچنین جانبی یک هفته، برای صدور و تمدید شناسنامه دریانوردی دو هفته و برای صدور المثنی گواهینامه و شناسنامه دریانوردی دو ماه به طول خواهد انجامید.
 چگونه می توان پرسشها و مسایل خود را با اداره امتحانات و گواهینامه های دریانوردان مطرح نمود و جوابیه آنرا نیز در اسرع وقت دریافت نمود ؟
برای مطرح نمودن پرسشها و مسایل خود با اداره امتحانات و گواهینامه های دریانوردان و دریافت جوابیه آن در اسرع وقت، استفاده از تلفن گویا به شماره 26117241-021 می باشد که در ظرف کمتر از دو روز کاری می توانید جوابیه خود را دریافت کنید.
 آیا می توان درخواست و مدارک خود را مبنی بر شرکت در آزمونها و یا صدور گواهینامه و شناسنامه دریانوردی بصورت غیر حضوری و از طریق پست ارسال کنم ؟
بله می توانید... برای این منظور باید به سایت اداره امتحانات و گواهینامه های دریانوردان مراجعه و پس از آگاهی از مدارک و شرایط مورد نیاز آنرا به آدرس تهران،میدان فرمانیه،بلوار شهید لواسانی، کوچه شهید ثروتی، پلاک 1 سازمان بنادر و دریانوردی ارسال کنید و از طریق همان سایت و در منوی "پیگیری درخواست" نتیجه درخواست خود را پیگیری نمایید.
 هزینه های شرکت در آزمون و یا صدور گواهینامه ها و شناسنامه دریانوردی را به چه شماره حسابی می توان واریز نمود ؟
شماره حساب  2176459001009   (سیبا) بانک ملی به نام سازمان بنادر و دریانوردی
 عملیات و ایمنی دریایی
 کاتالوگ تجهیزات رادیویی کشتی در دسترس نمی باشد، چه اقدامی متصور می گردد؟

کاتالوگ کلیه تجهیزات رادیویی در اینترنت و سایت های شرکتهای سازنده قابل دسترسی می باشد.

 چه تجهیزاتی در لیست پروانه ایستگاه رادیویی کشتی ذکر می گردند؟

تجهیزات  VHF،MF, HF, EPIRB, SART, SSAS, LRIT, RADAR, VHF Hand held  در پروانه رادیویی ذکر می گردد.

 آیا کدهای مخابراتی شناورها با تغییر مالکیت ، تجهیزات رادیویی و یا تغییر نام شناور تغییر و یا ابطال می گردند؟

کدهای مخابراتی شناور تنها در صورتیکه شناور ابطال ثبت گردد ابطال می شوند و با تغییر مالکیت ، نام شناور و یا تجهیزات رادیویی ، کدهای مخابراتی آن تغییر نمی یابند.

 نجات و حفاظت دریایی
 کنترل و بازرسی کشتی ها
 چگونگی اطمینان از انطباق کشتی با مقررات سوخت کم سولفور بر اساس الزامات مقرره 14 ضمیمه ششم کنوانسیون مارپل از ابتدای ژانویه سال 2020 میلادی توسط افسران کنترل و بازرسی در بنادر ج.ا.ایران
 این اطلاعیه به منظور ابلاغ مقررات جدید مرتبط با محتوای گوگرد موجود در سوخت مصرفی کشتی‌ها از تاریخ 1 ژانویه 2020 تهیه شده است. از تاریخ فوق، کلیه کشتی‌های مشمول ضمیمه ششم کنوانسیون مارپل باید از سوخت‌های کم‌گوگرد (با محتوای گوگرد حداکثر 5/0 درصد) مطابق با مقرره 14 ضمیمه ششم مارپل، و یا از یک روش استاندارد جایگزین جهت کاهش انتشار آلاینده‌ها از گازهای خروجی کشتی‌ها مطابق با استانداردهای مرتبط استفاده کنند.

از اول ژانویه 2020، افسران کنترل و بازرسی کشتی‌ها در کشورهای حوزه یادداشت تفاهم اقیانوس هند انطباق کشتی‌ها با این مقررات را از طریق بررسی گواهینامه جلوگیری از آلودگی هوا IAPP، برگه‌های تحویل سوخت، دفاتر ثبت روزانه، سوابق، و یا نمونه‌گیری سامانه سوخت کشتی ارزیابی می نمایند.

مواردی که می تواند در بازرسی کنترل گردد شامل موارد ذیل می باشد:

1.        سوابق برگه رسید سوخت دریافتی BND   

2.        میزان اکسیدهای گوگرد خروجی حاصل از سوخت کشتی                                              

3.        مقدار گوگرد موجود در سوخت مصرفی کشتی          

4.        روش‌های جایگزین کنترل میزان انتشار (SOx)                                

از اول ژانویه 2020، افسران کنترل بازرسی کشتی‌ها موارد زیر را مورد توجه قرار می دهند:

1-      سوخت کشتی با محتوای گوگرد حداکثر نیم درصد ( 0.5 %) باشد.

2-      سوابق برگه‌های تحویل سوخت (BDN)، و نمونه‌ها یا سوابق مرتبط با آن در کشتی نگهداری شده باشد.

3-      حسب مورد، روش‌های اجرایی مکتوب برای عملیات تعویض سوخت در کشتی موجود باشد.

4-      فرمانده، و پرسنل کشتی با روش‌های اجرایی مدیریت سوخت کشتی آشنا باشند.

5-      کشتی مجوزهای لازم جهت استفاده از سامانه‌های نصب شده برای پاکسازی گازهای خروجی، یا سامانه‌های معادل‌ آن دریافت نموده باشد.

در صورت مشاهده و ثبت نواقصی مرتبط با موارد فوق پس از این تاریخ، افسران کنترل و بازرسی کشتی‌ها می‌توانند از طریق درج نواقص ، توقیف کشتی، یا سایر اقدامات نظارتی یا اصلاحی با متخلفین برخورد نمایند.

کنترل بازرسی کشتی ها

 راهنمای کنترل و بازرسی کشتیها چیست؟

مراحل کنترل و بازرسی کشتیها و لیست موضوعی موارد نظارت بر کشتیها که جهت اطلاع کلیه مالکان و شرکتهای کشتیرانی در اجتناب از بروز توقیفهای احتمالی و عدم تاخیر در حرکت شناورها در اختیار ایشان قرار می گیرد.

 این راهنما در سالهای قبل به صورت بروشور در اختیار مالکان و شرکتهای کشتیرانی قرار می گرفت و اکنون به صورت الکترونیکی قابل استفاده برای همگان می باشد.

 فرآیندهای کنترل و بازرسی شامل چه مواردی می باشد؟
  • کنترل گواهینامه‌ها
  • بازرسی کلی به منظور ارزیابی میزان نگهداری و انطباق وضعیت کشتی و تجهیزات با موارد مندرج در گواهینامه‌ها
  • وجود دلایل کافی یا عدم اعتبار گواهینامه‌ها
  • عدم صدور اجازه خروج به کشتی تا زمان بر طرف نمودن نواقص
  • اطلاع‌رسانی به کشور صاحب پرچم، موسسه رده‌بندی و سازمان بین المللی دریانوردی
  • اطلاع رسانی به بندر بعدی (در صورتی که کشتی بدون رفع نواقص اجازه خروج بگیرد)
  • تلاش برای اجتناب از توقیف یا ایجاد تاخیر بی‌دلیل
 منظور از کنترل و بازرسی کشتیها چیست؟

 بر اساس تعریف سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) ، کنترل و بازرسی به معنای بازرسی از کشتیهای خارجی در بنادر کشور به منظور تایید انطباق وضعیت و تجهیزات  کشتی با الزامات مقررات بین‌المللی و استفاده آنها از نیروهای کافی و ذیصلاح می باشد.

 منظور از سازمانهای منطقه ای محیط زیستی دریایی چیست؟

سازمان منطقه‌ای راپمی (ROPME) در خلیج‌فارس و دریای عمان و دبیرخانه محیط زیست دریای  خزر (CEP) در می‌باشد.

البته سازمان منطقه ای راپمی، یک مرکز اضطراری مقابله با الودگی دریایی تحت عنوان میمک (MEMAC) را دربرمی گیرد.

 آیا سازمان بنادر و دریانوردی در برابر همه آلودگی ها مسئولیت دارد؟

خیر، وظیفه سازمان در قبال آلودگی های ناشی از تردد و فعالیت کشتی ها، سکوها و تاسیسات فراساحلی می باشد.

 منظور از پیشگیری و مقابله با آلودگی دریا جیست؟

منظور پیشگیری از آلودگی و یا مقابله با آلودگی‌های ناشی از فعالیت شناورها و سکوها در آبهای تحت حاکمیت و نظارت جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

 منظور از همیار ناجی چیست؟
منظور استفاده از پتانسیلهای سایر دریانوردان جهت خدمات جستجو و نجات دریایی است
 افراد مضطر (سانحه دیده) به چه افرادی اطلاق می گردد؟
به افراد نجات یافته، مفقودین و فوت شدگان در اثر سوانح دریایی افراد مضطر اطلاق می گردد.
 مراکز MRCC چه مراکزی می باشند؟

مراکزی که مسئولیت برنامه ریزی، سازماندهی ، هدایت و کنترل خدمات جستجو و نجات دریایی را برعهده دارند و به اختصار MRCC نامیده می شوند.
(Maritime Rescue Coordination Center)

 مدیریت جستجو و نجات دریایی شامل چه خدماتی می باشد؟
 منظور برنامه ریزی، مدیریت و اجرای عملیات مرتبط با جستجو و نجات دریایی در آبهای تحت حاکمیت و نظارت ج.ا. ایران می باشد.
 امور مناطق،بازاریابی و سرمایه گذاری
 مناطق ویژه و آزاد
 مجوز انجام فعالیتهای اقتصادی عمرانی،ساختمانی،فرهنگی،آموزشی و خدماتی در مناطق ویژه اقتصادی بندری توسط چه مرجعی صادر میگردد؟

بر اساس مفاد ماده 7 قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی تنها مرجع صدور مجوزهای فوق سازمان مسؤول مناطق(سازمان بنادر و دریانوردی) می باشد که به لحاظ ساختار تشکیلاتی مناطق ویژه بندری انجام این امر توسط سازمان مسؤول به مدیریت هر منطقه واگذار میگردد.

 گواهی مبداء در مناطق ویژه اقتصادی بندری برای چه نوع کالاهایی و توسط چه مرجعی صادر می گردد؟

مطابق مفاد مندرج در تبصره ماده 10 قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی ،مقام مجاز جهت صدور گواهی مبداء مدیریت منطقه است که حسب درخواست متقاضی برای کالاهایی که از منطقه خارج میشوند صادر میگردد.

 معافیت مالیاتی در مناطق ویژه اقتصادی بندری و مناطق آزاد تجاری صنعتی چگونه است؟

معافیت مالیاتی به مدت 20 سال در مناطق آزاد وجود دارد و در مناطق ویژه اقتصادی تخفیف مالیاتی طبق مقررات داخل کشور است.

 مناطق ویژه اساساً چه نقشی در توسعه اقتصادی کشور ایفا می نمایند؟

مناطق ویژه اقتصادی نقش مهمی در افزایش روند تجارت بین المللی و اشتغال زایی در سراسر جهان ایفا می نمایند. از منظر اقتصاد جهانی، مناطق ویژه اقتصادی و مناطق پردازش صادراتی به عنوان ابزار یا اهداف سیاستگذاریهای دولت ها در جهت گسترش صنعتی شدن، اشتغال زایی و توسعه منطقه ای به شمار می روند.

 مناطق آزاد در ایران چگونه اداره میشوند؟

هر منطقه توسط سازمانی که به صورت شرکت یا شخصیت حقوقی مستقل تشکیل می گردد وسرمایه آن متعلق به دولت است، اداره می شود. این شرکت ها و شرکت های وابسته از شمول قوانین و مقررات حاکم بر شرکت های دولتی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی بوده ومنحصراً بر اساس قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی مصوب 7/ 6/ 1372 مجلس شورای اسلامی و اساسنامه های مربوط، اداره خواهند شد و در موارد پیش بینی نشده درقانون مذکور و اساسنامه تابع قانون تجارت خواهند بود.

 اهداف تشکیل مناطق آزاد تجاری صنعتی چیست؟

ماده 1 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوبه مجلس شورای اسلامی در تاریخ 72.6.21، اهداف تشکیل مناطق آزاد تجاری- صنعتی را به شرح زیر بیان می‌کند:
تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی.

 اهداف تشکیل مناطق ویژه اقتصادی ایران چیست؟

 براساس مفاد ماده یک از قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی هدف از ایجاد این مناطق به شرح ذیل اعلام گردیده است:

  • پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی. 
  • برقراری ارتباط تجاری بین المللی و تحرک در اقتصاد منطقه ای و تولید و پردازش کالا. 
  • انتقال فناوری. 
  • صادرات غیرنفتی. 
  • ایجاد اشتغال مولد و جلب و تشویق سرمایه گذاری داخلی و خارجی.
  • صادرات مجدد،عبور خارجی(ترانزیت)و انتقال کالا(ترانشیپ).

 مناطق ویژه چه تسهیلات و امتیازاتی را ارایه می دهند؟
  • صدور قبض انبار تفکیکی قابل معامله و گواهی مبداء جهت کالاهای وارداتی و صادراتی. 
  • آزادی مشارکت و سرمایه گذاری برای اتباع داخلی و خارجی. 
  • ورود و خروج کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی جهت پردازش، تولید،تبدیل، تکمیل و ... 
  • معافیت گمرکی برای ورود کالاهای ساخته شده در منطقه ویژه به داخل کشور بهمیزان ارزش افزوده. 
  • امکان صادرات، ترانزیت، ترانشیپ و صدور مجدد کالا بدون هیچگونه تشریفات گمرکی
  • تضمین سرمایه های خارجی و سود حاصل از آنها. 
  • آزادی ورود و خروج سرمایه به منطقه. 
  • آزادی ورود و خروج کالاهای خارجی از کلیه مبادی و مقاصد در منطقه. 
  • امکان تبدیل و بسته بندی کالاها جهت صادرات مجدد. 
  • امکان تولید انواع فرآورده های صنعتی قابل عرضه در بازار ایران یا کشورهای خارجی. 
  • امکان ورود درصدی از محصولات تولیدی در داخل منطقه به کشور بدون طی تشریفات زائد. 
  • عمده فروشی کالا با شرایط آسان. 
 منطقه ویژه اقتصادی بندری چیست؟

منظور از منطقه ویژه اقتصادی بندری منطقه حراست شده ایست که به موجب ماده 1 قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران(مصوب 1384) ایجاد و در حال حاضر شامل مناطق ویژه اقتصادی بندری شهید رجایی،بوشهر، نوشهر، امام خمینی(ره) و امیر آباد می باشد.

 سرمایه گذاری در بنادر
 مدت زمان صدور مجوز فعالیت سرمایه گذاری پس ازارائه طرح توجیهی ، فنی و اقتصادی چند روز است؟

حداکثر زمان بررسی و صدور مجوز فعالیت سرمایه گذاری 25 روز کاری می باشد

 طرح توجیهی را چگونه تهیه کنیم؟

پس از  اعلام موافقت واحدسرمایه گذاری  و بازاریابی  بندر  شرکت نسبت به طرح توجیهی فنی و اقتصادی تهیه شده توسط مشاور ذیصلاح مورد تائید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری حسب گروه و رسته را مشتمل بر بررسیهای بازار، مالی، فنی و برنامه زمانبندی اجرای طرح ارائه نماید.

 چگونه می توان فرمهای درخواست سرمایه گذاری را تهیه نمود؟
  • از طریق وب سایت  که بصورت فایل word  می باشد
  • از طریق مراجعه حضوری به واحد سرمایه گذاری و بازاریابی در بنادر
 آیا تفاوتی میان سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد تجاری صنعتی با مناطق ویژه اقتصادی بندری وجود دارد؟
سرمایه گذاری خارجی در مناطق ازاد تابع مقررات خاص سرمایه گذاری در آن مناطق است.اما مناطق ویژه اقتصادی در این خصوص جزیی از سرزمین اصلی محسوب میگردد و مشمول قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی میباشد.
 پرسش و پاسخ های انگلیسی
 
 
 شرکت های کارگزاری ترابری دریایی
 جهت ورود عضو جدید بعنوان اعضای هیأت مدیره چه اقدامی لازم است؟
  • صورتجلسه هیأت مدیره و ذکر سمت عضو
  • تکمیل فرم و استعلام حراست
  • اسکن صورتجلسه در سیستم مکانیزه امور شرکتها
  • شرکت بعد از آنکه نسبت به معرفی عضو جدید از طریق صورتجلسه اقدام نمود می‌بایستی فرم حراست را تکمیل نمایند بعد از پاسخ حراست صورتجلسه تائید می‌گردد.
 جهت ایجاد شعبه جدید چه مدارکی لازم می‌باشد؟
  • معرفی مدیرشعبه حائز شرایط
  • ایجاد شعبه
  • درج و اسکن مدارک در سیستم مکانیزه امور شرکتها
  • طی مراحل استعلام حراست سازمان
 پروانه فعالیت شرکت مفقود شده، چه مراحلی برای صدور مجدد پروانه جدید لازم است؟

شرکت می‌بایستی طی صورتجلسه‌ای موضوع مفقودی پروانه فعالیت را اعلام نماید بعد از تائید صورتجلسه توسط سازمان و درج در آگهی روزنامه رسمی، پروانه فعالیت جدید صادر می‌گردد.

 برای معرفی شعبه همکار چه مراحلی لازم است؟
  • درخواست در سربرگ شرکت همراه با امضاء مدیرعامل و مهر شرکت باشد.
  • موضوع فعالیت شرکت
  • نام شرکت همکار (شرکت همکار معرفی شده حتماً باید دارای مجوز به روز باشد)
  • نشانی کامل شعبه و معرفی بندر مربوطه
  • نام نماینده بهمراه شماره تماس
 برای تمدید مجوز چه مدارکی نیاز است؟
  • ارائه گزارش فعالیت ممهور به مهر اداره بندر مربوطه، مربوط به هر سال
  • ارائه مفاصا حساب ارزی- ریالی از امور مالی بنادر مورد فعالیت
  • تکمیل پروفایل شرکت
 مدیرشعبه دارای چه مدارک و شرایطی است؟
  • دیپلم با 2 سال سابقه کار
  • معرفی‌نامه سمت از شرکت کار اجرایی مفید مرتبط
  • بیمه‌نامه
  • گواهینامه شایستگی/مهارت
 مدیرعامل دارای چه مدارک و شرایطی است؟
  • لیسانس با 4 سال سابقه کار مفید اجرایی مرتبط
  • معرفی‌نامه سمت از شرکت 
  • بیمه نامه
  • گواهینامه شایستگی/مهارت
 مدیرشعبه می‌بایست چند سال سابقه کاری داشته باشد؟
 دیپلم با 2 سال سابقه کار مفید اجرایی مرتبط
 مدیرعامل می‌بایست چند سال سابقه کاری داشته باشد؟
دیپلم با 8 سال، فوق دیپلم با 6 سال و لیسانس با 4 سال سابقه کار مفید اجرایی مرتبط
 شرایط اخذ مجوز فعالیت چیست؟
  •  مدیرعامل حائز شرایط لازم
  • مدیرشعبه حائز شرایط لازم
  • داشتن دفتر مرکزی و شعبه
 اگر شرکتی دفاتر مرکزی در تهران تأسیس نماید آیا می‌تواند قبل از ایجاد شعبه در بندر مجوز محلی دریافت نماید?
 خیر حتماً می‌بایست در یکی از بنادر تابعه سازمان شعبه ایجاد نموده تا مجوز فعالیت صادر گردد.
 دفاتر شرکت بایستی دارای چه شرایطی باشند؟
دفاتر مرکزی و شعبه شرکت بایستی دارای کاربری تجاری/اداری باشد.
 به چه صورتی می توانیم تقاضاهای خود را به سازمان ارائه دهیم؟
به سیستم مکانیزه اداره امور شرکتها به نشانی  aca.pmo.ir   مراجعه و راهنمای مربوطه را مطالعه نمائید.
 انواع مجوزهائی که اداره امور شرکتها صادر می‌نماید کدامها هستند؟
تخلیه و بارگیری – بارشماری – نمایندگی کشتیرانی – غواصی – سوخت رسانی – بارشماری – آب رسانی و ...
 سواحل و بنادر
 آیا می توان پس از دریافت مجوز تسهیلاتی را از بانک ها دریافت نمود ؟
خیر، زیرا هیچگونه توافقی بین سازمان بنادر و دریانوردی و بانک های کشور برای این موضوع انجام نگرفته و مجوز های صادره برای دریافت وام و یا تسهیلات از بانک ها و یا هر ارگان و سازمان دیگر اعتباری ندارد.
 آیا مجوز های دریافتی قابل خرید و فروش و انتقال به غیر می باشد؟

با توجه به اینکه مجوزها برای تأسیسات مشخص و در محل معلوم به نام سازنده و یا بهره بردار صادر می‌شود، در صورت انتقال تأسیسات به غیر،‌ طی هماهنگی با کمیته صدور مجوز سازه های دریایی بررسی های لازم انجام و تغییر نام مجوز به سهولت انجام می پذیرد. لذا نیازی به پرداخت هزینه برای خرید مجوز نبوده و اساساً مجوز صادره شده برای یک تأسیسات در محل مشخص برای تأسیساتی در محل دیگر اعتبار ندارد.

 در صورتیکه ساخت تأسیسات دریایی بدون مجوز آغاز شده باشد ،آیا اکنون می توان برای دریافت مجوز اقدام نمود ؟

طبق مصوبات موجود هرگونه تأسیسات دریایی بدون مجوز سازمان بنادر و دریانوردی غیر قانونی محسوب شده و برابر مقررات نسبت به توقیف و یا قمع بنای مذکور اقدام خواهد شد، لذا بهتر است در اسرع وقت مدارک لازم برای درخواست صدور مجوز اجرا را تکمیل و به اداره کل بنادر و دریانوردی استان تحویل دهید تا نسبت به بررسی صدور مجوز اجرا برای طرح شما اقدام شود. لازم به ذکر است در صورتی که تأسیسات در حال بهره برداری بدون مجوز وجود داشته باشد، می بایست به همین صورت برای دریافت مجوز بهره برداری اقدام گردد.

 چگونه می توان اطلاعات بیشتری در رابطه با نحوه اقدام برای دریافت مجوز تأسیس به دست آورد؟

بهترین راه برای شروع،‌ تماس با کارشناس سواحل و بنادر اداره کل بنادر و دریانوردی استان می باشد که نام و تلفن تماس وی در قسمت معرفی اعضاء کمیته آمده است. شما می توانید راهنمایی های لازم برای اقدام را از کارشناس مذکور دریافت و مدارک لازم را پس از تکمیل به اداره کل مذکور تحویل دهید. درخواست شما به همراه مدارک در صورت تأیید به دبیرخانه کمیته ارسال خواهد شد تا پس از کنترل نهایی،‌ ظرف حداکثر دو هفته پس از وصول جهت بررسی در کمیته صدور مجوز سازه های دریایی طرح گردد.

 چه تأسیساتی نیاز به دریافت مجوز از کمیته صدور مجوز سازه های دریایی دارد؟

 هرگونه سازه و تأسیسات دریایی در مناطق ساحلی و فراساحلی، دریاچه ها و رودخانه های قابل کشتیرانی از قبیل پل، کانال دسترسی، موج شکن، اسکله، دولفین، مهاربند، فانوس دریایی، انواع سکوهای دریایی، خطوط انتقال آب، نفت و فرآورده های نفتی، گاز، برق، تلفن با هر نوع کاربری از قبیل تجاری، مسافری، نفتی، صیادی، خدماتی، تفریحی و چند منظوره و نیز کارگاه های ساخت و تعمیر شناور (که دارای تأسیسات یا سازه دریایی باشند)  نیاز به دریافت مجوز دارند. 

 امور حقوقی
 فعالیت اشخاص حقوقی خصوصی (شرکت‌ها) در محوطه بنادر قبل از انعقاد هرگونه قرارداد با اداره کل بنادر، تابع چه ضابطه‌ای است؟

شرکت‌ها پس از دریافت مجوز فعالیت‌های مربوطه از اداره کل امور بندری سازمان می‌توانند اقدام به فعالیت کنند.این مجوزها بر اساس " آیین‌نامه تأسیس شرکت‌ها و مؤسسات کارگزاری ترابری دریایی مصوب جلسات 47 تا 51 شورای عالی هماهنگی ترابری کشور(ماه‌های مهر تا بهمن سال 1365)با اصلاحات و الحاقات بعدی" و همچنین " آیین‌نامه صدور مجوز و نحوه فعالیت شرکت‌های نمایندگی کشتیرانی مصوب 11/12/1383 شورای عالی هماهنگی ترابری کشور" صادر می‌شوند. جهت مشاهده و اطلاع از مفاد آیین‌نامه‌های فوق‌الذکر به بخش قوانین و مقررات پورتال سازمان مراجعه فرمایید.

 ثبت انتقالات و معاملات کشتی‌ها چگونه و در کجا انجام می‌شود ؟
طبق ماده 24 قانون دریایی ایران و همچنین آیین‌نامه ثبت انتقالات و معاملات کشتی‌ها مصوب 13/6/1344 هیأت وزیران، ثبت کشتی ‌زمانی انجام می‌پذیرد که یک کشتی تحت پرچم کشور دیگری باشد و می‌خواهد تحت پرچم کشور ایران قرار گیرد که این نقل و انتقال با ارائه گواهینامه‌های صلاحیت فنی و ایمنی مربوط، توسط " اداره ثبت کشتی‌ها و صدور گواهینامه‌های دریایی" سازمان بنادر و دریانوردی انجام می‌شود.
منظور از  ثبت معاملات کشتی  این است که کشتی ثبت شده و تحت پرچم ایران است اما مالکش تغییر میکند. به عبارت دیگر فرآیند انتقال مالکیت کشتی را نقل و انتقال گویند.به منظور نقل و انتقال کشتی‌ها خریدار و فروشنده باید به دفترخانه اسناد رسمی مربوط مراجعه کنند و دفترخانه اسناد رسمی با استعلام از اداره ثبت کشتی‌ها و صدور گواهینامه‌های دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، مالک قبلی را شناخته و دفترخانه اسناد رسمی موظف است ظرف 5 روز سند تنظیمی را برای اداره ثبت کشتی‌ها ارسال کند تا گواهینامه ثبت با نام مالک جدید توسط این اداره صادر شود.
جهت اطلاع از مفاد قوانین و مقررات مربوط، به بخش قوانین و مقررات پورتال سازمان مراجعه فرمایید.
 قراردادهای انعقادی سازمان با اشخاص حقیقی یا حقوقی برای خرید خدمات و کالاها چگونه است ؟

سازمان بنادر و دریانوردی کالا و خدمات مورد نیاز خود را از طریق برگزاری مناقصه تأمین می‌کند و در مناقصه‌های خود تابع قانون برگزاری مناقصه است که برای اطلاع از این قانون می‌توانید به بخش قوانین و مقررات پورتال سازمان مراجعه کنید.

 نحوه سلب تابعیت و ابطال ثبت کشتی‌های موضوع قانون دریایی چگونه است؟
این مورد شامل کشتی‌هایی که قابلیت دریانوردی داشته و دارای ظرفیت مازاد بر 25 تن هستند و متعلق به اشخاص ایرانی‌ می‌شود.
طبق ماده 21 " قانون دریایی ایران" در موارد زیر،ثبت کشتی‌ها باطل و تابعیت آنها سلب میگردد :
در صورتیکه شرایط ثبت کشتی و حق برافراشتن پرچم ایران(مندرج در ماده یک قانون دریایی ایران) از بین رفته باشد.
  • در صورتیکه کشتی مفقود و یا توسط دزدان دریایی و یا در نتیجه عملیات خصمانه تصرف شده باشد.
  • در صورتیکه کشتی متلاشی شده و از حیز انتفاع افتاده باشد.
  • در صورتیکه مالک، کشتی  را رها کرده باشد.
تقاضای ابطال ثبت و سلب تابعیت کشتی باید توسط سازمان بنادر و کشتیرانی از دادگاه دریایی به عمل آید.در موارد فوق سند ثبت و تابعیت کشتی باید منتها ظرف سی روز به اداره ثبت کشتی‌های سازمان بنادر و کشتیرانی یا نمایندگان کنسولی ایران مسترد گردد.