تعریف SPM و SBM :(Single Point Mooring (SPM و (Single Buoy Mooring (SBM مهار تک بویهای، بویهای که در آبهای عمیق عموماً برای سوخترسانی به نفتکشها به عنوان یک پایانه لوله نفت زیرآبی و وسیلهای برای مهار نفتکش و یا تخلیه و بارگیری میعانات گازی مورد استفاده قرار میگیرد.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
شرایط اضطرار یا فورس ماژور:شرایطی که امور، به دلیل عوامل طبیعی از حالت عادی و جاری خود خارج شده باشد. مانند سیل، زلزله، طوفان و ...
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
شناور جمعآوری آلودگی نفتی:شناوری است که تجهیزات لازم برای جمعآوری مواد نفتی در سطح آب را دارا می باشد.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
راهنمایی:به فرآیندی اطلاق می شود که منتج به هدایت و ارایه مشاوره به ناخدای کشتی به منظور ورود و خروج به / از بندر ، پهلو دهی و جداسازی از/به اسکله می گردد. این مشاوره توسط دریانوردی مجرب و آموزش دیده ارایه می گردد که دارای گواهینامه مربوطه بوده و راهنما نامیده می شود.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
شیفتینگ:به جابجایی شناور در اسکله ها و یا جابجایی شناور از اسکله به لنگرگاه و بلعکس شیفتینگ اطلاق می شود.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
توقف بدون فعالیت (Lay Up):به توقف کشتی بصورت غیرفعال در لنگرگاه داخلی یا خارجی اطلاق می شود.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
لنگرگاه داخلی :عبارتست از محدودهای ایمن در نزدیکی بندر جهت توقف و لنگراندازی کوتاهمدت کشتیها می باشد.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
لنگرگاه خارجی : عبارتست از منطقهای ایمن در خارج از محدودة بندر برای توقف و لنگراندازی کشتیها.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
حوضچه :فضایی در داخل محدودة موجشکنها که محل مانور کشتیها برای پهلوگیری و جدا شدن از اسکله است.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
اسکله یا بندر خصوصی :اسکله ها یا بنادری هستند که کلیه زیر ساخت و روساخت آن با سرمایه غیر دولتی ساخته شده و مورد بهره برداری قرار می گیرد.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
اسکله اختصاصی :اسکله هایی که با سرمایه بخش دولتی (غیر از سازمان بنادر و دریانوردی) ساخته شده و برای کالایی خاص و یا بهره بردار خاص مورد استفاده قرار می گیرد.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
لایروب :واحدی شناورکه جهت لایروبی آبراهها، کانال دسترسی، حوضچه ها و پای اسکلههای بندر بکار میرود.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
یدککش :عبارتست از واحد شناوری که با قدرت موتور زیاد، جهت انجام امور خدماتی و پهلودهی یا جداسازی کشتی در بندر یا یدک نمودن دوبه در بنادر و آبهای آزاد از آن استفاده میشود.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
دوبه :عبارتست از وسیله نقلیه آبی بزرگتر از قایق معمولی که نیروی محرکه ندارد و بوسیله یدککش کشیده میشود. دوبه معمول ترین وسیله نقلیه دریائی است که توسط آن عمل بارگیری یا تخلیه کالای کشتیهای عظیم اقیانوسپیما که نمیتوانند در کنار اسکله پهلو بگیرند و مجبور به توقف در لنگرگاه هستند صورت میگیرد. آبخور دوبه معمولاً کم است و جهت امور خدماتی مانند آب رسانی، سوخترسانی و انتقال کالا (دوبهکاری) مورد استفاده قرار میگیرد.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
قایق تدارکاتی و خدمهبر :شناوری است که مخصوص حمل مواد غذایی و مایحتاج کشتیها بوده و مواد و لوازم مورد نیاز کشتیها و همچنین خدمه آنها را انتقال میدهد.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
بویهگذار :شناوری که دارای تجهیزات مخصوص بویهگذاری میباشد.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
سوخترسان :شناوری است که دارای مخازن نگهداری سوخت میباشد و منحصراً به امر سوخترسانی به کشتیها در آبهای داخلی و بینالمللی میپردازد.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
موتور لنج (شناورهای سنتی):واحدهای کوچک اعم از چوبی، فایبر گلاس و ... که بصورت سنتی عملیات حمل کالا بین بنادر داخلی و احیاناً بنادر کشورهای همجوار را انجام میدهند.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
شناور خدماتی :شناوری است که جهت ارائه خدمات دریائی مورد استفاده قرار میگیرد مانند یدک کش و قایق و …
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
کشتی یخچالی :کشتی است که فضاهای بارگیری آن دارای کنترل درجه حرارت بوده و جهت حمل کالاهائی مانند گوشت ، لبنیات و …. بکار میرود.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
کشتی تانکر :کشتی است که جهت حمل مواد مایع نفتی و غیر نفتی بکار گرفته میشود
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
کشتی رو - رو :کشتی است که وسایل نقلیه زمینی موتوری میتوانند مستقیماً به آن وارد یا از آن خارج شوند.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
کشتی ماهیگیری :کشتی است که جهت ماهیگیری و صید آبزیان مورد استفاده قرار میگیرد.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
کشتی تحقیقاتی و آموزشی :کشتیهایی که به منظور تحقیقات علمی و آموزشی مورد استفاده قرار می گیرند.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
کشتی بار و مسافر :شناوری است که توانایی پذیرش مسافر و حمل بار را به صورت توأم دارد.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
کشتی مسافری :کشتی است که اختصاصاً جهت حمل مسافر مورد استفاده قرار میگیرد.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
کشتی فله بر خشک :کشتی است که جهت حمل کالاهای فله خشک مانند گندم، جو ، ذرت و ذغال سنگ بکار میرود.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
کشتی تمام کانتینری :کشتی است که فقط قابلیت حمل کانتینر را دارد .
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
کشتی باری :کشتی است که جهت حمل انواع کالا مورد استفاده قرار میگیرد.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
کشتی اجاره ای :کشتی است که به صورت اجارهای کار میکند. این اجاره میتواند به صورت زمانی یا سفری باشد.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
کشتیهای خطوط منظم (Liner) :اینگونه کشتیها در خطوط منظم با جدول زمان بندی مشخص شده در خط سیر و نرخ کرایه حمل معینی که معمولاً توسط کنفرانسهای بینالمللی و منطقهای مشخص میگردد، مبادرت به حمل کالا بین بنادر مینمایند
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
ملیت و پرچم :عبارتست از کشوری که کشتی در آنجا به ثبت رسیده و اجازه بر افراشتن پرچم آن کشور را دارد.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
وزن قابل بارگیری DWT) Dead Weight Tonnage) :حداکثر وزن قابل بارگیری یک کشتی باواحد تن وزنی بوده و عبارت است از مجموع وزن کالا، آذوقه، سوخت، خدمه و مسافر که کشتی مجاز به حمل آن در شرایط بارگیری تا خط حداکثر بارگیری تابستان (SLW) میباشد.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
ظرفیت خالص کشتی (Net Tonnage (NT :این ظرفیت برابر است با ظرفیت ناخالص کشتی (GT) منهای فضاهای مربوط به خدمه و مسافر، موتورخانه و پل فرماندهی.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
ظرفیت ناخالص کشتی GT) Gross Tonnage):قابل ذکر است که براساس اصلاحیه کنوانسیون اندازه گیری ظرفیت، GRT تبدیل به GT شده و فرمول محاسبه آن به شرح زیر تعیین شده است :
GT = K * V
0.02log V+ 0.2 = K
حجم کلیه فضاهای محصور شده در کشتی = V
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
ظرفیت ناخالص ثبت شده کشتی GRT- Gross Registerd Tonnageعبارتست از حجم تمام فضاهای بدنه و عرشه کشتی اعم از انبارها ، موتورخانه ها، مخازن سوخت و آب ، فضای بسته بالای عرشه که قابلیت بارگیری کالا را داشته باشد. مواردی چون فضای مورد استفاده و استراحت خدمه و مسافر ، پل فرماندهی کشتی و انبار آذوقه با برخی از استثنائات به شرح زیر از آن کسر می گردد:
- فضاهای مربوط به اتاق نقشه و مخابرات و علائم کمک ناوبری.
- فضاهای مربوط به جمع آوری زنجیر و موتورگیرباکس لنگر کشتی و دوار (کابستون).
- فضاهای مربوط به نگهداری وسائل ایمنی و باطریها.
این ظرفیت حجمی است و هر 100 فوت مکعب یا 2.83 مترمکعب برابر با یک تن ظرفیت غیرخالص می باشد.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی
شناور:به هر وسیله نقلیه آبی که قابلیت دریانوردی در کلیه آب های مجاز را داشته باشد شناور می گویند.
تاریخ بروزرسانی: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
بروزرسان: مدیر پشتیبانی