نشست مشترک مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و مشاور عالی فدراسیون فوتبال/ گسترش همکاری فرهنگی ورزشی و اجرای تورنمنت های بین المللی در چابهار/ افتتاح مدرسه فوتبال در بندر چابهار نقشه راه هوشمندسازی بنادر تا ۱۴۰۰ نهایی شد/ اجرای ۱۱ پروژه مهم و عملیاتی در نقشه راه هوشمندسازی بنادر ارسال تجهیزات بندرخرمشهر برای احداث سیل بند در مناطق مختلف منطقه تقویت امنیت دریایی ضامن اقتصاد پایدار دریامحور/ برای امنیت دریایی بندر چابهار با تمام توان تلاش خواهیم کرد برنامه ریزی برای ایجاد موزه دریایی در بندر انزلی/ خارج سازی کشتی‌های مغروقه تاریخی سواحل گیلان برای نمایش عمومی/ ​طراحی باشگاه دریانوردان در بندر انزلی با نگاه به فرهنگ ایرانی ادامه جستجو برای نجات ۴ خدمه لنج حادثه دیده توسط امداد و نجات بندر بوشهر سرمایه های پراکنده بخش خصوصی در بنادر جذب شود/ ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت شهر لجستیکی خلیج فارس/ بهبود وضعیت معیشتی کارکنان بنادر در دستور کار تردد بیش از ۶ میلیون نفر سفر دریایی بدون هیچ سانحه در نوروز ۹۸/ حمایت سازمان بنادر از صنایع دریایی و شناورسازان داخلی/ حضور تاثیرگذار فعالان دریایی و بندری در مدیریت بحران سیل/ هرمزگان الگویی موفق در زمینه رونق گردشگری دریایی است درآمدهای گردشگری باید جایگزین دلار نفتی شود/ هدف‌گذاری برای جذب سالانه ۱۰میلیون گردشگر خدمات رسانی 45 پایانه دریایی در جنوب و شمال کشور/ نقش موثر گردشگری دریایی در تقویت سرمایه اجتماعی/ هرمزگان مرکز ثقل گردشگری و سفرهای دریایی ایران است
ترمینال جدید ریلی نفتی به صورت آزمایشی راه اندازی شد/ نخستین واگن های مخزن دار سوخت تولید پالایشگاه اصفهان در ایستگاه ترمینال ریلی نفتی بندر
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: ترمینال جدید ریلی نفتی (محوطه اختصاصی ریلی) در بندر شهید رجایی برای توسعه حمل ریلی فرآورده های نفتی و گسترش زیرساخت های "ریل-بندر" به صورت آزمایشی راه اندازی شد.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، اله مراد عفیفی پور با اشاره به اهمیت توسعه شبکه ریلی در بنادر کشور و توسعه زیرساخت های ریل - بندر، اظهار داشت: این موضوع همواره مورد تاکید مسئولان کشوری، مدیران سازمانی و بخش های اقتصادی بوده و در اهداف برنامه های پنج ساله و چشم انداز توسعه نیز لحاظ شده است.
 
وی مزایای حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده ای در امور حمل و نقل انبوه به خصوص در مسافت های طولانی را برشمرد و با اشاره به سهم تعیین کننده آن در تولید ناخالص ملی و نقش پیش نیاز آن در توسعه بخش های مختلف اقتصادی اجتماعی، افزود: توسعه حمل و نقل ریلی باعث اشتغالزایی بالا، کاهش قابل ملاحظه در مصرف انرژی (به ویژه گازوییل)، ایمنی فوق العاده بالا، جلوگیری از آسیب به زیرساخت های جاده ای و تلطیف محیط زیست به دلیل مصرف سوخت فسیلی کمتر می شود که تاثیر قابل توجهی در کاهش قیمت تمام شده کالا و افزایش رقابت پذیری در بنادر دارد. از سوی دیگر، هرچه قیمت سوخت به قیمت واقعی خود نزدیکتر شود، صرفه و مزیت اقتصادی حمل و نقل ریلی در همسنجی با جاده، بیشتر خواهد شد. 
 
عفیفی پور با اشاره به متصل نبودن شانتینگ یارد(محوطه اختصاصی ریلی) شمالی بندر از طریق خطوط انتقال به مخازن بندر خلیج فارس طی سالیان گذشته، گفت: این محدودیت در حمل فرآورده های نفتی صادراتی و ترانزیتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی باعث می شد تا با انجام عملیات مجدد، از حمل زمینی جهت انتقال فرآورده ها به مخازن استفاده شود. 
 
به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، کسری های چند باره، تخلیه و بارگیری مضاعف، ایجاد ترافیک در مسیر درب ورودی، کاهش ایمنی مسیر تردد، مشکلات تخلیه کامیونی به مخازن و کندی عملیات تخلیه از جمله عوامل محدودیت آفرینی بود که با ایجاد ترمینال ریلی نفتی جدید، مرتفع می شود. 
 
وی در ادامه اضافه کرد: زیرساخت ریلی این پایانه پیشتر به عنوان پارکینگ واگن ها استفاده می شد، که هم اکنون با تغییرات ایجاد شده و فراهم نمودن این امکان، این تاسیسات از توان تخلیه ماهانه 222 هزار متر مکعب و سالانه حدود دو میلیون و 664 هزار متر مکعب نفت کوره برخوردار است که بخش عمده ای از فعالیت های بانکرینگ در بندرخلیج فارس را در بر می گیرد.
 
این مقام مسئول تصریح کرد: فرآورده های تخلیه شده از طریق خطوط لوله و سیستم پمپاژ نصب شده در ترمینال ریلی نفتی و از طریق شبکه خطوط لوله بندر خلیج فارس امکان تخلیه واگن به تمامی مخازن متصل به این شبکه را فراهم نموده است. 
 
وی افزود: به صورت همزمان می توان 44 واگن مخزن دار را با نرخ تخلیه حدود 350 متر مکعب در ساعت  تخلیه کرد؛ همچنین، دو دستگاه دیگ بخار نصب شده بر روی واگن امکان گرم نمودن فرآورده ها را نیز فراهم خواهد کرد.
 
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: صاحبان کالا در حال حاضر برای فرآورده های صادراتی و ترانزیتی که امکان حمل ریلی به بندر شهید رجایی دارند، می توانند از این تسهیلات برای تخلیه واگن های مخزن دار استفاده کنند. 
عفیفی پور با اشاره به آغاز بکار آزمایشی این ترمینال ریلی، گفت: نخستین محموله نفت کوره تولیدی پالایشگاه اصفهان در قالب 17 واگن مخزن دار با حجم 950 تن امروز وارد بندر شهید رجایی شد که این فرآورده در عملیات بانکرینگ و سوخت رسانی به کشتی ها مورداستفاده قرار می گیرد.
 
 وی اظهار داشت: از این پس 5 پالایشگاه بزرگ (اصفهان ، تهران ، تبریز،اراک ، کرمانشاه ) که به خط ریل وصل هستند، مستقیم به بندر شهیدرجایی دسترسی دارند و این یک تحول و مزیت بزرگ محسوب می شود.
۱۴ آبان ۱۳۹۷
کد خبر : ۴۴,۲۷۰
کلیدواژه ها: اله مراد عفیفی پور 

ارسال نظرات


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید